لزوم بررسی رساله های عملیه; نه فقط رساله ها، من حتی به تنظیم مجدد مفاتیح الجنان معتقدم. حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی در گفتگو با شفقنا

IMG 6661 خبر عجیب

شفقنا- محمود صلواتی تغییرات در محتوا و ادبیات رساله های عملیه را ضروری می داند و به کارشناسان پیشنهاد می کند تا نظرات خود را بیان کنند، این نظرات در جلسه کارشناسی بررسی و نتیجه آن رساله عملیه بر اساس نظر جمع آوری و تألیف شود. از تیم ها و کارشناسان ; سپس باید این دیدگاه ها به مردم ارائه شود و بازخورد آن به مردم مورد توجه قرار گیرد و در نهایت عملی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی در گفت و گو با شفقنا، درباره فلسفه وجودی رساله های عملیه و سیر تحول این رساله ها تاکنون، گفت: مبانی اسلام یکی در قرآن و یکی در سنت است. مطالب را از ائمه (ع) گرفتم. جوامع اولیه جزوه هایی بودند که به آنها اصول می گفتند. این اصول که به اصول اربعه یا چهارصد اصل نیز معروف است، بر اساس همین احادیث توسط مردم نقل و به آن عمل می شود.

وی ادامه داد: به تدریج و با گسترش علم، زمینه برای پیدایش جوامع ثانویه فراهم شد و بر اساس جزوات رفقای ائمه (ع) احادیثی را نوشتند که شامل کتاب هایی مانند تهذیب الاحکام، استبصار است. کافی و من لایحضره الفقیه «بر اساس آنها تنظیم شده و بعدها زمینه ساز نوشتن مطالب حقوقی و دستورات حقوقی در کتب حقوقی خود در قرون بعدی شد.

یک محقق و محقق حوزه علمیه گفت: در مقدمه کتاب اصول فقه مرحوم آیت الله منتظری که در 8 جلد منتشر شده است، سیر تحول فقه را در جلد اول نوشتم که در چهار مرحله از عصر فقها و ائمه قدیم یکی یکی است و هر وکیلی در دوره خود مطالب لازم را از قصص و قرآن گرفته و در کتب حقوقی خود ثبت کرده است. برخی از این کتب به عنوان کتب درسی عمومی حوزوی، مانند کتاب شرح لمعه شهید ثانی، شرح لمعه شهید ثانی شرح احکام دین علامه حلی و برخی دیگر از کتاب هایی بودند که فقها فتاوای خود را در این کتاب ها نقل کرده اند. میراثی برای آینده

صلواتی در خصوص تاریخچه شکل گیری رساله های عملیه به زبان فارسی گفت: در جوامع بعدی که علم گسترش یافت و تقریباً افراد زیادی توانستند با خواندن و نوشتن آشنا شوند، بحث رساله های عملیه فارسی مطرح شد و در همین زمان ها بود. کتابهایی به زبان فارسی برای عموم مردم نوشتند و فتاوای خود را در این کتابها قرار دادند.

وی افزود: این کتاب ها رفته رفته رواج یافت و به صورت نسخه خطی و گاه چاپ سنگی در دسترس عموم قرار گرفت. این رسائل عملیه که الان داریم از زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به صورت نظام مندتر نوشته شده است. سپس وکلای بعدی آمدند و آن را نوشتند و حاشیه کردند و ترتیب دادند و در رساله های خود آوردند.

رساله ها باید به روز و متناسب با نیازهای جامعه باشد

وی بازنگری در مباحث رساله های عملیه را ضروری دانست و گفت: با تغییر مباحث و مطرح شدن موضوعات جدید، کتب رساله نیاز به به روز رسانی و متناسب سازی با نیاز جامعه و حقوقدانان و حقوقدانان جوان جویای تحقیق دارد. از طرفی موازین اسلامی را دقیقاً بدانند و از طرف دیگر به مشکلات جاری واقف باشند و بتوانند تصمیمات دادگاه را استخراج کرده و به درستی، صحیح و زیبا در رساله های عملیه ثبت کنند تا مورد استفاده قرار گیرند. البته به این نکته هم اشاره کنم که نگاه ما به فقه باید کارشناسی باشد تا بتوانیم مشکلات جامعه و جوامع اسلامی را حل کنیم تا زندگی بهتری بر اساس دستورات اسلام داشته باشیم.

