پیامدهای ناگوار حیا در جامعه

در واقع حجاب و عفاف یکی از ارکان زندگی در قرآن است. اما این سوال همیشه مورد حمله دشمنان بوده است.

ادوار مختلف تاریخ حکایت از این موضوع دارد، گاه قدرت و سرکوب زنان محجبه ابزار این تهاجم است، مانند ماجرای غم انگیز کشف حجاب در ایران و الجزایر، گاه با ایجاد محدودیت ها و حقوق شهروندان. مانند وضع قوانین، ممنوعیت حجاب در کشورهای غربی و اغلب ایجاد شبهه و پرسش و تسخیر ذهن نوپای بسیاری از جوانان. گویی امروز بحث حجاب و عفاف با نجاسات آمیخته شده و پشت پرده اصل قضیه در گیر و دار درگیری ها گم شده است.

آثار نامطلوب حجاب در جامعه بر اساس مطالعات به شرح زیر است:

1) طلاق و تهدید خانواده

از جمله پیامدهای زیانبار عدم رعایت عفاف و حجاب، طلاق و جدایی زن و شوهر و فروپاشی نظام خانواده است. از نظر اسلام، طلاق منفورترین حلال است که تنها در موارد اختلاف غیرقابل حل است. اسلام عزیز برای حفظ و تحکیم نظام خانواده و افزایش صفا و صمیمیت بین همسران و جلوگیری از اختلافات شدید خانوادگی و از هم پاشیدگی آنها تدابیر عاقلانه ای اندیشیده است. وی معیارهایی مانند ایمان، آراستگی به فضایل اخلاقی و انسانی، اصالت خانوادگی و مانند آن را برای انتخاب همسر شایسته مقرر کرده و حقوق و تکالیف زوجین را مشخص کرده است. برای طلاق شرایط خاصی وجود دارد که شامل بعد از آن و همچنین بازگشت و بازگشت همسر به زندگی مشترک، همه مربوط به خانواده است. اما آنچه به جامعه بازمی گردد، سلامت و ایمن بودن جامعه از هرگونه عمل خلاف حیا است. مهمترین بحث عوامل و منشاء طلاق است; موضوع طلاق از جهات و عوامل مختلف قابل بررسی و تبیین است و اغلب ریشه آن عمدتاً بی احترامی زنان به خود در نتیجه دوری از پوشش خداپسندانه و در نتیجه خدشه دار شدن عفت عمومی و اخلاق فردی و اجتماعی است.

2) مردان مستعد تعدد زوجات

یکی از خصوصیات زن انحصار در معشوق است. تنها شرط معشوقه بودن زن این است که دل شوهرش جز او هیچ کس را نخواسته و دلش فقط به محبت او و فرزندانش وابسته باشد و هرگز سراغ زن دیگری نرود. اگرچه این میل طبیعی باید تعدیل شود. زندگی تک همسری بهتر و خصوصیت بیشتری دارد، مگر در موارد ضروری و در شرایط خاص، به ویژه شرایط عدالت که در قرآن و روایات اهل بیت بر آن تأکید شده است. اما بحث بر سر ازدواج های غیر منطقی و غیرضروری است که بدون شک زاییده شهوترانی و شهوترانی است، اما نباید فراموش کرد که منشأ چنین ازدواج هایی اغلب ظاهر و پوشش تحریک آمیز زنان است; به عبارت دیگر، حیا و خودنمایی زن با تحریک پذیری و شهوت مرد رابطه مستقیم و نزدیک دارد; تحريك جنسي در جامعه امكان پذير نيست، اما در مردان عادي جامعه كه فاقد كنترل چشم و تقواي لازم هستند، ايجاد شهوت و ميل به شهوت نمي كند و همين شهوت و ميل است كه ميل به ازدواج مجدد را در جامعه ايجاد مي كند. مردان تک همسر برای چنین مردانی که از جذابیت های آشکار زنان شیفته و مجذوب شده اند، کم کم تمایل به ازدواج با آنها را نشان می دهند که با کاهش محبوبیت همسر سابق مرتبط است یا شاید عشق او را از دل خود دور کنند. و فقط به همسر جدید .خودشان فکر می کنند و دلشان را می بندند. بدیهی است که کاهش محبوبیت باعث فشار روحی و اختلالات روحی و جسمی همسر اول و فرزندانش شده است.

  درخواست پرسپولیس برای استقلال رد شد

3) تضعیف حسادت شرافتمندانه

غیرت یکی از فضایل الهی و انسانی است که همواره حافظ و پاسدار آبروی خداوند و دین و دین او و نیز عزت انسان و جامعه در برابر ضد ارزش ها و عوامل انحرافی است که موجب عنایت و تداوم آن شده است. از شرف انسان، امنیت اجتماعی و نسل پاک است و منشأ طبیعی و ملکوتی دارد. حسادت به معنای عام کلمه یکی از ثمرات طراوت و خویشتن داری است و جامعه ای که زنان آن فاقد عفت و پوشش کامل و مناسب باشند، عفت عمومی را به خطر می اندازد و نتیجه آن کاهش یا از بین رفتن حسادت است. .

