«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت هشتم: تقوای شیخ طوسی در نقل زیارت عاشورا (2)/ نوشته سیدمهدی محمودی.

16059 681 3 خبر عجیب

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی محمودی در مقاله ای با عنوان «زیارت عاشورا از آغاز تا کنون» که به شفقنا نسبت داده شده است، چنین می گوید:

بند نهم: تقیه شیخ طوسی در روایت زیارت عاشورا (2)

شواهد موجود در این بحث به دو دسته تقسیم می شود:
آ. شواهد خارجی پنهان کاری شیخ طوسی
ب شواهد داخلی راز شیخ طوسی

آ. شواهد خارجی راز شیخ طوسی قدسره

اگر بخواهیم با ادله بیرونی برای اثبات راز شیخ طوسی در تألیف مصباح المهجد آشنا شویم، ابتدا لازم است ادوار زندگی این عالم بزرگ را بشناسیم.

دوره های زندگی شیخ طوسی قدسره

زندگی شیخ طوسی به سه دوره تقسیم می شود:

1. دوره خراسان

شيخ طوسي در ماه رمضان سال 385 به دنيا آمد و در سن 23 سالگي در سال 408 پس از بهره مندي از كمك هاي علمي فراوان علماي نيشابور به بغداد رسيد. (الغیبه، الشیخ الطوسی، ص 358)

2. دوره بغداد

شيخ طوسي در پنج سال اول اين دوره (از 408 تا 413) خرمن علم شيخ مفيد قدسره را درو كرد.

پس از وفات شیخ مفید در ماه رمضان 413 به جمع شاگردان علم الهادی سید مرتضی قدصره پیوست و در سال 436 – هنگامی که استادش به رحمت یزیدیان پیوست – از چشمه علمش سیراب شد. حدود 23 سال پس از درگذشت سید مرتضی تا سال 448 (12 سال دیگر) در بغداد ماند.
شیخ طوسی از سال 408 تا 448 حدود چهل سال از عمر پربرکت خود را در ناحیه شیعه نشین کرخ بغداد گذراند.

3. دوره نجف

  سفیر ایران در آفریقای جنوبی: Omicron کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد

شیخ طوسی در سال 448 به دلیل بالا گرفتن ناآرامی ها در بغداد از بغداد به نجف اشرف مهاجرت کرد و جانش در خطر بود و در جوار حرم ملکوتی حضرت امیرالمومنین علیه السلام به نجف اشرف پناه برد. پس از 12 سال اقامت در نجف، در سال 460 به رحمت و رضوان الهی پیوست.

بررسی راز شیخ طوسی قدصره در بغداد

با توجه به گزارش های تاریخی از اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان شیخ طوسی و نیز با مطالعه آثار و تألیفات وی به این نتیجه می رسیم که این عالم بزرگوار در دوره دوم حیات پربرکت خود یعنی در بغداد به ویژه در دوره ای که امامت و ارشاد شیعیان بر عهده اهل سنت بود.
برای درک بهتر راز شیخ طوسی، نگاهی به اوضاع اجتماعی و سیاسی زمانه لازم است.

زمان شیخ طوسی

حکومت عباسی به ویژه از زمان متوکل عباسی (232-247) بر افکار سلفی تکیه داشت و با مخالفان به شدت برخورد می کرد. این رویکرد و نیز قدرت ترکان به عنوان یک قدرت نظامی و درگیری آنها با خلفای عباسی باعث شد که حکومت عباسی به تدریج اقتدار و هیبت خود را از دست بدهد. دولت ها و قدرت های کوچک تری در نقاط مختلف پادشاهی عباسی سازماندهی شدند و سرانجام به جایی رسید که جز بغداد و اطراف آن، بین دجله و فرات، سرزمینی برای آنها باقی نماند!

در این وضعیت، حاکم عباسی: المستقفی بلاخ (333-334) از ترس تسخیر بغداد توسط ترکان سلجوقی، از آل بویه – که بر شمال، مرکز و جنوب ایران حکومت می کرد – خواست تا بغداد را به قلمرو خود بیافزاید! (البدایه و النهیه، ابن الکثیر، ج 15، ص 167)

  پرچم شفنا بر فراز کوه دماوند به اهتزاز درآمد

آل بویه در سال 334 وارد بغداد شد. آنها به این نتیجه رسیدند که خلافت عباسی دست نخورده باقی خواهد ماند. بوئیان با حفظ جایگاه ظاهری خلافت می خواستند تعداد زیادی از اهل سنت را با خود همراه کنند و از مخالفت و درگیری آنان بپرهیزند.

سپس امیران آل بویه خلیفه عباسی را عزل و نصب کردند. قدرت سیاسی و حاکمیت مطلق در دست آنان بود و خلیفه عباسی تنها نقش تشریفاتی داشت. او موظف به اجرای دستور امیر دیلمیان بود. این وضعیت تا زمان ناپدید شدن آل بویه در سال 447 با فراز و نشیب ادامه یافت. آل بویه حدود 113 سال بر بغداد حکومت کرد.

بوئیان پیرو مذهب تشیع بودند. اما در دوران حکومتشان علاوه بر علمای بزرگ شیعه مانند ثقا الاسلام کلینی، ابن کلوی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید رضی، سید مرتضی و شیخ طوسی رحمه الله، از علمای دیگر مذاهب مانند چنانکه ابوالحسن ماوردی، امام الحرامین جاوینی، باغلانی اشعری، قاضی عبدالجبار معتزلی، ابوالحسین بصری، ابن صباغ شافعی، دامغانی حنفی و ابوالوفا بغدادی حنبلی نیز آزادانه افکار و عقاید خود را بیان کردند. .

در این دوره با برقراری امنیت و آزادی نسبی، بغداد به بزرگترین مرکز اندیشه و اندیشه و بهترین مکان برای رشد دانش و شکوفایی فرهنگ تبدیل شد.

از منظری دیگر، اما با حکومت آل بویه بر بغداد، پس از قرن ها به شیعیان اجازه داده شد تا مراسم مذهبی خود را آزادانه انجام دهند. البته این آزادی زیاد دوام نیاورد. زیرا سنی ها غیر قابل تحمل می دانستند که شیعیان در روز عاشورا آشکارا عزاداری می کنند یا در عید غدیرخم پس از سال ها قدرت و کنترل، شادی می کنند. به همین دلیل کینه توزی در سینه ها ایجاد شد و آتش اختلاف بین شیعه و سنی به ویژه حنبلیان افراطی را برافروخت.

  یک اپلیکیشن به بچه ها یاد می دهد چگونه مداد را به درستی در دست بگیرند

ادامه دارد…

در این لینک بخوانید:

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت هشتم: تقوای شیخ طوسی در نقل زیارت عاشورا (1)/ نوشته سیدمهدی محمودی.

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت هفتم: اضطراب در نگارش آخرین بند از زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت ششم: رازی نمونه در بند پایانی زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت پنجم: راز حذف زیارت عاشورا از نسخه خطی/نسخه مکتوب سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت چهارم: رازداری با محو عباراتی از زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت سوم: شبهه انحرافی در زیارت عاشورا نوشته سید مهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت دوم: زیارت عاشورا، حدیث قدسی سید مهدی محمودی.

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت اول: منابع و اعتبار سند زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

دیدگاهتان را بنویسید