پایان باید به نظر یک وکیل باشد

نویسنده کتاب «نهج العباده» گفت: اهداف باید به نظر یک حقوقدان باشد تا تصمیم گیری به نتیجه مطلوب برسد. به ظاهر کلمات و داستان ها نچسبید و مشکلاتی را که ممکن است در زمان ما موثر بوده یا نبوده را از بین ببرید. اگر به اهداف و مقاصد توجه کنیم، باید ببینیم که در هر لحظه چگونه عمل کنیم. برای پیشگیری از وقوع جرم مثلاً اگر در آیات قرآن برای زنانی که تمکین نمی کنند، کلمه ضرب آمده باشد، آیا این ضرب واقعاً «کتک» است یا نوعی مهار، یعنی باید به گونه ای انجام شود. برای باز نگه داشتن آنها در تصمیمات و محدودیت های حقوقی، میزان بازدارندگی باید در نظر گرفته شود نه شکل پرونده.

  رئیس جمهور با خانواده های کشته شدگان حادثه متروپولیتن دیدار کرد

صلواتی ادامه داد: ممکن است یک بار کاری کارساز بوده و مشکلات جامعه را حل کرده باشد، اما امروز اگر به همین منوال پیش برود نه تنها مشکلی حل نمی شود، بلکه بر مشکلات جامعه می افزاید که در چه می بینیم. تخصص جمهوری اسلامی در مسائل حقوقی، خانواده، زنان و قضائیه و مسائل دیگر؟ به طور کلی در زمان ما با توجه به گسترش علوم مختلف و آگاهی عمومی و تغییری که در جامعه از نظر جامعه ایجاد شده است، باید بر اساس اهداف اساسی اسلام، رساله جدیدی تدوین و در اختیار علوم قرار گیرد. زمان و مکان

ما باید از پوسته خود خارج شویم و جهانی فکر کنیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون رساله های عملیه بررسی نشده و رساله های جدیدی تدوین نشده است؟ وی گفت: یکی از موانع اصلی مخالفت با تغییر است. ما باید از پوسته خود خارج شویم و جهانی فکر کنیم. جامعه ما به خصوص با ارتباطات توده ای که امروزه وجود دارد نزدیکتر شده است. آنها را در خدمت دین قرار دهید. اینطور به نظر می رسد که پایان نامه ها باید از نظر کارشناسی و علمی بازنویسی و ویرایش شوند.

وی گفت: من به بازنویسی و تنظیم مجدد نه تنها رسائل، بلکه کتابی مانند مفاتیح الجنان معتقدم. یکصد سال پیش مرحوم شیخ عباس کمی کتاب مفاتیح را نوشت. کلید نویسی 100 سال پیش یک تغییر بود، اما امروزه می بینیم که به بسیاری از موارد مطرح شده در کلیدها توجهی نشده است یا موثر نیستند و یا متناسب با زمان و شرایط نیستند. به نظر می رسد که کتاب مفاتیح نیاز به بازنگری دارد و حتی ما نیازمند کتاب مفاتیح دیگری هستیم که شیعه و سنی، حتی غیر مسلمان و مسیحی، با این دعاها با خدا در خفا باشند. رابطه انسان با خالقش حد و مرزی ندارد و سخنان ائمه (علیهم السلام) به گونه ای نبود که کسی را از دین منحرف کند، بلکه محبت ایجاد کرد و مردم را به هم پیوند داد.

