متجابی: «تجربه کاری و اشراف در همه حوزه های خبری» از ویژگی های مهم سردبیر است

mediamanagement خبر عجیب

رسانه شفقنا- انتخاب اعضای هیئت تحریریه بر اساس اصول حرفه ای اصل مهمی است که مدیران رسانه باید به آن توجه ویژه داشته باشند. با توجه به اینکه سردبیران نقش مستقیمی در اقتصاد رسانه و جذب مخاطب و اثربخشی رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و جایگزینی سردبیران باید بر اساس اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی ها در انتخاب ویرایشگر چیست؟ اکبر متجبی، سردبیر روزنامه سازندگی، تجربه کاری و آگاهی از تمامی حوزه های خبری را از مهمترین ویژگی های یک سردبیر می داند و می گوید: در رسانه های بزرگ جهانی، تجربه حرف اول را می زند و اکثر سردبیران رسانه های جهانی به نوعی 50 ساله و بیشتر هستند. . چون فکر می کنند ویراستار باید دانش، فرهنگ، ادبیات، اقتصاد و… داشته باشد. متأسفانه در ایران کمترین اهمیت را به تجربه می دهند و در این رسانه ها معمولاً به تجربه تحریریه توجهی نمی شود و بیشتر بر اساس گرایش های سیاسی است.

موتابی با توجه به اینکه تغییر سردبیر اغلب در رسانه های دولتی و دولتی اتفاق می افتد، انجام دهید رسانه شفقنا وی می گوید: در این گونه رسانه ها سعی می شود فردی که نزدیک به جریان حاکم باشد به عنوان سمت سیاسی به عنوان سردبیر انتخاب شود. در این رسانه ها معمولا به تجربه تحریریه توجه نمی شود و بیشتر بر اساس گرایش های سیاسی است. گرایش های سیاسی در کشور ما بر حرفه ای بودن ارجحیت دارد و متأسفانه تعهد مهمتر از تخصص است.

وی ادامه می دهد: این نوع رویدادها به جریان رسانه ای و سیاسی محدود نمی شود و در بسیاری از ادارات مدیران برای تخصص و حرفه ای بودن افراد ارزشی قائل نیستند. بنابراین بسیاری از افراد بر اساس شایسته سالاری انتخاب نمی شوند.

  دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی را تسلیت گفت.

متجابی با تاکید بر اینکه برای انتخاب ویراستار باید اقدامات ویژه ای انجام شود، توضیح می دهد: ویراستار شدن فرآیندی دارد که طی آن باید در جایگاه ویراستار قرار گرفت. اما متأسفانه به دلیل بی اعتمادی ذاتی مدیران و توهم توطئه، افرادی را انتخاب می کنند که نسبت به این مدیران تعهد داشته باشند و به کارشان سنگ اندازی نکنند. در اینجا، مکانیسم انتخاب سردبیر بر اساس اصول استاندارد در رسانه ما نیست.

این فعال رسانه ای در تشریح ویژگی های سردبیران می گوید: یک سردبیر باید حداقل 20 سال سابقه فعالیت در عرصه رسانه داشته باشد، در همه زمینه ها دارای اقتدار نسبی باشد و مهم ترین اتفاقات حوزه ها را بداند. داشتن قدرت بر حواشی به گونه‌ای است که سردبیر می‌تواند تیتر اول را انتخاب کند و سپس موضوع مهم‌ترین مشکلات جامعه را مشخص کند، خبرنگار بفرستد و برای آن تدبیر خوبی بیندیشد و عکاسانی را برای پوشش این رویداد تعیین کند. در نظر گرفتن.

متجابی با اشاره به جایگاه سردبیران دنیا و اصولی که دارند می گوید: در رسانه های بزرگ تجربه حرف اول را می زند و اکثر سردبیران رسانه های دنیا 50 سال به بالا دارند. چون فکر می کنند ویراستار باید دانش، فرهنگ، ادبیات، اقتصاد و… داشته باشد. دارند از طرفی کارشناسان علاوه بر شناخت سردبیر از افراد مشهور، باید سردبیر را نیز بشناسند تا مایل به همکاری با این رسانه باشند. همه باید بدانیم که درجه یک سردبیر به اندازه یک وزیر است.

وی ادامه می دهد: «متاسفانه در ایران کمتر به تجربه بها داده می شود و به نظر می رسد افرادی که در رسانه دیگری شکست می خورند شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان سردبیر در رسانه دیگری دارند.» به نظر من سردبیر حرفه ای به دنبال این نیست. باج می دهد و اخبار را سانسور نمی کند. سردبیر غیرعادی به اخبار جهت می دهد و اخبار منفی را نادیده می گیرد.

  چند "سرباز" در جنگ کشته شدند؟

این فعال رسانه ای در پایان با تشریح نقش سردبیر در توسعه و نوآوری رسانه، به سرمایه مالی مدیر اشاره می کند و می گوید: اگرچه توسعه و نوآوری رسانه می تواند به نوع سردبیر مرتبط باشد، اما مهم ترین دلیل آن این است که سرمایه و بودجه این رسانه برگردانده می شود. وقتی سرمایه نباشد طبیعی است که نوآوری چندانی هم وجود نخواهد داشت. وقتی دست سردبیر برای نوآوری در رسانه ای باز است که در بخش مالی محدودیتی ندارد، چه در استخدام متخصص و چه در حوزه رسانه… و به نوعی این بخش کاملاً در اختیار سردبیر و ناشر است. روزنامه.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از رسانه ها به دلیل بودجه های کلان می بینیم که هیچ خلاقیتی در آنها وجود ندارد، بنابراین رسانه ها باید جستجوی ریشه ای انجام دهند. همچنین باید در نظر داشته باشیم که مشکلات مالی در رسانه‌های خصوصی خود را نشان نمی‌دهد، زیرا عموم مردم از رسانه‌ای که بودجه‌های کلان دریافت می‌کند، انتظار محتوای خوب دارند. هرچند بارها تاکید کرده ام که در اتاق خبر با بحران خلاقیت مواجه هستیم و باید برای این مهم چاره اندیشی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید