سیدحسن خمینی: نمی‌خواهیم همدیگر را تخریب کنیم/ وقتی موفق می‌شوی «مردم» داشته باشی/ مسئول باید طعم «محرومیت» را چشیده باشد.

شفقنا- استاد سید حسن خمینی گفت: باید با تمام وجود از محرومان و مستضعفان حمایت کنیم و آنها را دوست داشته باشیم اما با اصل محرومیت مبارزه کنیم. شرط اول مسئول این است که بتواند مشکلات مردم را حل کند. یعنی باید محرومیت را امتحان کنید و محرومیت را رفع کنید. روح و روح و قوت جمهوری اسلامی باید رفع فقر و محرومیت باشد و اگر آب دارد آن را کنار بگذارد و فقر را ریشه کن کند.

به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره)، به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) برنامه زنده تلویزیونی «خط اول» در محل سکونت امام خمینی (ره) برگزار شد. حضور امام یادگار مشروح گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به شرح زیر است:

اگر بخواهید تعریف جامعی از امام داشته باشید، مخصوصاً برای جوانانی که امام و فضایی که در دوران انقلاب به وجود آمد را درک نکرده اند، چگونه می توان برای جوانان امروزی امام ترسیم کرد؟

فکر می کنم فقط بحث جوان ها نیست، شاید نسل های میانسال هم با این کمبود دانش مواجه هستند. فکر می کنم می توان بحث را کمی جلوتر برد و دید چرا جامعه ایران امام را ترجیح داده است. ما در طول تاریخ سیاستمداران، پیشوایان دینی، عارفان و بزرگان داشته ایم، چرا امام مورد پسند مردم است؟! . این سوال بسیار مهمی است یعنی چه اتفاقی برای پیرمردی در نجف افتاد که حتی نامش در منبرها هم نشد، چه شد که انقلابی ترین انقلاب تاریخ اینجا اتفاق افتاد؟! سایر انقلاب ها را انقلاب می نامند. برخی کودتا هستند.

بعد 10 سال اینجا حکومت کرد و با بزرگترین تشییع جنازه تاریخ که در کل دنیا ثبت شد، چه شد که بر دلها حکومت کرد؟! برخی نمی گویند مردم ایران در آن زمان دیوانه شدند. دلایلی برای این وجود دارد. اتفاقاً به نظر من لحظات کلیدی تاریخ انقلاب این است که چرا امام به یکباره در دل همه ایرانیان نشست؟ به گونه ای که چنان قداست یافت که در همه روستاها و شهرها به نام او قسم می خوردند و به فرزندان خود می دادند. فکر می کنم اگر بخواهیم جواب کوتاهی بدهیم، امام نماد رویایی است که مردم ایران تاریخ خودشان را داشتند و همه چیز را جمع کردند.

مردم قبل از انقلاب چه رنج هایی را متحمل شدند؟ اولی استبداد است. استبداد چیزی است که مردم ایران از دوران صفویه، قاجار و پهلوی به گوشت و پوست آن دست زده اند. اوج رویارویی با استبداد در مشروطه بود و بعد از آن دوره رضاشاه فرا رسید و هر چه گذشت حتی به ترور کسانی که در نظام نقش داشتند نیز انجامید. آزادی آرمان بزرگی است به این معنا که انسان در سرنوشت خود سهیم است. یعنی مردم باید سرنوشت خود را به دل انتخابات ببرند.

دوم استعمار است. استعمار درد بزرگی است و کاشتن بذر مشروطیت در سفارت انگلیس مطلوب نیست. کودتا شد و رضاشاه را خودشان آوردند و بعد بردند. محمدرضا منتظر تصمیم سفارت انگلیس برای خروج از ایران است. بنابراین مردم می خواستند در برابر استعمار مستقل باشند. البته ما هیچ وقت مستعمره نبودیم.

  اولین قرارداد تسلیحاتی آمریکا و عربستان / فروش بیش از 280 موشک

نکته سوم دینداری است. مردم ایران ملتی دیندار، خداباور و متحد هستند و به همین دلیل اسلام را پذیرفته اند. اما برخلاف رویارویی سلطنت پهلوی با دین مردم، مانند باز شدن حجاب، تعطیلی بسیاری از مساجد و نقشی که بهائیان علیه اسلام دادند، مردم به دنبال معنویت هستند.

نکته چهارم کرامت است. عزت یک ملت مانند آب برای ماهی است. ملت عزیز بودن به این معناست که ما کاپیتولاسیون نداریم و یک شهروند ایرانی در کشور خودش احساس نمی کند که قانونش با او و یک شهروند دیگر یکسان رفتار می کند.

پنجم، هدف دیگر مبارزه با تحجر است; همان که امام اسمش را اسلام ناب گذاشت.

لحظه بعد استکبار در برابر ظلم است. متاسفانه به جامعه ما آماری از فضای بدی که در جامعه ما (دوران پهلوی) وجود داشت داده نمی شود. به عنوان مثال، ببینید اصلاحات ارضی چقدر به فقر منجر شده است و بسیاری معتقدند که خاندان پهلوی پایه گذار آن بوده است. یکی از آنها خود سلطنت است که حاکم بلامنازع است.

اینها چیزهایی است که در زیبایی انسان به عنوان منادی او دیده می شود و اگر جامعه از او استقبال می کند به این دلیل است که او پرچمدار این چیزها است و اگر می خواهیم امام برای تاریخ ما امام بماند و برای نسل ها امام باقی بمانیم، ما باید این کار را بکنیم. نماد این آرمان ها را حفظ کنید. زیرا این آرمان ها بین نسلی است.

منظورم مجموع تمام این سوالاتی است که شما گفتید و در عین حال در مورد آنها تعمق کردم.

در اینکه امام به تصمیم مؤمن حجت های الهی دارد شکی نیست اما امام از روز اول به عنوان یک ناظر زیرک سیاست ایران را رصد کرده است و شاهکار حکومتی امام رحلت حاج آقا مصطفی تا پیروزی انقلاب است. چون سرعت وقایع فوق العاده است. این به دلیل هوش و ذکاوت امام و این است که ایشان در تمام عمر خود سیاست را در حاشیه سیاست رعایت کرده است.

از دیگر ویژگی های امام شجاعت است. می گفت در سال 43 لحظه ای که مرا بردند ماشین ما به سمت دریاچه نمک پیچید و تقریباً مطمئن بودم که می خواهند مرا ببرند و دیدم نمی ترسم. خیلی ها شهرت ندارند ولی امام شجاعت شهرت خرج کردن دارد.

این یک ویژگی شخصی می خواهد که فرد بتواند آن را قربانی کند و حاضر باشد آبروی خود را در همه جا خرج کند. امام در پایان جنگ فرمودند من حاضرم ادای احترام کنم تا مردم سعادت پیدا کنند.

وقتی انقلاب پیروز شد و امام دوباره این اصول را زیر پا نمی گذارد. امام بر توجه به محرومان و چماق نشینان تاکید ویژه دارند و به مسئولان هشدار می دهند که در مقابل محرومان قرار نگیرند. مسئولیت در سطح انقلاب از نظر امام خمینی چیست؟

  جزئیات نیروی انتظامی واحد لرستان اراذل و اوباش و فروشندگان مواد مخدر

ما باید با تمام وجود از محرومان و مستضعفان حمایت کنیم و آنها را دوست بداریم، اما باید با اصل محرومیت مبارزه کنیم. شرط اول مسئول این است که بتواند مشکلات مردم را حل کند. یعنی باید محرومیت را امتحان کنید و محرومیت را رفع کنید. یعنی وام به ضعف ختم می شود.

جمله امام گاهی به این معناست که ما مسئول وجوب هستیم نه نتیجه. هدف تعیین کننده تکلیف است. این گمراه کننده است که بگوییم ما به نتیجه کاری نداریم. پس روح و روح و قوت جمهوری اسلامی باید رفع فقر و محرومیت باشد و اگر آب در دست است آن را کنار بگذارد و فقر را ریشه کن کند. امروز همه باید کمک کنند تا موضوع فقر و مشکلات معیشتی مطرح شود.

این روایتی است که از پروردگار مؤمنان (علیه السلام) نقل شده است که حضرت فرمود: حال نوادگان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) طوری باشد که هیچ کس از دیدن آن پشیمان نشود. مسئول باید درد مردم را بچشد.

برخی معتقدند ساده زیستی امام خمینی(ره) با شرایط توسعه حرمشان همخوانی ندارد. چرا این احساس در دوستداران امام ایجاد می شود؟

معبد در واقع نماد جمهوری است و زندگی فردی افراد یک چیز است و آنچه بعداً به عنوان زیارت یا نماد انجام می شود چیز دیگری است. البته مقدمات زیادی وجود دارد و کسانی که پاسخ داده اند باید پاسخ دهند.

در سیاست خارجی قاطعانه از حقوق مسلم مردم ایران دفاع می کنند. این بعد امام خمینی از کجا می آید؟ چگونه می توان این بعد را برای جوانان امروزی تحلیل کرد؟

به نظر من دو ویژگی به امام قدرت داده که بتواند اینطور بایستد. یکی بحث توکل بر خدا بود. دومین چیزی که بسیار مهم است مردم هستند. اگر افراد وجود داشته باشند، شما موفق هستید. حتی در سیاست خارجی، زمانی که یک دیپلمات موفق از حمایت ملی قوی برخوردار باشد. پس فراموش نکنیم که ملت ایران بسیار بزرگ است. یعنی دنیا با اصلش به روح ایران احترام می گذارد.

هیچ چیز به اندازه حضور مردم توانایی یک کشور را افزایش نمی دهد. واقعیت این است که شما باید چیزهای زیادی داشته باشید، اما اگر افراد وجود داشته باشند، می توانید هر کاری انجام دهید. امام در مقابل دنیا ایستاد چون مردم بودند و مردم هم ایستادند. البته امام فرمودند که اگر همه با من نبودند، وظیفه من است که همین کار را بکنم.

به نظر شما امام قولی دادند که می دانستند عملی نمی شود؟

من اینطور فکر نمی کنم؛ یعنی اگر مصمم به انجام کاری بودند، آن را انجام می دادند.

بحث متحجرانه ای که اشاره کردید و واکنشی که امروز رهبری بیان کردند، چه معنایی دارد؟

  بارش شدید باران و مه در جاده های خراسان رضوی

اولاً تأکید می‌کنم که امروز همه سخنان رهبری را به دقت زیر نظر داشته باشند. این توضیح خیلی خوبی در مورد مباحث امام بود. اما مسئله تحجر به این معناست که شما در گذشته بمانید و خود را وقف شرایط جدید نکنید. امام بعداً آن را «نقش زمان و مکان در اجتهاد» نامیدند که فکر می کنم مغفول مانده است. اگر نتوانید درک کنید که زمان تغییر کرده است، تفاوت ایجاد خواهد کرد.

امام مادی گرایی غربی را عامل زوال جامعه می داند.

به طور کلی تقلید کورکورانه از هر چیزی، یعنی اگر قرار است کورکورانه تقلید کنید و آن را در قالب ارزش های خودتان نبینید، این اشتباه است که قطعا نتیجه اش را خواهید دید.

اگر امروز امام حضور داشتند و این بحث فضای مجازی بود، نظر امام چه بود؟

به یک نکته در مورد فضای مجازی توجه کنید. چیزهایی که نمی توان با آنها مبارزه کرد باید مدیریت شوند. مثلا مشکل ماهواره چی شد؟ باید اثرات بدی داشته باشد و کسی شک نداشته باشد، اما راه بسته نیست. مثلا تلگرام فیلتر شد ولی همه برگشتند.

در اینکه دشمن دشمن است شکی نیست. یعنی کسانی که نمی خواهند جمهوری اسلامی باشند، بمب گذاری ساختگی راه انداخته اند، اما راه درست این است که صدا و سیما بتواند بخش بزرگی از جامعه را نمایندگی کند. اگر می توانید قدرت نرم خود را افزایش دهید (کار بزرگی انجام داده اید). ما بزرگترین تصور را داشتیم که آنها از ما می ترسند. ما دنیا را با نوارها گرفتیم. انقلاب اسلامی با دو مانع روبروست که یکی فارسی بودن زبان آن است. مشخص است که آنها دشمن هستند، اما ما قصد داریم توانایی های خود را افزایش دهیم.

انتخابات در سیره نظری و عملی امام خمینی (ره) چه جایگاهی دارد؟

انتخابات یکی از نمادهای دموکراسی است و بستر انتخابات باید همیشه در دسترس باشد. به کل ساختار انقلاب اسلامی توجه بیشتری می شود. فکر می کنم این در ذهن امام و مقام معظم رهبری زیاد است و البته آسیب دیده است. ما ساختمانی نداریم که همدیگر را خراب کنیم. ما می خواهیم قلبمان را به همدیگر بدهیم و جلو برویم.

این انقلاب ثمره خون و تلاش های مهم است. همه ما باید متحد شویم و کمک کنیم. اتفاق بزرگی در تاریخ رخ داده است و شاید همه ندانند که چه کارهای بزرگی انجام شده است. توان حکومتی جمهوری اسلامی بسیار بالاتر است.

ائمه در عرصه خانه و خانواده چگونه بودند؟ خاطره مختصری داشته باشید

تعامل امام با همسرشان فراتر از نسل خودشان است. نامه ای که 100 سال پیش در لبنان توسط امامی نوشته شده و معانی ظریفی دارد. امام جد ما بود. اما پدربزرگ عزیز.

14 خرداد 68 روز تلخی برای ما بود و امیدواریم خداوند همه جان باختگان ما را به ویژه کسانی را که در حادثه اخیر آبادان متحمل شدند رحمت کند.

دیدگاهتان را بنویسید