«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت هفتم: اضطراب در نگارش آخرین بند زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

16059 681 2 خبر عجیب

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی محمودی در مقاله ای با عنوان «زیارت عاشورا از آغاز تا کنون» که به شفقنا نسبت داده شده است، چنین می گوید:

قسمت هفتم: اضطراب در نگارش بند آخر زیارت عاشورا

یکی از شواهد مهمی که نشان می دهد در آخرین آیه نماز عاشورا تقیه شده است، این است که در چند نسخه از مصباح التحد و نسخه تلخیص مصباح التحد، این بند به اشکال مختلف تغییر و نقض شده است. لازم به یادآوری است که ملاک انتخاب نسخه های این فصل، متن کتاب است و به حواشی آن توجهی نشده است.

جای تعجب است که در همه این نسخه ها بند چهارم دعای عاشورا به 10 شکل مختلف نوشته شده است! این تنوع زیاد در نگارش بند آخر دعای عاشورا در نسخه های مصباح کبیر و مصباح صغیر به گونه ای نیست که بتوان آن را در یک کلمه یا عبارت «تفاوت نسخه» نامید. تفاوت بین نسخه ها معمولاً به چند شکل محدود می شود. در حالی که در این بند نگرانی های زیادی در قسمت خاصی از آن یافت می شود.

حالا این سوالات به ذهنم خطور می کند:
1. چرا چنین تنوع و اضطرابی در نگارش این پاراگراف ها به وجود آمد؟
2. چرا این تنوع و تشویش در سایر دعاها و عبادات و نیز در بخشهای دیگر عبادت عاشورا در این دو کتاب دیده نمی شود؟
3. آیا به جز مصباح کبیر و مصباح صغیر در سایر کتب روایی نیز چنین بی قراری در روایی می بینیم؟

نکته بسیار جالب این است که با مقایسه این 10 شکل مختلف به این نتیجه رسیدیم: کلماتی که در بند آخر دعای معروف عاشورا وجود دارد، اما در هیچ یک از این نسخه های دشوار در بند آخر این مطلب وجود ندارد. دعا، دقیقاً همین کلمات است:
“…سوم و سوم و چهارم…”

اینم سوال چهارم:
4. چرا در هیچ یک از نسخه های مشکل عبارت «چهارم و چهارم» نوشته نشده است؟ چه چیزی در این چند کلمه وجود دارد که در هیچ یک از نسخه های رنج دیده نمی شود؟

  وضعیت فعلی جاده های اصلی پایتخت

حال از جویندگان حقیقت می خواهیم که با دیدن برخی از تصاویر این 10 چهره که در ادامه می آید، خود قضاوت کنند که با وجود این تنوع و اضطراب در نسخه ها، جدای از احتمال استفاده کاتبان از تقیه در نگارش این نسخه ها، وجود دارد. هیچ احتمال قابل قبول دیگری که به ذهن می رسد؟

اگر درست است که در نسخه اصلی مصباح المهجد و مصباح المهجد نوشته شیخ طوسی قدصره، در آخرین بندهای زیارت عاشورا کلمه و عبارتی وجود نداشته است و در قرون اخیر برخی افراد در کتاب عبادات عاشورا تحریفاتی ایجاد کرده و عباراتی بر آن افزوده اند. چرا املای نسخه های مختلف این کلمات یکسان نیست؟! اگر واقعاً عباراتی در نسخه اصلی کم است، نسخه هایی که مستقیم یا غیرمستقیم از آن کپی شده اند باید یکسان باشند یا حداقل تفاوت جزئی داشته باشند، نه اینکه حداقل به 10 شکل مختلف نوشته شده باشند!

جای بسی تعجب است که مدعی جعل در زیارت عاشورا همین نسخه ها را بدون عباراتی که در این قسمت آمده به عنوان شاهد آورده است تا نشان دهد این عبارات در نسخه اصلی مصباح المهجد (زیارت عاشورا در الف) نبوده است. -میزان، الرازی، ص 213 تا 267) در حالی که به همین دلیل در بند آخر عبادت عاشورا در هیچ یک از این نسخه ها به هیچ نسخه اصلی اشاره نشده است!

البته در بخش‌های بعدی نشان خواهیم داد که مصباح المهجد، نسخه نقش رازی و چهار نسخه دیگر که به شکلی خاص و متفاوت از نسخه‌های دیگر نوشته شده‌اند، از این سؤال مستثنی شده‌اند. دلایل این استثناء به تفصیل بیان خواهد شد و حقیقت جویان تفاوت این 10 چهره با مصباح المهجد در نسخه نقش رازی را خواهند دانست.

اشکال مفهومی

دلیل دیگری که نشان می دهد تقیه در این عبارات مختلف و دردسرساز انجام می شود این است که همه آنها اشکال مفهومی دارند.
در ادامه با ارائه برخی از این موارد به اشکال مفهومی آنها نیز می پردازیم:

  بستری شدن 42 بیمار جدید مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب در مراکز درمانی اردبیل

1. مصباح المهجد، نسخه نصیرالملک

7 نسخه خطی دیگر برای این فرم نوشتاری موجود است.

شماره ۱ 3 خبر عجیب

بند چهارم در این نسخه
« اَللّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ٱبْدَأْ بِهِ … اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَبْنَ مُعاویَهَ وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللهِ بْنَ زیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبی سُفیانَ وَ آلَ زیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ إلی یَومِ القیامَهِ»

عبارت از این نسخه حذف شده است
«… اول و دوم و سوم و چهارم و لعنت یزید پنجم…».

اشکال مفهومی
در این صورت به صورت تملک درآمده که در معنای عبارات خلط ایجاد کرده است; زیرا در جمله: «خداوند اول ستمگر به لعنت من و شروع با او…» – چنانکه به این صورت و عبارت «…اول ثالث و ثالث و چهارم و الاول» نوشته شده است. لعن یزید نمایان نیست پنجم… .» «اول ظالم» در «مردی خاص» ظهور می کند که بانی ظلم خاندان نبوی است؛ در حالی که مؤسسان ظلم به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. ، افراد زیادی هستند؛ زیرا در خود عبادت عاشورا می خوانیم: «خداوند امت را لعنت کرد و اساس ظلم و سلام بر شما اهل بیت قرار داد…»؛ در این عبارت بنیانگذاران ظلم به این صورت معرفی شده اند. «ملت» و «گروه»؛ از این رو انتساب لعن به «فردی معین» به عنوان مؤسس ظلم – که از عبارت در این شکل فهمیده می شود – از نظر مفهومی نادرست است. این اشکال مفهومی بعداً به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

2. خلاصه مصباح المهجد، نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی

شماره ۲ 3 خبر عجیب

بند چهارم در این نسخه
« اَللّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ٱبْدَأْ بِهِ أَوَّلاً… وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللهِ بْنَ زیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبی سُفیانَ وَ آلَ زیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ إلی یَومِ القیامَهِ »

این عبارت از این نسخه حذف شد
«… سوم و سوم و چهارم و پنجم یزید…».

  معامله حدود 2 تن زعفران در بورس خراسان رضوی

اشکال مفهومی
اشکال مفهومی در این شکل همان اشکال بیان شده در شکل اول است.

3. ترجمه مصباح المهجد، نسخه کتابخانه آیت الله بروجردی قدس سره.

شماره ۳ 3 خبر عجیب

بند چهارم در این نسخه
«اَللّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ کُلَّ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ الْبَراءَهِ مِنْهُ إِلَیْکَ إلی یَومِ القیامَهِ اِلْعَنْ یَزیدَ وَ أَتْباعَهُ وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللهِ بْنَ زیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبی سُفیانَ وَ آلَ زیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ إلی یَومِ القیامَهِ »

این عبارت از این نسخه حذف شد
«… ستمگر اول لعنت من است و اول از او شروع می کند و بعد دوم و سوم و چهارم و پنجم لعنت یزید…».

اشکال مفهومی
این شکل و شکل بعدی دارای اشکال بزرگتری نسبت به شکل های قبلی هستند. در این نسخه می خوانیم:
خدایا تو بزرگترین ستمگر منی…
منظورم خداست! لعنت بر همه ستمگران از ناحیه من!
در این گفته یک تناقض مفهومی وجود دارد. از یک سو از خداوند خواسته می شود که در لعن انحصاری باشد و از سوی دیگر این لعنت شامل همه ظالمان می شود!

علاقه مندان برای دیدن اشکال دیگر دغدغه در کتاب در بند پایانی زیارت عاشورا به کتاب زیارت عاشورا از آغاز تا امروز مراجعه کنند.

در این لینک بخوانید:

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت ششم: رازی نمونه در بند پایانی زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت پنجم: راز حذف زیارت عاشورا از نسخه خطی/نسخه مکتوب سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت چهارم: رازداری با محو عباراتی از زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت سوم: شبهه انحرافی در زیارت عاشورا نوشته سیدمهدی محمودی

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت دوم: زیارت عاشورا، حدیث قدسی سید مهدی محمودی.

«زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» قسمت اول: منابع و اعتبار سند زیارت عاشورا / نوشته سیدمهدی محمودی

دیدگاهتان را بنویسید