بربریان: برای آسیب کمتر به رسانه، سردبیران باید از بین خود رسانه انتخاب شوند

DSC 7906 1 خبر عجیب

رسانه شفقنا– انتخاب اعضای هیئت تحریریه بر اساس اصول حرفه ای، اصل مهمی است که مدیران یک رسانه باید به آن توجه ویژه داشته باشند. با توجه به اینکه سردبیران نقش مستقیمی در اقتصاد رسانه و جذب مخاطب و اثربخشی رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و جایگزینی سردبیران باید بر اساس اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی ها در انتخاب ویرایشگر چیست؟ محمدجواد بربریان مدیر مسئول سایت اعتدال می گوید: اگر مسئولان دولتی فرصت انتخاب سردبیر از رسانه ها را داشته باشند زودتر به مقصد می رسند و هر دو رسانه کمترین تاثیر را از تغییرات و تحولات خواهند دید و جامعه از آن لذت خواهد برد. صلح

بربریان با بیان ارزیابی خود از نحوه تغییر سردبیران در رسانه های داخلی به شفقنا رسانه می گوید: به نظر من تغییر سردبیران در رسانه ها نقصی است که علت آن جای دیگری است. متأسفانه در کشور ما احزاب آنطور که باید ظاهر نمی شوند تا بتوانند مسئولیت تغییرات و رفتار سیاسی خود را به مردم خود (چه در دولت و مدیریت و چه در خارج از آنها) بر عهده بگیرند. وقتی این احزاب تشکیل نشدند، مسئولیت اجتماعی احزاب بیش از چند دهه به رسانه ها سپرده شد و رسانه ها به ارگان احزاب و صدای آنها تبدیل شدند.

وی ادامه می دهد: متأسفانه می بینیم که در ایران هر بار که دولت و مجلس تغییر می کند، اصحاب رسانه ما نیز تغییر می کنند. این پدیده دو دلیل دارد. اول اینکه احزاب ایجاد نشدند و رسانه ها کارکرد حزبی جناحی پیدا کردند. دلیل دوم؛ رسانه های ما اکثراً حاکمیتی و دولتی هستند، در چنین شرایطی با تغییر دولت، دولت به اصحاب رسانه از جمله مسئولان، وزرا و… نگاه می کند و در آنها نیز تغییراتی ایجاد می کند. با توجه به اینکه تعداد رسانه های دولتی و دولتی زیاد است، قابل توجه است. این تغییرات بسته به رهبری دولتمردان و دیدگاه آنها نسبت به جامعه، سیاست و فرهنگ فراز و نشیب دارد. ما شاهد تغییر کمتر با یک دولت و تغییر بیشتر با دولت دیگر هستیم.

  مدرس حوزه: اعتقاد به غیب دلیل حجت حقیقی است

با این حال، چه معیارهایی را باید در هنگام تغییر ویرایشگر در نظر گرفت؟ بربریان پاسخ می دهد: وقتی دولت ها مجبور به جایگزینی سردبیران و مدیران رسانه ها می شوند، باید آسیب را به حداقل برسانند. به عبارت دیگر، افرادی را برای ویرایش انتخاب کنید که حداقل برخی از معیارهای مورد نیاز برای ویرایش را دارند. شاخص اول؛ فرد باید در کار رسانه ای تجربه داشته باشد و سابقه رسانه ای خوبی داشته باشد. علاوه بر این باید در زمینه سردبیری و مدیریت رسانه نیز تجربه داشته باشد. یک نفر می تواند گزارشگر خوبی باشد اما نتواند یک سرویس خبری را اداره کند. در رسانه های اروپایی خبرنگارانی را می بینیم که سابقه طولانی در عرصه روزنامه نگاری با 60 تا 70 سال دارند و در همان جایگاه باقی می مانند. اما ما این کاستی را داریم که فکر می کنیم یک خبرنگار خوب باید بزرگ شود تا منشی، سردبیر و مدیر مسئول شود و رشد یک رسانه در گرو شایستگی، تجربه و شناخت خبرنگار است.

وی با بیان اینکه راه و روش یک رسانه با تغییر سردبیر یا مدیر تغییر نمی کند، می گوید: خبرنگاران خمیرمایه رسانه را تهیه می کنند. به همین دلیل افرادی که تجربه و سابقه مدیریت رسانه را دارند به عنوان سردبیر انتخاب شوند.

بربریان ادامه می دهد: در مورد بعدی سردبیر باید توسط رسانه انتخاب شود، علاوه بر این باید حوزه رسانه نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا حوزه های خبری متفاوت هستند و هر کدام تکنیک های خاص خود را دارند. به عنوان مثال فردی که در زمینه رسانه های دیجیتال تجربه دارد نباید به عنوان سردبیر رسانه چاپی انتخاب شود زیرا تا زمانی که آن فرد صفحه آرایی روزنامه، حروف تایپ، هزینه چاپ، انتشار، توزیع و … را یاد نگیرد، دوره دولت تمام شده است

  نگران تأثیر بحران اوکراین بر سبد غذایی و ذخایر استراتژیک آن است

این مدیر مسئول تاکید می کند: اگر مدیران فرصت انتخاب سردبیر از بین رسانه ها را داشته باشند، سریعتر به هدف خود می رسند، رسانه ها کمترین تاثیر را از تغییرات و جامعه می بینند، آرام است.

دیدگاهتان را بنویسید