مجاهد باید زنده و آگاه به مشکلات جامعه باشد

صلواتی ادامه داد: اسلام دین فطرت است و باید به فطرت عمل کند. متأسفانه امروز می بینیم که برخی مشکلات باعث ایجاد اختلاف و محدودیت می شود و مردم را از خدا دور می کند. چه در رساله های عملیه و چه در حوزه ادعیه و کتاب هایی مانند مفاتیح الجنان باید این حجاب ها از اسلام زدوده شود. ویرایش شود و هم آداب اجتماعی و هم مراسم باید بازنگری شود. به نظر می رسد با توجه به دوران جدید که عصر تکنولوژی و پیشرفت است، باید ساختار کار خود را بازسازی کنیم. من نمی خواهم بگویم که باید اصول اصیل اسلام را کنار بگذاریم. آنها بر اساس فطرت و حقیقتی هستند که بیان شد، اما اجتهاد باید پویا و به موقع باشد. درک جامعه و بازسازی و بازنویسی بر اساس این اصول هم در رساله های عملیه و هم در حوزه های مختلف مسائل اسلامی.

  یارانه سپرده فعلا قابل برداشت نیست / لحظه برداشت از سوی دولت اعلام می شود

مترجم صحیفه سجادیه تغییر در ادبیات رساله های عملیه را ضروری دانست و گفت: ادبیات همگام با پیشرفت روز است، یعنی همان طور که انسان تغییر می کند زبان و ادبیات، ادبیات 100 یا 200 سال پیش و حتی تغییر می کند. 20 سال پیش منسوخ شده و ادبیات باید موضوعیت داشته باشد، بنده قرآن نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را که ترجمه کردم به این ضرورت رسیدم که ادبیات دینی ما عمیق، هنری، فاخر باشد. و ادبیات زیبا، دارای قافیه و ریتم و موزون است، می توانیم آنها را به صورت کلمات یا اشکال مختلف ترجمه کنیم. متأسفانه با ترجمه های نامناسبی که ادبیات آنها قدیمی است، می بینیم که در ارائه صورت نماز یا دعا کوتاهی کرده ایم. قرآن در جامعه ما، رساله ها هم باید به روز شوند، هم ادبیات عملی، هم رساله ها باید به روز شوند. در فضای مجازی و رسانه ها با ادبیاتی زیبا و به روز که برای پیر و جوان قابل مشاهده است.

مترجم مجموعه «مطالعات در ولایت فقیه و فقه الدول الاسلامیه» گفت: ما نمی توانیم از سنت خود فاصله بگیریم و شکاف ایجاد کنیم. این نخبگان که آگاهند و ادبیاتشان ادبیات زیباست، مشکلات را می سازند، سامان می دهند و دسته بندی می کنند و به شکلی نو به جامعه عرضه می کنند. به نظر من کار مجتهد در همه حال آگاهی از زمان و به روز رسانی مسائل دینی است. رسیدگی به امور دینی از جمله رساله بر عهده روحانیت، علما و فقها است.

کارشناسان باید بر اساس یک بینش جمعی رساله ها را تدوین و تدوین کنند

صلواتی پیشنهاد کرد که رساله های عملیه را هم از نظر محتوایی و عنوانی و هم از نظر ادبی بهبود بخشد. جلسات و کانال های ارتباط جمعی را به اشتراک بگذارید. وقتی مشکل یا بیماری پیش می آید، کمیسیون پزشکی تشکیل می دهند. آنها می خواهند یک ساختمان بسازند، انواع تخصص های معماری را جمع آوری کنند و نظر آنها را برای ارائه یک طرح مناسب جلب کنند. در مسائل دینی به دلیل گسترش علم، کارشناسان باید نظرات خود را بیان کنند، این نظرات باید در جلسه کارشناسی بررسی شود و نتیجه آن رساله های عملیه باشد که بر اساس نظر گروهی از صاحب نظران تدوین و نگارش شده است. به جامعه ارائه شد و بازخورد جامعه بررسی و در نهایت اجرا شد.

  اکران فیلم های تلویزیونی در آخر هفته در هفته اول ماه مبارک رمضان

دیدگاهتان را بنویسید