تاخیر 60 درصدی سازمان ها در اجرای شاخص کلیدی توسعه دولت الکترونیک

شفقنا رسانه- اتصال فروشگاه واحدهای دستگاه های اجرایی به ویترین ملی خدمات هوشمند به عنوان یکی از شاخص های اصلی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیک محسوب می شود، اما تاکنون 59 درصد از مسئولان هنوز این کار را انجام نداده اند. وظایف مربوط به ایجاد یک فروشگاه یک مرحله ای برای خدمات را تکمیل کرد.

به گزارش شفقنا از ایسنا، در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی، 170 دستگاه و 1662 سرویس مورد ارزیابی قرار گرفت که به همین دلیل هم اکنون 41.2 درصد خدمات دولتی الکترونیکی است. در این میان 21 درصد خدمات دولتی کاملاً الکترونیکی شده است، 61 درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و 7 درصد خدمات ماهیت غیر الکترونیکی محسوب می شوند، اما 11 درصد خدمات به دلیل عدم وجود الکترونیکی هنوز الکترونیکی نیستند. الکترونیکی سازی توسط سازمان های دولتی

همچنین به گفته رضا باقری عسل، دبیر شورای تطبیق فناوری اطلاعات، ارزیابی دستگاه های اجرایی بر اساس شاخص هایی مانند مدیریت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده و بر اساس ارزیابی 52 درصد است. از سازمان ها دولت کاربر محور، 30 درصد سازمان های دولتی شفاف، 35 درصد موسسات مدیریت یکپارچه و 41 درصد مدیریت تعاونی را اجرا کرده اند.

پنجره خدمات دولت هوشمند ملی به صورت یکپارچه، سریع و آسان خدمات دولتی را به عموم مردم ارائه می دهد که در مرحله آماده سازی و بهره برداری قرار دارد و تاکنون چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به دولت ملی هوشمند متصل شده است. پنجره خدمات.

دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و کارگری کشور تهیه و برای نهایی شدن به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد. تصویب بر اساس قانون. بر اساس بند «واو» تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال 1401، این دستورالعمل برای تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیک به آحاد مردم و کاهش مراجعات به دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همچنین راه اندازی فاز اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا پایان دی ماه 1401 از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون است.

  ارزش خط حمله تیم ملی در بازار نقل و انتقالات

این در حالی است که نحوه ایجاد و اتصال دستگاه های دولتی به پنجره خدمات دولت هوشمند نشان می دهد که تاکنون 59 درصد دستگاه ها تا شهریورماه هنوز وظایف خود را در رابطه با ایجاد پنجره خدمات دولت تکمیل نکرده اند. همچنین 25 درصد دستگاه ها تنها 30 درصد از لیست خدمات خود را به یک پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها 16 درصد دستگاه های اجرایی وظایف خود را انجام داده و آماده ورود به پنجره هوشمند خدمات دولتی هستند.

پیوند به پنجره ملی خدمات هوشمند

در همین راستا و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، مجید فولادیان، مدیرکل دفتر نظارت و نظارت بر اجرای دولت الکترونیک اظهار داشت: در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیک، برای اولین بار، به عنوان یک پنجره دستگاه و اتصال در پنجره دستگاه با پنجره. خدمات هوشمند ملی دو شاخص تأثیرگذار بودند که هنگام ارزیابی وضعیت دستگاه ها مورد توجه قرار گرفتند. به این دو شاخص در مجموع 15 امتیاز به عنوان مشوق در نظر گرفته شد که وجود یک پنجره امتیاز قابل توجهی را برای دستگاه مورد نظر ارسال می کرد اما نبود آن در این مدت باعث از بین رفتن امتیاز خاصی نشد.

وی با بیان اینکه کلان معماری و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راه اندازی پنجره ماژول سرویس هوشمند بر روی دستگاه ها در مرحله نهایی سازی است و به زودی اعلام می شود، گفت: در آخرین دوره ارزیابی دولت الکترونیک توسعه، مقامات اجرایی از نقطه نظر اتصال به پنجره خدمات ملی هوشمند به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول را دستگاه هایی تشکیل می دهند که سیستم های پایه و در عین حال پرمخاطب خود را برای ارائه خدمات بهتر به مردم به صورت داوطلبانه و با استفاده از امکان احراز هویت یکپارچه و مرتبط با پنجره ملی خدمات هوشمند راه اندازی کردند.

  شکایت متا از شرکت فناوری به دلیل افشای اطلاعات کاربران اینستاگرام

مدیرکل دفتر نظارت و نظارت بر اجرای دولت الکترونیک با اشاره به 10 پیشکسوت در این حوزه تصریح کرد: وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور، فناوری اطلاعات. ایران، شرکت مخابرات ایران، اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مناطق آزاد از جمله نهادهایی هستند که در حال حاضر پیشرو در این بخش محسوب می شوند.

فولادیان در خصوص وضعیت دسته دوم دستگاه های اجرایی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند، خاطرنشان کرد: شش دستگاه اجرایی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیک سامانه های جامع خود را راه اندازی کردند اما به احراز هویت یکپارچه مجهز نشدند. توانمندی که در نهایت منجر به اتصال همین سامانه جامع شد که از جمله آنها می توان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان های بیمه گر اجتماعی و سلامت، شهرداری های کرج و اصفهان اشاره کرد. .

به گزارش ایسنا، نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیک اخیرا در بین 170 دستگاه و بیش از 1600 خدمت برگزار شد. در این مدت مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در پرطرفدارترین دستگاه های دولت الکترونیک کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید