به فرموده امام باقر(ع) شیعه اهل ظلم و تضییع حقوق دیگران نیست/ باید زمینه ای در جامعه فراهم شود تا معارف اهل بیت(ع) نهادینه شود. نویسنده کتاب شیعه در زمان امام محمد باقر (ع) در گفت و گو با شفقنا

Shiagraph 00282 1536x1086 2 خبر عجیب

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین رزاقی موسوی با بیان اینکه امام باقر(ع) می فرمایند شیعیان ما هرگز ظالم نیستند، گفت: نظام فرهنگی و فکری جامعه باید در راستای نهادینه سازی معارف اهل بیت(ع) باشد. a.s.) در جامعه فراهم می کند.

سید قاسم رزاقی موسوی در گفت وگو با شفقنا، توصیه های امام محمد باقر(ع) به شیعیان را در دو بعد اعتقادی و عملی مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: مهمترین معیاری که امام محمد باقر(ع) برای شیعیان تعیین می کند، عقلانیت است. مبانی شیعه است و در واقع تشیع را با معیارهای ایمان و اندیشه آشنا می کند.

وی با اشاره به روایتی از جابر، اطاعت از خداوند را اولین معیار شیعه بودن نزد امام محمد باقر (علیه السلام) برشمرد و گفت: جابر در روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که: «انعام شیعه». آتونا ما خدا را نافرمانی می کنیم.» اطاعت از خدا شامل همه جنبه های زندگی می شود.

استادیار تاریخ شیعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: دومین معیار شیعه بودن در نزد امام باقر(ع) اطاعت از اهل بیت(ع) است. جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «اما شیعیان ما از ما اطاعت می کنند و ما با آنها مخالفت می کنیم.» از نظر دینی، اطاعت اهل بیت (علیهم السلام) جزء اطاعت خداوند است و بنابراین اگر به ما دستور داده شده که از حرام دوری کنیم و واجب را انجام دهیم، حرام را ترک کنیم و از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) دوری کنیم، باید قبول کنیم.

وی تصریح کرد: امام باقر (علیه السلام) در حدیث دیگری می فرماید: «شیعه واقعی کسی است که از ما پیروی کند و هر کاری را که ما انجام می دهیم و دستور می دهیم انجام دهد».

  مدرسه سوم مجلس به چالش های تعامل شرع و قانون می پردازد

رزاقی موسوی در عین حال خاطرنشان کرد: محور عملیاتی و عملی نگاه امام باقر(ع) به شیعیان زمانی مؤثر است که در گفتار و کردار شیعی خود اعتقادات خود را نشان دهد. بنابراین اولین ملاک در این بعد می تواند محبت شیعیان به یکدیگر باشد.

وی با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام بر رفع نیازهای مؤمن تأکید دارند، گفت: امام علیه السلام می فرماید: «هر کس برای رفع نیاز برادر مؤمن خود تلاش کند، خداوند برای او حسنات می نویسد. درجاتی در بهشت ​​به او تعلق می گیرد.» گناهانش را می بخشد.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: شخصی به امام باقر علیه السلام گفت: الحمدلله شیعیان شما زیادند، آیا این کارها را می کنند؟ آیا ثروتمندان به مصیبت فقرا و نیازمندان توجه می کنند و به آنها رسیدگی می کنند؟ آیا بزرگان و صالحانی که شما آنها را شیعه می خوانید از خطاها و خطاهای گناهکاران می گذرند و آنها را می بخشند؟ آیا اینها سازگار هستند؟ آیا آنها شادی خود را با یکدیگر تقسیم می کنند؟ این شخص با شنیدن این خصوصیات شرمنده شد و جواب منفی داد. سپس پیامبر فرمود: این گونه افراد شیعه نیستند; شیعه کسی است که به آنچه من گفته ام عمل کند.» در واقع امام باقر (علیه السلام) با این بیان ویژگی های عملی شیعه را بیان می کند.

وی تصریح کرد: امام باقر(ع) در جای دیگر می فرمایند: شیعه ما کسی است که پیش از آن که برادر مؤمن خود را طلب کند به یاری می شتابد. کمک و کمک پس از استغاثه مرد گرفتار مورد قبول خداوند نیست.

  شورای نظامی میانمار برای اولین بار در چند دهه اخیر مخالفان را اعدام کرده است

رزاقی موسوی می‌گوید: در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «بهترین شما سخاوتمند و بخشنده‌ترین شماست و بدترین شما بخیل‌ترین شماست.» اگر شرایطی در جامعه فراهم شود که به این دستورات و معارف عمل کند، وضعیت ماست. بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود. وقتی توصیه های اهل بیت(ع) در زندگی ما اعمال و تبیین شود، می توان گفت جامعه ما شیعه است.

فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرمود: شیعیان ما هرگز ستمگر نیستند و هر که حق دیگران را ضایع کند از شیعیان ما نیست.

نویسنده کتاب شیعه در عصر امام باقر (علیه السلام) درباره زندگی پنجمین پیشوای شیعیان در حل مشکلات و مشکلات مسلمانان گفت: امام باقر (ع) برای حل مشکلات و مشکلات مردم تلاش می کرد. مثال‌ها بسیار است و در کتاب «شیعه در زمان امام باقر علیه‌السلام» به تفصیل آمده است که مردم برای حل مشکلات مالی خود نزد امام می‌رفتند و حضرت اموال خود را به مردم وقف می‌کرد. آنها حتی از سهم خود برای ایجاد تفرقه و ایجاد جامعه استفاده کردند.

وی درباره رابطه امام (علیه السلام) و حاکمان زمان خود در کمک به مسلمانان گفت: دوران امام باقر (ع) مصادف با عصر اموی بود و حاکمان بنی امیه نیز نسبت به اهل بیت(ع) خوشایند نبودند. امام علیه السلام از آنان درخواستی نکرد و تنها در زمان عمر بن عبدالعزیز بود که اقدامات مثبتی انجام داد و فدق را به اهل بیت علیهم السلام بازگرداند و شاید در این مدت که حدود یک سال به طول انجامید، گشایش مالی کوچک ایجاد شد. اما سپس حاکم بعدی بلافاصله فدق را از اهل بیت (ع) بازگرداند.

  مسابقات بین المللی کشتی کاپ پیتلاسینسکی - فینال لهستان تیم منتخب ایران با کسب 1 مدال طلا، 1 نقره و 1 برنز

رزاقی موسوی گفت: نظام فرهنگی و فکری جامعه باید به سمتی حرکت کند که زمینه نهادینه شدن معارف اهل بیت(ع) در جامعه را فراهم کند. این تمرین ها زمانی می تواند موثر باشد که در ترکیب سیاست های کشور لحاظ شود. چرا که معتقدیم قرآن و معارف اهل بیت(ع) دارای جهانی بودن است که می تواند ما را در اداره جامعه راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید