واکنش سازمان امور مالیاتی به گزارش موج درباره ناکارآمدی نظام مالیاتی

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان امور مالیاتی پاسخی به مطلب منتشر شده در موج نیوز با عنوان «نظام مالیاتی فعلی استان فاقد کارایی و اثربخشی» به شرح زیر ارسال کرده است.

1. به طور کلی سه کارکرد یا هدف در اقتصاد وجود دارد. کارکرد بودجه ای (تامین مالی بودجه دولت از طریق مالیات به عنوان هدف اصلی مالیات در نظام اقتصادی)، کارکرد اقتصادی (تثبیت نوسانات اقتصادی در شرایط رکود و تورمی و تخصیص منابع بین بخش‌های مختلف اقتصادی) و کارکرد اجتماعی (توزیع مجدد درآمد در جامعه از طریق مالیات) برای مالیات تعیین می شود. با توجه به جهت گیری متضاد اهداف فوق، ایجاد یک نظام مالیاتی کارآمد، عادلانه و موثر و ایجاد تعادل بین اهداف فوق، بسیار حساس و پیچیده است. بنابراین، طراحی سیاست مالیاتی که بتواند درآمد مالیاتی دولت را به حداکثر برساند و با کمترین اثرات مخرب بر تصمیمات اقتصادی افراد و شرکت ها، بازتوزیع و تخصیص اهداف دولت را تضمین کند، یکی از مهمترین وظایف سیاست مالیاتی است. در همه بخش ها و به ویژه در سازمان این موارد مالیاتی است.

2. در این راستا، تصویب قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مالیات دهندگان در سال 1397 در شورای اسلامی، مسیر ساماندهی امور مالیاتی کشور را به سمتی سوق دهد. بهبود شفافیت در روند رسیدگی به پرونده های مالیاتی و ایجاد انصاف در تعیین میزان مالیات متقلبانه برای هر مؤدی کار را هموارتر کرد تا جایی که این سازمان توانست با دسترسی به تراکنش های کارتخوان صاحبان مشاغل، درآمد مشمول مالیات این مودیان را به طور دقیق محاسبه کند و مالیات عملکرد سال 1400 هر فرد را تعیین کند.

  رایزنی بین عراق و پاکستان برای توسعه همکاری ها در زمینه تسلیحات و تبادل تجربیات نظامی

3. در سال 1401 محدودیت استفاده از ظرفیت تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم بر درآمد و فروش کالاها و خدمات برای سال 1400 به منظور افزایش رضایت مودیان، کاهش هزینه وصول مالیات و افزایش هزینه ها. سرعت و امنیت پرونده ها به 48.000.000.000 ریال افزایش یافت. همچنین این سازمان با رویکرد احترام به مودیان و با در نظر گرفتن شرایط شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر کسب و کار، کاهش ضرایب تعیین مالیات به میزان 50 درصد داده شده

4. با توجه به افزایش 30 برابری مالیات در سال 1401 و اعتراض فعالان بازار اقتصادی به افزایش مالیات بر کارایی آنها در سال 1400 در قالب تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم، اگرچه این مقاله نادرست است، جدول 1 تصویر دیگری از تعداد اظهارنامه ها را ارائه می دهد، درخواست برای اظهار نظر بر اساس هنر. 100 و اظهارنامه مالیاتی مودیان و مقایسه آنها در سال 2018 و 2018:

جدول 1 – مقایسه تعداد مطالبات تبصره 100 و میزان مالیات کارآیی در سالهای 1398 و 1398.

11

همانطور که از جدول 1 مشهود است تا تاریخ 31/04/1301 رشد تعداد اظهارنامه ها و درخواست های ماده 100 سال 1400 نسبت به سال 1392 حدود 51 درصد و رشد اظهارنامه مالیاتی و ماده 100 مشاغل نیز بوده است. حدود 194 درصد به عبارت دیگر میانگین مالیات اعلامی نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

22

5. نمودار 1 اطلاعات مربوط به درصد مؤدیان و میزان مالیات تعیین شده بر اساس تبصره ماده 100 قانون مدنی. تا 31 تیرماه سال جاری نشان می دهد: همانطور که در این نمودار مشاهده می شود، حدود 57 درصد مودیان مالیاتی پرداخت نکرده اند و تنها حدود 1.8 درصد مودیان مالیاتی بالای 20 میلیون تومان پرداخت کرده اند. با توجه به ارقام و اطلاعات فوق به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی در این امر موفق عمل کرده است چهره روشن مالیات نهایی این گروه از مودیان را محاسبه کنید. همچنین به منظور تکریم مودیان محترم و ایجاد زمینه ساز انجام تعهدات قانونی و مشارکت حداکثری آنان در تسلیم اظهارنامه، مهلت تسلیم اظهارنامه فعالیت و ارزش افزوده تمدید شد.

  دستگیری سارقان در اماکن خصوصی در سنندج

نمودار 1- درصد مودیان و میزان مالیات ثابت مودیان تبصره 100 در اجرای 1400.

6. در خصوص سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اقدامات زیر صورت گرفته است:

الف) پیاده سازی و راه اندازی سامانه مودیان در مرداد 1401 برای ثبت کلیه تعاملات اقتصادی بین بنگاه های اقتصادی و کاربران نهایی در قالب صورتحساب الکترونیکی و تطبیق آن با تراکنش های بانکی که بستری هوشمند برای ثبت اطلاعات مالی و استفاده از آنها در این یک مالیات استانی است. بدیهی است با ثبت کلیه اطلاعات مجاری فرار مالیاتی به شدت محدود خواهد شد. مهمترین اقدامات در زمینه اجرای قانون پایانه تجاری و نظام مودیان عبارتند از:

  • پیشرفت بیش از 50 درصدی پروژه پایانه تجاری و سامانه مالیات دهندگان در دولت سیزدهم و آغاز به کار سامانه مذکور در تیرماه 1301 (علی رغم تحویل پروژه پایانه تجاری و سامانه مالیات دهندگان در پایان دولت دوازدهم. با پیشرفت کمتر از ده درصد)
  • ساماندهی بیش از 13300000 دستگاه پرداخت الکترونیکی و شناسایی بیش از 1300000 مودیان جدید از این طریق.
  • دریافت فاکتور الکترونیکی آزمایشی از چندین مد اصلی به عنوان نمونه (پیشخوان های دولتی، سامانه تجارت الکترونیک، مبارکه فولاد و ذوب آهن اصفهان)
  • آغاز فرآیند جداسازی حساب های شخصی و تجاری،

ب) یکی از اقدامات بسیار مهم برای ایجاد شفافیت مالی و البته شناسایی مجاری فرار مالیاتی، ثبت کلیه تعاملات اقتصادی بین افراد فاقد شغل ثبت شده است که در آخرین بررسی طرح مالیاتی بر عایدی سرمایه و اجرای آن حائز اهمیت است. چارچوب به عنوان اضافات به قانون ترمینال فروشگاه و سیستم مودیان دیده می شود.

  بیلد: رئیس جمهور آلمان می خواهد به اوکراین سفر کند، کیف هنوز آماده پذیرش آن نیست

دیدگاهتان را بنویسید