چه زمانی نوشیدن قهوه بهتر است – یا نه؟!

خبر عجیب

شفقنا زندگی- متخصصان تغذیه معتقدند بهترین زمان برای نوشیدن قهوه صبح ها حدود ۲ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب است. در واقع، اگر فردی عادت دارد ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار شود، بهترین زمان برای نوشیدن یک فنجان قهوه بین ساعت 9:30 تا 11:30 است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این نتیجه پس از انجام مطالعاتی بر روی اثرات مثبت نوشیدن قهوه به دست آمد. این بخشی از دستاوردهای تحقیقاتی است که منجر به این واقعیت شده است که اثرات نوشیدن قهوه تا حد زیادی به سطح هورمون کورتیزول در بدن بستگی دارد.

بر اساس این مطالعه، به دلیل سطح بالای هورمون کورتیزول در دقایق و ساعات اولیه پس از بیدار شدن از خواب، نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اثرات انرژی زا این نوشیدنی را کاهش می دهد.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که نوشیدن قهوه قبل از خواب نیز باعث اختلال در خواب می شود و بنابراین باید حداقل 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

در متن گزارش منتشر شده توسط سایت های سلامت در مورد نتایج این مطالعه آمده است:

قهوه را می توان یکی از بهترین و قابل احترام ترین نوشیدنی های عصر مدرن دانست – که البته دلیل خوبی برای این احترام و اعتبار دارد. آمریکایی ها مصرف قهوه را به دلیل افزایش بهره وری ناشی از تاثیرات کافئین و البته طعم مطبوع آن آغاز کردند. البته فواید یک فنجان قهوه به ایجاد و افزایش هوشیاری محدود نمی شود. در عین حال، قهوه سیاه می تواند مهارت های شناختی را تقویت کند، به هضم غذا کمک کند و البته عملکرد ضد التهابی نیز دارد.

  برگزاری مراسم یادبود آیت الله بروجردی با سخنرانی استاد انصاریان

شارون کاتزمن، متخصص تغذیه، به مجموعه دیگری از تحقیقات و تحقیقات جدید اشاره می کند که نشان می دهد قهوه، علاوه بر عملکردهای ذکر شده، ممکن است اثرات مفیدی در زمینه پیشگیری یا به تاخیر انداختن زوال عقل نیز داشته باشد.

اما با همه این فواید، آیا ممکن است مضرات قهوه بیشتر از فواید آن باشد و به عبارتی ضرر آن بیشتر از فایده باشد؟
در ادامه نظرات متخصصان در مورد بدترین زمان هایی که نوشیدن قهوه بیشتر از فایده ضرر دارد – مهم ترین زمان های حرام از جمله ساعات بعد از ساعت 16 یا 17 که باعث اختلال در خواب می شود، آورده شده است. این ساعات حتی بدتر از صبح زود است زیرا نوشیدن قهوه در ساعات اولیه صبح می تواند اثرات انرژی زا قهوه را کاهش دهد، اما اثرات منفی آن در عصر یا شب ثابت شده است.

به گفته متخصصان تغذیه، اثرات منفی قهوه تنها به ساعات نوشیدن قهوه محدود نمی شود و میزان قهوه مصرفی نیز می تواند عوارض جانبی قابل توجهی به همراه داشته باشد – البته مصرف 2 فنجان قهوه در روز به عنوان حد مجاز مصرف قهوه پیشنهاد شده است. مصرف قهوه و مصرف بیش از این می تواند عوارض جانبی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

در واقع، قهوه از ضرب المثل قدیمی “همه چیز در حد اعتدال” پیروی می کند. نمونه ای از این مشکل را می توان در صحبت های شارون کاتزمن به نقل از وب سایت Science or Science یافت که به دوستداران قهوه توصیه می کند مصرف خود را به 2 تا 3 فنجان محدود کنند، زیرا مصرف بیش از سه فنجان می تواند باعث کم آبی بدن و کاهش عمر شود.

  کتاب «مردان مترجم» اثر آیت الله جوادی آملی تقدیم می شود

مشکل دیگری که به آن اشاره شد نوشیدن قهوه با معده خالی است – یا بهتر است بگوییم، زمانی که هیچ چیز دیگری نخورده اید. در واقع، از آنجایی که قهوه یک نوشیدنی اسیدی است، نوشیدن آن با معده خالی می تواند باعث ناراحتی شود، به خصوص برای افرادی که دچار سوزش سر دل، رفلاکس، سوء هاضمه و سایر بیماری های معده هستند!

برای کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند، نوشیدن قهوه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. البته این افراد نباید قهوه را از زندگی خود حذف کنند، اما طبق توصیه شارون کاتزمن، مصرف قهوه فیلتر شده که تاثیر خنثی بر سطح چربی دارد، می تواند راهی برای کنترل کلسترول خون آنها باشد. همچنین باید گفت که قهوه بدون فیلتر می تواند کلسترول بد LDL را افزایش دهد.

اعتیاد به مصرف روزانه قهوه یکی دیگر از عوامل کاهش اثرات مثبت و منفی قهوه است.کاتزمن می گوید: «من اعتدال را توصیه می کنم زیرا محرک هایی مانند قهوه تأثیر مستقیمی بر سطح انرژی دارند. در این میان، مشکل این است که بدن خود را با اثرات قهوه وفق می دهد و برای به دست آوردن همان اثر قبلی نیاز به دوزهای افزایش یافته دارد که در نهایت منجر به خستگی و خستگی می شود.

خلاصه شده توسط:

https://www.eatthis.com/worst-times-drink-coffee/

دیدگاهتان را بنویسید