توسعه بخش حمل و نقل کشور یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد محبر معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز در جلسه بررسی توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور با اشاره به توسعه بخش حمل و نقل کشور به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها، گفت: از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم گفت: توسعه خطوط ریلی و شبکه جاده‌ای از جمله بزرگراه‌ها و بزرگراه‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن برنامه‌ریزی شود. زیرا شبکه حمل و نقل ستون فقرات توسعه کشور است.

معاون اول رئیس جمهور توسعه خطوط ریلی و جاده ای کشور را پیش نیاز توسعه ترانزیت در کشور برشمرد و افزود: اگر ترانزیت رونق پیدا کند و اهداف تعیین شده در این بخش محقق شود، در مدت زمان کوتاهی می توانیم ترانزیت را رونق بخشد. سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه حمل‌ونقل را بازیابی خواهد کرد.» ما راه آهن و جاده کشور خواهیم بود.

این مخبر بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تاکید کرد و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه ریلی نقش گسترده ای در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و ایجاد اشتغال دارد و با توجه به همسایه بودن ایران با 15 کشور، توسعه راه آهن کشور گام مهمی است که برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی حذف و خسارات جانی و مالی در ترافیک جاده ای کاهش می یابد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه منابع دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای نسبتاً محدود است، بر لزوم ایجاد تنوع در تامین منابع مالی لازم تاکید کرد و گفت: تامین مالی جمعی، مشارکت بخش خصوصی و استفاده از روش خارجی تامین مالی می تواند به تسریع روند توسعه حمل و نقل در کشور کمک کند، در غیر این صورت تنها با منابع دولتی نمی توان به اهداف تعیین شده در بازه زمانی مورد نظر دست یافت.

  محدودیت برخی مجوزها باعث رانت و انحصار می شود

افشاگر به وزارت راه و شهرسازی دستور داد برای هر یک از پروژه‌ها، کریدورها و خطوط ریلی و جاده‌ای در دست احداث بسته پیشنهادی برای جذب سرمایه‌گذاری و روش‌های مختلف تامین مالی تهیه و برای تصویب نهایی ارائه کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت حمایت ها، حمایت ها و مجوزهای لازم را برای وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از اعتبارات عمومی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی انجام خواهد داد و لازم است این وزارتخانه در این زمینه برنامه ریزی کند. راهی که باید مردم و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل ریلی و جاده ای تشویق شوند.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به افزایش دو و نیم برابری حمل و نقل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته، بر هدف این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد. و افزود: تامین اعتبار لازم برای راه اندازی 293 کیلومتر بزرگراه در سال آینده و 858 کیلومتر بزرگراه و 1000 کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت امکان پذیر است.

در این جلسه معاونان وزیر راه و شهرسازی گزارش هایی از آخرین وضعیت پروژه های حمل و نقل کشور اعم از راه آهن و ریلی و همچنین شبکه راه و بزرگراهی کشور ارائه کردند و ضمن تشریح آخرین وضعیت موجود. همچنین اعتبارات لازم برای حفظ شبکه حمل و نقل و حمل و نقل جاده ای و ریلی و همچنین ایجاد و تکمیل پروژه های مربوط به توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای را در نظر گرفت.

  طالبان توانایی «مدیریت بحران اقتصادی در افغانستان» را ندارند. استاد اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با شفقنا

در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت 3 هفته بسته ها و روش های تامین مالی را برای اجرای پروژه های اولویت دار در مرحله اجرا و همچنین حفظ و نگهداری کشور تدوین و ارائه کند. شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی

دیدگاهتان را بنویسید