عضو موسسه حکمت و فلسفه ایران: علامه طباطبایی شخصیتی متفکر بود.

1629246 خبر عجیب

شفقنا از اعضای هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: در کلام و سیره علامه (ره) می توان دریافت که به جای دعوت به تفکر، بت اندیشه بوده است.

به گزارش شفقنا به نقل از حوزه، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغی در نشست علمی با عنوان «ویژگی های شاخص یک استاد اندیشه با محوریت علامه طباطبایی (ره)» که به همت مرکز پژوهش و پاسخ برگزار شد. شبهات حوزه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، وی با اشاره به سیره عملی علامه (ره) گفت: آیت الله طباطبایی (ره) به معنای حقیقت اندیشه و قدمی است که برای ظواهر کافی است; همچنین منظور او تلاشی برای رفتن به عمق بیشتر از آنچه در ظاهر در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این خاصیت نشانه است که به خودی خود جلوی مخاطب را نمی گیرد و انتقال شخص به صاحب علامت نیز از کارهای نشانه است. نشانه در واقع ظاهری برای باطنی است که متفکر می تواند از آن عبور کند و در آن نشانه توقف نکند.

وی افزود: یکی از تفاوت های مهم دانش و علم در دوران قدیم و جدید این است که طبیعت گرایان در قدیم طبیعت را نشانه ای الهی می دانستند. در واقع علم طبیعی علم تحصیل قدرت خداوند متعال بود.

وی با اشاره به تفاوت مهم دانش امروزی با علم امروزی گفت: دانش امروزی طبیعت را نشانه نمی بیند، بلکه آن را هدف و مقصد علم مطالعه می کند.

وی گفت: اندیشه تنها ابزاری است که یک شخصیت الهی باید به آن متوسل شود زیرا در غیر این صورت انتقال به باطن صورت نمی گیرد.

  آمریکا و اروپا نباید در انتخابات لیبی دخالت کنند

وی مرحوم علامه طباطبایی (ره) را مصداق بیان شریف اهل بیت علیهم السلام دانست و ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی (ره) مصداق حدیث شریف «علم دعا الی الله بگیر». -e Alsenteekum”; او فرا می خواند تا به خدا فکر کنیم. البته با تفکر، نه با دعوت به تفکر.

آقای غفاری قره باغی فرمودند: از قول و سیره علامه (ره) می توان دریافت که ایشان به جای دعوت به تفکر، خود مجسمه اندیشه بوده است. کسانی که در محضر مرحوم علامه طباطبایی (ره) حضور داشتند، حقیقت ناب اندیشه ایشان را به وضوح دیدند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهی که حکمای الهی در طول تاریخ ما را برای رسیدن به حقیقت توصیه کرده اند، عبادت خدا و بندگی اوست.

وی افزود: زندگی مرحوم علامه (رضی الله عنه) سرشار از معنویت بود. و البته ممکن است در خانه اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته باشد و رزق معنوی نداشته باشد.

فرمود: مرحوم علامه (ره) رسیدن به حق را لازم دانستند. بنابراین نظام آموزشی باید افرادی را در اختیار جامعه قرار دهد که واقعاً قدرت تفکر آنها تحریک و تقویت شود نه حافظه آنها.

وی گفت: معلمی که بخواهد شاگردان خود را به دیدگاه خود دعوت کند، معلم شایسته ای نیست. بلکه سعی کند چشم شاگردانش را به حقیقت معطوف کند.

وی افزود: تاکید بر التزام به حق به معنای واقعی کلمه در مرامنامه آیت الله طباطبایی (ره) دیده می شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در پژوهش های علمی با وجود امکانات علمی متعدد وجود دارد این است که برای تحقیق و پژوهش انجام می دهیم و نکات بدیهی را نادیده می گیریم. باید تحقیقاتی انجام دهیم که برای سطح اجتماعی و زندگی عینی افراد مفید باشد و بتواند مشکلات آنها را حل کند.

  فعالیت 109 معدن در استان اردبیل

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی با همه تنگناهای مالی که در طول زندگی داشتند، اما صاحب آثار علمی بسیاری بودند که هنوز هم مورد استفاده ما قرار می گیرد. ایشان به نیازهای آن روز جامعه پرداختند و حتی به نزد مرحوم آیت الله بروجردی رفتند و گفتند که امروز طلبه ها با چمدان هایی از توشه های مشکوک به کنیسه ها می آیند.

آقای غفاری قره باغی تفسیر المیزان علامه طباطبایی را کوهی از عظمت می داند و می گوید: امروز محقق ما باید بداند که با همه این امکانات می تواند مانند علامه از دین اسلام دفاع کند.

وی با اشاره به نظام مند بودن تفکر علامه طباطبایی افزود: ایشان بر تفکر جامع، نظام مند و غیر منزوی تاکید دارند و تفکر سالم را تفکر در سایه وحی و نگاه توحیدی می دانند.

وی بیان می کند: تفکر کنش محور از دیگر ویژگی های هندسه فکری مرحوم علامه طباطبایی (ره) است. او متفکر امور عینی و عملی بود و تنها به انتزاعات نمی پرداخت.

وی در پایان گفت: هرکس قدر جمهوری اسلامی را ندانست باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشد که توجه جامعه اسلامی به چنین حکیمی بسیار بیشتر است. متأسفانه به دلیل حماقت حکومت در زمان حیات علامه، ایشان به اندازه شاگردانش در عصر امروز مورد تکریم و احترام نبودند.

دیدگاهتان را بنویسید