بیماری برهنگی و بدپوششی با بیماری فقدان یا ضعف هوس ارتباط و تأثیر متقابل دارد. یعنی پرهیز از پوشش زنان از یک سو بر غیرت مردان به ویژه نسل جدید تأثیر می گذارد و از سوی دیگر یکی از علل و ریشه های اصلی این بیماری خطرناک و مضر (بدحجابی) است. فقدان یا ضعف غیرت و پاکدامنی پدران یا شوهران، این که آنها در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند و در گناهانی که دختران یا همسرانشان در این زمینه انجام می دهند و در جنایات و مصیبت هایی که در آن ایجاد می شود، شریک باشند. جامعه و جوانان آن، عواقب سنگین این چشم انداز را متحمل خواهند شد. باید بدانند که بزرگترین دشمن را علیه خود و خانواده خود به نام دوستی ایجاد می کنند و به وظیفه قرآنی خود در قبال آنها عمل نمی کنند.

4) ایجاد اختلالات روانی و عصبی

بیماری های روحی و روانی و ناراحتی های روحی و عصبی ناشی از عوامل متعددی است که ریشه اصلی آن را در جامعه شهوانی و خودنمایی زنان می توان جستجو کرد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

الف- محرومیت از نیازهای اولیه جسمی و مادی

ب- عدم برآوردن نیازهای بالای معنوی

ج- انحراف از فطرت انسان و سیر طبیعی غریزه جنسی

د- شهوت افراطی و غیرقابل کنترل

5) ناامنی زنان

امنیت جنسی، زندگی و کرامت زنان در جامعه یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی آنهاست. این امنیت به دلیل ویژگی های خاص آنهاست، هم از نظر جذابیت های جنسی، جسمی و رفتاری که خداوند برای احقاق و حفظ جایگاه معشوق در خانواده به آنها عطا کرده است و هم از نظر ضعف جسمانی نسبت به مردان که باعث آن نیز می شود. با لطافت ، ظرافت و زیبایی آنها بسیار مهم است.

عفت باطنی و فطری زن جواهر روح و قلعه مستحکم امنیت اوست و عامل حجاب کامل و عدم معاشرت با مردان تسلط بر غرایز و امیال او را تضمین می کند و سلامت روحی و اخلاقی و غریزی زن را حفظ می کند. افراد جامعه و در نهایت امنیت اجتماعی زنان را تامین می کند.

  جلسه علنی مجلس در هفته آینده برگزار نمی شود

در جامعه ای که زنان قوانین طبیعت و شریعت را زیر پا می گذارند و خود را در معرض دید افراد دست نخورده قرار می دهند و زینت ها و اندام های تحریک آمیز خود را در مقابل دیدگان دیگران به نمایش می گذارند، مردان به ویژه جوانان با دیدن آنها دچار استرس روانی و هیجان شدید جنسی می شوند. و طغیان شهوت و تسلیم شدن به باد شدید شهوت و جرأت نقض حریم زنان و دختران.

بنابراین آنچه امنیت اجتماعی زن و جامعه را تضمین می کند، انسانیت و معنویت حاکم بر جامعه است که اساس و پایه دین کامل اسلام است; جامعه ای که یاد خدا و هدف والای زندگی در دل و جان مردمش حاکم باشد و روابطشان مبتنی بر توحید و خدامحوری باشد، امنیت آن جامعه از جمله زنان تضمین می شود.

6) گسترش انحرافات جنسی

افراد – مرد و زن – از نظر غریزه جنسی به سه گروه تقسیم می شوند:

1- کنترل و اعتدال در سایه تقوای الهی و اشباع آن از طریق ازدواج;

2- افراط و تفریط;

3- غلو و غفلت از این میل نفسانی;

انسانهای متقی و مؤمنی که جز عاشق و دلربای واقعی به هیچ چیز دلبسته نیستند و عظمت وجود خود و همه برکات خود را از رحمت او می دانند و از حساب و کتاب آخرت نمی ترسند، لذا در مواجهه با عوامل هیجان انگیز و شهوترانه. با الگو گرفتن و پیروی از حضرت یوسف (علیه السلام) در سایه محکم ترین و مطمئن ترین دژها، یعنی پناه بردن به خدا و یاد او، خویشتن داری و صبر پیشه می کنند.

کسانی که راه سوم را برمی گزینند و غریزه خود را سرکوب می کنند، کارشان از نظر عقل و شرع مذموم و مذموم است و با هدف ایجاد غریزه جنسی – که زایش است – منافات دارد.

اما دسته دوم – که موضوع بحث ماست – کسانی هستند که از دین و ایمان بی بهره اند یا ضعیف ایمان دارند; این افراد وقتی با عوامل مهیج و محرک مواجه می شوند از دایره تقوا و عفت خارج می شوند و به انحراف جنسی می انجامند.

راه های مبارزه با حجاب و بی حجابی:

خداوند بزرگ برای هر درد ظاهری و باطنی درجاتی تعیین کرده است. و دردهای درونی و روحی برای جامعه بسیار کشنده تر از دردهای بیرونی است و تا به امروز آنچه جوامع مختلف را نابود کرده است دردهای روحی از جمله تنبلی، ترس، شهوت، بی احترامی به دستورات خداوند بزرگ، پیامبران، ائمه و پیشوایان است. اهل دین بود، بد حجابی و بی اعتنایی مردها به ناموسشان هم انشعاب این دردهاست! در اینجا نحوه رفع این درد آمده است:

1- بالا بردن فرهنگ «حجاب» در جامعه

زنی که به جایگاه و ارزش‌های واقعی خود پی ببرد و فلسفه حجاب را از منظر اسلامی درک کند و به جای رویکرد ارثی، حجاب را ریشه‌ای انتخاب کند، در این صورت دیگر حجاب را حصار و زندانی برای خود نمی‌داند. بلکه آن را برای خود وقار و متانت می یابد. وقتی آگاهی مردم نسبت به حجاب بالا می رود، دیگر نیازی به نیروی تهدید کننده از بیرون نیست که زنان را مجبور به حجاب کند. چنین زنی بدون توجه به نظر دیگران، حتی اگر در بدترین شرایط و در فاسدترین جاها قرار گیرد، حجاب و عفاف خود را با شجاعت و آگاهی حفظ می کند. اصل این است که جایگاه واقعی زن برای او معلوم شود تا بفهمد ارزش زن در بدن مادی و زیبایی ظاهری او خلاصه نمی شود و جایگاه او بالاتر و بالاتر از آن است که او بخواهد این را حفظ کند. ارزش کاذب، سطحی و زودگذر را با نشان دادن آهسته یا ساده از دست دادن حجاب، این ارزش کاذب.

  امروز آخرین مهلت ثبت نام دانشجویی برای وام دانشجویی، شهریه و مسکن است

زن کامل و زنی که به ارزش‌های بالاتر می‌اندیشد، نیازی به خودنمایی با این ارزش‌های پست و تحقیرآمیز ندارد. برای از بین بردن افکار نادرست و درشت در زنان جامعه باید فکری والاتر برای جایگزینی آنها ایجاد کرد و این تنها با اعتلای فرهنگی جامعه میسر می شود.

2- تقویت ایمان و اعتقاد

زن باید ایمان راسخ داشته باشد، ایمان عمیق داشته باشد، زنی که دلش را به حق داده و افکارش را به خدا سپرده و پایان زندگی دنیوی خود را پذیرفته است، چگونه می‌خواهد آرایش کند و خودنمایی کند و افشاگری کند. خود را به چشم های کثیف و زمینه های لذت.دیگران و ایجاد فساد؟

3- احیای فرهنگ اصیل اسلامی

احیای ارزش‌های اصیل اسلامی و دعوت از زنان مسلمان به عقلانی‌سازی و درک ارزش‌ها و ایجاد روحیه فداکاری و تعهد به آن‌ها نقش مهمی در این عرصه خواهد داشت. زن مؤمن باید آنچه را که اسلام ارزشمند می داند باور داشته باشد و بداند که شخصیت و عظمت او در گرو روحیه بلند و اندیشه های بلند و دل و جان پاک و پاک و عاری از آلودگی است که او را انسانی و اسلامی بخواند و بشناسد. لحن آرایه بسته و ظاهر جذاب هرگز بازتابی از شخصیت او نیست.

4- ارائه مدل های بالا

الگوها نقش مهمی در ساختار ذهنی و رفتاری دارند. امروزه یکی از تأسف های جدی این است که زن مسلمان آن گونه که باید و شایسته است با شخصیت های بلند تاریخ اسلام، سیره حضرت زهرا(س) و فرزند فقیدش رسول عاشورا حضرت زینب(س) آشنا نباشد. ص). ) و دیگر بزرگان تاریخ گذشته و حال را باید به زن مؤمن نشان داد تا ببیند با حفظ هویت و شخصیت و کرامت و متانت چگونه می تواند در جامعه حضور داشته باشد و نقش آفرینی کند. اگر زنی محبت علی (علیه السلام) را بیاموزد و او را پیشوا بشناسد و خانواده اش را الگو قرار دهد و راهی را که اهل بیت (علیه السلام) طی کردند و از آنها بیاموزد دنبال کند، رهبر می شود و حضور او در جامعه باعث ترس نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید