«جرعه ای از دریا حسینی»/ قسمت اول; اعتراض و انتقاد از ظلم و انحراف; مقاله حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم اباذری

Shiagraph 0030120 scaled 1 خبر عجیب

شفقنا- حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم اباذری در نوشته‌ای با عنوان «جرعه‌ای از دریای حسین» و در بخش اولی که در اختیار شفقنا قرار داده است، می‌نویسد:

بخش اول: اعتراض و نقد ظلم و انحراف

اشاره

پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که حکومت به دست مردم افتاد، فرهنگ اصیل اسلامی و سیره و سنت پیامبر به تدریج از بین رفت. جامعه. ارزش های والای انسانی یکی پس از دیگری فراموش و تغییر یافت. از جمله تبعیض نژادی افسارگسیخته، اختلاف طبقاتی، قوم گرایی در توزیع بیت المال و انتصابات خانوادگی و رفتار غیرمنطقی در توزیع قدرت و مسئولیت ها بود. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 1، ص 198).

در چنین شرایطی، شکاف طبقاتی در عرصه‌های اقتصادی که موهبت عصر جاهلیت بود، دوباره در بین مسلمانان و جامعه اسلامی گسترش یافت و راماق از دست اقشار مستضعف و مستضعف سلب شد و این امر روح آنان را آزرده بود. مردان حماسی و جهادی مانند ابوذر، مالک و مقداد صحنه را ترک کردند و تبعید یا کشته شدند و افراد ضعیف، بی تفاوت، چاپلوس و دیوانه جایگزین آنها شدند. بنابراین زمانی که حکومت پنج ساله حضرت علی (علیه السلام) به اصرار و تقاضای مردم تأسیس شد، اما به دلیل این تغییر فرهنگ ها و سلیقه ها، مردمی که منافع خود را در خطر می دیدند، با آن حضرت مخالفت کردند. و به ارزش‌های جاهلی ادامه دادند و به امام معصوم روی آوردند و پشت کردند و به حرکت انحرافی خود ادامه دادند.

پس از شهادت حضرت علی (علیه السلام) این نابسامانی ادامه یافت و امام حسین (علیه السلام) اوضاع سیاسی و اجتماعی اسلام را چنان آشفته و نگران کننده دید و اساس اسلام را در خطر دید. شروع به اعتراض و سخن گفتن علیه حکومت به ظاهر اسلامی کرد. از این رو پیامبر اکرم هرگز در متهم کردن و توجیه مصلحت اندیشان تردیدی نداشت. او و دوستانش تا آخر عمر در این وادی ماندند و با مقاومتی تاریخی و ستودنی بنیان حکومت ایزدی را ویران کردند.

  لایحه جدید در ایالات متحده برای دسترسی محققان به داده ها در رسانه های اجتماعی

به همین مناسبت که در ماه محرم 1444 قرار داریم، مروری کوتاه بر وقایع تاریخ عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام خواهیم داشت. قدرت، درک و درک خود را از این مسیر بگیریم تا بار زندگی امروز و آینده خود را به دوش بکشیم.

هنگامی که یزید جانشین پدرش معاویه شد، حاکم مدینه ولید بن عقبه را به بیعت از امام حسین (علیه السلام) منصوب کرد. هنگامی که امام همام پیام یزید را دریافت کرد، به ولید (حاکم مدینه) روی آورد و ابتدا مقام و منزلت خود و اهل بیت و اهل بیت علیهم السلام را یادآور شد. وی سپس به ویژگی های غیرعادی یزید از جمله: سرکشی، نافرمانی، طغیان، قتل و ترویج فساد در جامعه اشاره کرد و گفت: هیچ گاه شخصی مانند من نمی تواند از فردی مانند یزید پیروی کند و با او بیعت کند.

قال الحسین علیه السلام لولید بن عقبه: « إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَهِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِکَهِ وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَهِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» ( لهوف ، ص 23 و بحارالانوار ، ج 44، ص 325)

امام(ع) در این بیانیه، معیارها و ویژگی های حاکمان ظالم و کارگزاران و مدیران نادان را بیان و تبیین می کند و آنها را به چهار محور اصلی «فساد»، «فساد ساختگی و ترویج آن»، «مست» و «مست» تقسیم می کند. «قاتل مؤمن و پرهیزکار» قرار می گیرد.

در اینجا ممکن است به چند نکته به اختصار اشاره شود که البته در جای خود نیاز به توضیح بیشتری دارد:

  امیر سیاری: نیروی دریایی با اطمینان نشان داده است که یک نیروی راهبردی است

اولین. بدیهی است که سؤالات چهارگانه در بیان امام چهار اصل محوری و مادری است که تمام رذایل اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به آن می‌رود و این در واقع نتیجه همان انحرافی است که پس از رحلت پیامبر (ص) رخ داد. تا سال 61 هجری قمری، تقریباً نیم قرن به تدریج این اتفاق افتاد و مسلمانان پیش از فتح (مجاهدین واقعی) یکی پس از دیگری منزوی شدند و کسانی که یا جزو مسلمانان پس از فتح بودند و یا از ترس و ریا چهره خود را تغییر دادند. مناطق حساسی را اشغال کردند که خود معاویه و یزد از همین گروه بودند.

دومین. در مورد یزید نیز همین تصور وجود دارد که در خطاب امام علیه السلام تنها مصداق اتم است و این رذایل مختص یزید و اکثر شخصیت های سیاسی اعم از مقامات و فرمانداران و والیان حکومت نیست. از زمان گنجانده شده است . امثال: عمر بن عاص، مروان بن حکم، ولید بن مغیره و دیگرانی که خون و مال مردم را مانند زالو می خوردند و در امر تکثیر گرفتار می شدند، در حالت مستی به امامت نماز برمی خاستند و می گفتند: ای مردم، اگر اراده و دوست داری به جای دو رکعت نماز صبح می توانم چهار رکعت برایت دعا کنم.

سوم. تعبیر «مشلی لا یابای لمشله» به خوبی به کار می رود که حضرت بیان می کند و می کوشد یک قاعده کلی را القا کند و برای همه زمان ها و مکان ها و همه مردم زمانی که افرادی با خصوصیات و ویژگی های یزید در مقام مسئولیت قرار گرفت یا بخشی از آن به کار می رفت، قابل استفاده است. دولت و به دروغ مدعی نائب السلطنه و خلافت امام معصوم شدند و در ظاهر شعارهای انقلابی و ارزشمندی علیه همه مسلمانان واقعی و یاران واقعی امام حسین دادند. حتی اگر منجر به شهادت خود و فرزندان و اصحاب و آواره و سرگردانی همسر و فرزندانشان شود.

  وزیر کشور: آیا همه کشورهای پیشرفته نفت دارند؟ / باید بپذیریم که نفت نداریم

ادامه دارد………..

دیدگاهتان را بنویسید