معتمدی: نشر دیدگاه های مختلف باید از اولویت های صدا و سیما باشد/ دوران رسانه های یکجانبه به پایان رسیده است

381 خبر عجیب

رسانه شفقنا- در روزهای اخیر شاهد ماجرای جنجالی صحبت یک کارشناس فارسی در شبکه سه بودیم که انتقادات زیادی را از سوی این رسانه برانگیخت. تاکید مجری بر عدم تسلط کارشناس به زبان فارسی و ارائه او به عنوان یک خبرنگار متخصص و مستقل از چشم مخاطبان دور نماند. با این وجود تداوم چنین اتفاقاتی چه پیامدهایی دارد و رسانه ها در انتخاب کارشناسان باید به چه لحظاتی توجه کنند؟ معتمدی معتقد است: صداوسیما برای جلب اعتماد و کمک مردم در بحران ها، ضمن تاکید بر شفافیت و صداقت، باید به روزترین کارشناسان و افراد با دیدگاه های مختلف را انتخاب کند و زمینه را برای موافقان فراهم کند. و موافقت کنید. برعکس قرار دهید.

بشیر معتمدی با اشاره به آخرین حواشی صداوسیما به شفقنا رسانه گفت: به نظر من اقدامات غیرشفاف صداوسیما و تکذیب و نقد بسیاری از برنامه های این صداوسیما در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر نیست. از کسی پنهان است.» به عبارت دیگر، وقتی بارها و بارها مخاطب را فریب می دهیم و حقیقت را از آن پنهان می کنیم، در لحظات حساس نمی توانیم اعتماد او را جلب کنیم. این ماجرای اخیر نیز باعث شد مخاطب احساس کند که صداقت و شفافیت برای او اولویت ندارد. .

وی توضیح می دهد: در این برنامه دیدیم که مجری تاکید می کند کارشناس فارسی بلد نیست، روزنامه نگار مستقل است و بعداً معلوم می شود که این آقا به پرس تی وی وصل است و با فارسی آشناست. متوجه شدیم که ما فقط با یک رسانه سر و کار نداریم، بلکه با تعداد زیادی رسانه مکتوب، آنلاین و شبکه های اجتماعی روبرو هستیم که کوچکترین حرکت ما را ارزیابی و تایید می کنند. صدا و سیما باید بداند که دوران رسانه های یک طرفه تمام شده است.

  تهیه و توزیع سبد غذایی چادرملو برای مناطق فقیرنشین یزد و سیل زدگان کرمان و سیستان بلوچستان

معتمدی تاکید می کند: صداوسیما نباید تنها به دنبال افرادی باشد که موافق نظرات او باشند. این زمانی اتفاق می افتد که یک متخصص برنامه توسط کارکنان خود انتخاب شود. باید اجازه داد که دیدگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت ظاهر شوند. شک نکنید اگر این رسانه برنامه ها و آثار قوی داشته باشد مورد تشویق شبکه های اجتماعی قرار می گیرد نه اینکه فقط نگاه انتقادی به صداوسیما فعال باشد.

با این اوصاف در انتخاب کارشناسان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ معتمدی پاسخ می دهد: رسانه ها باید به روزترین کارشناسان با دیدگاه های مختلف را انتخاب کنند. وقتی رسانه ها از نظر صداقت و شفافیت خود را به مردم و کارشناسان ثابت کنند، البته تمایل بیشتری برای حضور در رسانه ها وجود دارد. کارشناس لزوما با رسانه موافق نیست، اما ممکن است نظر مستقل و مخالف داشته باشد. یکی از دلایل محبوبیت برنامه 90 در بین مخاطبان، انتخاب کارشناسان با دیدگاه های متفاوت و متفاوت بود و هرکسی حق صحبت مستقیم داشت. اگر به کسی انتقاد می شد، تریبون می دادند تا از خودش دفاع کند.

معتمدی می گوید: متاسفانه این رویکرد در صداوسیما وجود ندارد یا به ندرت پیش می آید. با توجه به رویکرد اولیه آقای جبلی، ما خوشبین بودیم که صداوسیما به بستری برای دیدگاه های مختلف تبدیل شود، اما متأسفانه به نظر نمی رسد ایشان قدرت زیادی برای تغییر این رویکرد در صداوسیما داشته باشند. چون دیگر رویکرد اصلی آقای جبلی را نمی بینیم و به نظر می رسد ارائه او محدود است. اگر به گزارش های خبری این رسانه و انتخاب کارشناسان دقت کنید، اغلب با نظری یک طرفه و همسو با صداوسیما مواجه می شویم.

  دختران فوتبال ایران قهرمان کافا شدند

معتمدی با اشاره به تعریف «رسانه ملی» تاکید می کند: رسانه ملی یعنی کل ملت با تعریف چارچوب منافع ملی، صدای خود را در آن بشنوند. صداوسیما در ابتدا باید سعی کند با شفافیت و صداقت اعتماد خود را افزایش دهد و فضایی را برای بیان دیدگاه های مختلف اساتید، دانشگاهیان، پژوهشگران و … باز کند. دیکته کردن یک دیدگاه این محیط را باطل می کند.

او معتقد است وقتی صداوسیما خود را یک روزنامه نگار متخصص و مستقل معرفی می کند بزرگترین اشتباه را مرتکب شده است. به نظر من کارشناس انگلیسی زبان به رسانه ها اعتماد ندارد اما آنچه اعتبار یک رسانه را افزایش می دهد انعکاس دیدگاه های مختلف، صداقت و شفافیت در برنامه هاست.

معتمدی هشدار داد: این رویکرد یک جانبه به تدریج اعتماد مردم به صداوسیما را کاهش می دهد. بررسی های ایسپا نشان می دهد که سطح اعتماد به رادیو و تلویزیون به زیر 50 درصد رسیده است. این بزرگترین ضربه به رسانه هاست که باید… ملی باشند… ادامه چنین رویکردی باعث می شود صداوسیما نتواند اعتماد مردم را جلب کند و سخنان او در بحران های اجتماعی غیر قابل اعتماد باشد. طبیعتا آسیب این رویکرد به دولت می رسد. بنابراین دولت برای جلب اعتماد و رضایت جامعه باید صداوسیما را به بستری برای کارشناسان با دیدگاه های مختلف تبدیل کند تا بتواند در بحران ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید