آیت الله العظمی جوادی آملی: اساس سیدالشهداء این بود که قانون بر نظام هستی حاکم باشد.

1 خبر عجیب
آیت الله جوادی آملی

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند: آنچه را که سالار شهیدان باور کردند و بر همین پایه و برافراشته بنا کردند این بود که در نظام هستی حق پیروز و باطل محکوم است.

به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان در یکی از سخنان خود اعلام کرد: قیام معظم له پایه و بنایی دارد که از نامه ها و سخنان ایشان استنباط می شود. آنچه سیدالشهدا(ع) معتقد بود و بر همین اساس بنا کرد و قیام کرد این بود که در نظام هستی حق پیروز و باطل محکوم به هلاکت است و اساس بنی امیه همین بود و حکومت خود را بر همین اساس بنا کردند. که در نظام فطرت ضعیف پایمال می شود، معتقد بودند هر که قدرت مادی داشته باشد برنده است و هر که قدرت مادی نداشته باشد محکوم به شکست است، این دو طرز فکر همیشه بوده و هست.

قرآن کریم هنگامی که سخنان خداوند را بیان می کند و سخنان پیامبران را بیان می کند، می فرماید: ﴿بال نقدف با حق در برابر باطل پس او ضحيق است.[1] سرکوب باطل را حق می دانیم، مغز باطل را مشت حق می زند، همین که دست حق به سر باطل می رسد و او را شکست می دهد. ﴿فَإِثا هُوَ زهِقٌ﴾ باطل است؛ اگرچه مانند حباب روی آب است، هیچ کس از درون خالی آن حباب خبر ندارد.

نکته دیگر اینکه بنیاد اموی اشتباه است. ﴿چه بسیارند از اندک به اذن خدا بر بسیاری چیره شدند. یعنی اینطور نیست که در نظام هستی ضعیف باشد. چقدر گروه های کوچک و اندک بر بسیاری از گروه ها پیروز شدند، خداوند این قول را در قرآن نقل می کند و تصحیح می کند و صحیح می شمارد، می گوید مؤمنان واقعی این را می گویند، تسلیم کنندگان به وحی این را گفتند. ﴿چه بسیارند از اندک به اذن خدا بر بسیاری چیره شدند.[2] پس اگر این سخنان انبیا است، حق در نظام فطرت پیروز است، این سخن مؤمنان است، حق در نظام هستی پیروز است، باطل محکوم به شکست است.

  رسالت نوشت: دیر یا زود موج تخریب بر سر اقتصاد و جان مردم خواهد آمد

کلام جنگ های ایمانی این است که اگر راست می گفت، به تنهایی یا کم [تعداد] هیچ ترسی وجود ندارد. تمام تلاش و کوشش باید در این قسمت خلاصه شود که انسان باید حقیقت را بشناسد و در شناخت حق مقلد نباشد، او پیروز است و هرگز شکست نمی‌خورد و باید از باطل دوری کرد، وقتی باطل را تشخیص داد، با زور دروغ را سرکوب می‌کند. .

منبع: سلسله سخنرانی های تحلیلی قیام شهدا – جلسه هفتم – (محرم 1398)

[1] . سوره انبیاء، آیه 18.

[2] . سوره بقره آیه 249.

اخبار قبلیآیا استفاده نکردن از روحانی یا منبر برای هیئت داری جایز است؟ / پاسخ آیت الله شبیری ناجانی

دیدگاهتان را بنویسید