کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» منتشر شد.

110 خبر عجیب

شفقنا- کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» نوشته محمدرضا شهیدی پاک در ۴۲۳ صفحه منتشر شده است.

به گزارش شفقنا، کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» اثر محمدرضا شهیدی ناب است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده است. و در 423 صفحه به کوشش این موسسه صادر شده است.

اسلام با فتح اعراب، حضور خوارج، ادریسیان، فاطمیان و بنی امیه به غرب اسلامی گسترش یافت. عدالت خواهی و ظلم ستیزی ادریس و فاطمیون که از اهل بیت علیهم السلام بودند، روند جمعیت بربر مغرب بزرگ را دنبال می کرد. اما در اندلس، درگیری بین اعراب و بربرها، سلطنت امویان و سوء استفاده و حذف تشیع از اندلس، نه قرن مقاومت و جنگ فرسایشی بین مردم محلی ایبری و دولت اسلامی و سه دوره پادشاهان طوائف. و سقوط اندلس تاریخ غرب اسلامی را به ارمغان آورد و به ظهور و سقوط حکومت های شیعه و سنی منجر شد.

پژوهش حاضر گونه‌شناسی گردش قدرت و بی‌ثباتی تشیع در غرب اسلامی و پایداری اهل بیت (ع) در آثار دانشمندان اندلسی بر اساس تحقیقات قبلی نویسنده است و برای شناخت راههای گسترش اسلام از افریقا تا پواتیه در دوره ولیه تا محدین و حفصی ها و شرفها و بنی سرخ است.

در پژوهش حاضر، پراکندگی جغرافیایی و تاریخی تشیع در غرب اسلامی و آثار معنوی و مادی آن بر اساس منابع تاریخ اسلام در آفریقا، مغرب و اندلس ارائه شده است.

این پژوهش در واقع بررسی بازتاب وقایع مربوط به تشیع و سنی در شرق اسلامی است. در این پژوهش، منابع تاریخی مغرب و اندلس و انواع گزارش های آن ها از وقایع دوره اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سپس دیدگاه آنها در مورد تحولات مربوط به تشیع مورد نقد قرار گرفت.

  بزرگداشت پیشکسوت شعر آیینی یزد برگزار شد

در این پژوهش مقایسه دقیقی بین شیعه و سنی و نتایج رفتار آنها انجام شده است.

ساختار کار

این اثر از پنج بخش تشکیل شده است. بخش اول این اثر به «توزیع جغرافیایی تشیع در مغرب، اندلس و آفریقا» می پردازد. در این فصل همراه با «گستره جغرافیایی و تاریخی غرب اسلامی: شبه جزیره ایبری»، «پیشینه تاریخی غرب اسلامی تا ورود اسلام» و «جغرافیای سیاسی و گسترش تشیع در غرب اسلامی» آمده است. توضیح داده شده است.

در بخش دوم این اثر، «مفاهیم و اصطلاحات تشیع در مغرب و اندلس» توضیح داده شده است، از جمله موضوعات این بخش، «تعداد اصطلاحات واژه تشیع در غرب اسلامی»، «مفاهیم سیاسی و مذهبی تشیع: محبت اهل بیت الف) و زمینه های آن، «کلمات خلافت در غرب اسلامی»، «تأثیر مفاهیم تصوف بر اندیشه شیعی در مغرب و اندلس» و «امامی، ادریسی و اسماعیلیه». مفاهیم و فرهنگ در غرب اسلامی».

مؤلف در بخش سوم کتاب مذکور به «روند مهدویت در غرب اسلامی» پرداخته و در آغاز به پیشینه این موضوع و در ادامه کاربرد سیاسی و کلامی اشکال استثماری امامت پرداخته است. و مهدویت در غرب اسلامی، «مهدویت: تعامل چهار رقیب در غرب اسلامی»، «مهدویت گروه‌های شیعه در مغرب»، «استفاده از مهدویت در عصر بزرگ غرب اسلامی»، «ابن خلدون و مهدویت»، «نقد و نقض آرای ابن خلدون در روایات مهدوی در مغرب»، «مهدویت در اندلس و تأثیر آن در ناپایداری تشیع» مورد بحث قرار گرفته است.

«توسعه توزیع قدرت سیاسی در غرب اسلامی» چهارمین بخش از کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» است که شامل مهاجرت سربازان صفین به غرب اسلامی، فرهنگ شیعه و … قدرت معتزله در غرب اسلامی، قدرت افتخارات در غرب اسلامی پس از سقوط محدین، نیروهای شیعه و نیروهای سنی در غرب اسلامی، بی ثباتی تشیع در اندلس: سیاست اموی در برابر سیاست شیعه، حذف تشیع و نیروهای متمایل به آنها در شبه جزیره ایبری، سرانجام درگیری نیروهای اسلامی در غرب اسلامی، سنی شدن غرب اسلامی، عباسیان و پرداختن به ریشه های تشیع، نظریه سیاسی ابن خلدون: تداوم. چرخش قدرت از شیعه به سنی در آفریقا و تبیین بقای ریشه های تشیع در مغرب و آفریقا پس از حذف تشیع.

  پاسخ نماینده تهران به هک صدا و سیما و پخش تصاویر و شعارهای سران منافق

قسمت پنجم و پایانی این کتاب به بررسی تشیع در منابع و آثار علمای اسلامی غرب می پردازد. نویسنده در ابتدای این بخش به مروری بر میراث و منابع متون مقدس شیعه در غرب اسلامی پرداخته و به مباحثی چون «اهل بیت (ع) در آثار مغرب اندلس و دانشمندان آفریقایی» پرداخته است. «میراث فرقه شیعه در مغرب میانه»، «آثار اهل بیت علیهم السلام در عصر فاطمیه و بنی زیری، آثار اهل بیت علیهم السلام در منابع مغرب دوره مرابط» ، «اهل بیت علیهم السلام در آثار علمای اندلس»، «آثار مکتب شیعه در عصر بنی الاحمر»، «آثار مکتوب اهل بیت علیهم السلام در عصر حفصی، «ابن ابر و ریشه های تاریخی انقراض اهل بیت علیهم السلام»، «آثار مکتوب علمای شیعه در غرب اسلامی»، «اهل بیت (علیهم السلام) در سفرنامه های دوران حفصی. and Marini Periods» نوشته شد.

بخشی از کار

* روایت حدیث ثقلین و سفینه در اندلس

آنچه ابن ابر در مورد اصول شعائر شیعه از جمله ولایت و شجاعت حضرت علی (ع)، وجوب محبت و دوستی آن حضرت و نحوه صحیح نماز (بر خلاف روش اهل سنت) ذکر کرده است، نشان از عنایت او دارد. در تنظیم و انتخاب این احادیث.

برخورد با این اثر و دیگر نوشته های او زمینه ساز مخالفت و توطئه عوامل حکومت حفصی شد و عاقبت خونین ابن ابر را تضمین کرد. او در رأس زنجیره ای از علمای شیعه اندلسی بود که به آفریقا مهاجرت کردند و در سال های بعد توسط عوامل متعصب سنی در دولت های حفصی، مارینی و غرناطه به قتل رسیدند.

  وزارت کار عراق نسبت به افزایش خشونت خانگی در میان افراد کم درآمد هشدار داد

از جمله مطالب المعجم الصدافی، روایت احادیث ثقلین به روایت شیعه امامیه در شهر مریه است. حدیث ثقلین را در روایت ابیذر آورد. اباذر در حالی که به پرده های خانه خدا چنگ زده بود از زبان پیامبر صحت سخنان خود را به مردم گوشزد کرد و حدیث ثقلین و سپس حدیث سفینه را خواند. این حدیث را ابوعبدالله محمد بن احمد معروف به ابن تیم در سال 505 هجری قمری از اصحاب صدفی از طریق اباذر در شهر المریه روایت کرده و مخالفت اهل بیت (علیهم السلام) را موجب دخول می کند. آتش.

دیدگاهتان را بنویسید