ده سال انتظار برای مردم کوم برای سوار شدن به قطار شهری / عملیات مترو در کوم و جزئیات آن

به گزارش خبرگزاری موج قم، مترو کوم این پروژه یکی از بزرگترین و مهم ترین پروژه های شهری است که در 2 خط الف و ب طراحی شده و قرارداد احداث خط یکم با برگزاری مناقصه در سال 1389 به مبلغ 860 میلیارد تن به قرارگاه خاتم الانبیاء رسید. خط 1 این پروژه در شمال غربی کوم است. به جنوب شرقی خود که 14 کیلومتر طول دارد و 14 ایستگاه دارد متصل است. در دو فاز تعریف شده است: فاز یک از قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز 2 از میدان مطهری تا مسجد جمکران ادامه خواهد داشت سهم تولیدات ایرانی وزن قابل توجهی دارد.

بررسی وعده های مکرر مسئولان

دی ماه سال گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور به کوم با حضور احمد وکیلی وزیر کشور در قطار شهرداری کوم جزئیات خط مترو کوم بررسی شد و جمعی دیگر از مدیران و نمایندگان این پروژه پیمانکار گفت: در بحث مترو نیاز مبرمی به تست گرم در کوم وجود دارد، بنابراین گزینه های متعددی برای تامین واگن وجود دارد. این گزینه ها دو هدف دارند: ارائه واگن های تست گرم و حمل و نقل مسافر مطرح شده است.

واحدی افزود: مونوریل می تواند جایگزین خط دوم مترو در کوم شود، به عنوان مثال می توان پروژه را با مونوریل روی زمین ادامه داد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تمدید این پروژه را به دلیل کمبود اعتبارات دولتی دانست و گفت: مترو کوم نیازمند اعتبار دولتی است.

وی همچنین به آمادگی مترو کوم برای تست های گرم اشاره کرد و گفت: تامین اعتبار مترو توسط دولت از مترو به نفع مردم کوم خواهد بود.

  سفیران قرقیزستان و بلژیک رونوشت استوارنامه خود را به وزیر امور خارجه تقدیم کردند

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال های اخیر برای تحقق فاز اول این خط مترو، افزود: در صورت تامین سه قطار، شهر کوم به کلانشهر راه آهن کشور اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به ریل گذاری کل مسیر افزود: ایستگاه مطهری 90 درصد، بلوار کشاورز 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به طور کلی مترو قم آماده تست گرم است، اما تکمیل این پروژه است. هنوز هم نیازمند توجه دولت است.

در این پروژه چه اتفاقی افتاد؟

چه تعداد شرکتی که در این پروژه شرکت کرده اند و جایشان ویران شده است، چه روزهایی برایشان پیش آمده که به دلیل محدودیت های این پروژه باید کار خود را تعطیل کنند و متحمل ضرر و زیان زیادی شوند.

زندگی پروژه توسط هیچ یک از ما فراموش نشد. حوادثی مانند: ریزش مرگبار دیوار تونل متروی قم در ایستگاه ولیعصر (عج) ظهر پنجشنبه 1394 بهمن 1394، مجروح شدن آتش نشانی کوم در حین عملیات تخریب، حادثه ریزش دیوار کناری ایستگاه مترو ولیعصر قم می تواند به فاجعه ای جدی تبدیل شود. اما خوشبختانه هیچ کس در صحنه تصادف نبود که اگر در محل کار اتفاق می افتاد می توانست فاجعه ای جدی باشد.

حالا بعد از گذشت 10 سال از پروژه مترو کوم و وعده های ناتمام کارکنان این پروژه تا کجا پیش رفته اید؟!

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری کوم، اعتبار پروژه مترو در دو قسمت یکی وام ملی تجهیزاتی مانند قطار و دیگری وام استانی برای بعد عمرانی کار تامین می شود.

  وزارت خارجه کره جنوبی از سفر مقامات این کشور به وین خبر داد

معاون فنی و عمرانی شهرداری کوم می گوید: برخی از تاسیسات مترو وارداتی است و بیشتر آنها در تولید داخلی به روز شده و با حفظ کیفیت جایگزین شده است اما هزینه این پروژه همچنان بسیار بالاست.

وی افزود: ریل مترو در سال گذشته خریداری شد و پروژه با هزینه زیادی در حال پیشرفت است. برای فاز اول مسیری به طول 6 کیلومتر راه اندازی می شود تا شاهد کار قطار شهری در کوم باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کوم با اشاره به تست گرم و سرد مترو که سال گذشته وعده داده بود، گفت: برای تست گرم متروی کوم به دو رام قطار نیازمندیم، راه اندازی کامل متروی کوم وجود ندارد تا با تست داغ؛ بلکه برای تکمیل این پروژه 600 میلیارد تن اعتبار نیاز دارد.

ابراهیم معتمدی گفت: در سفر رئیس جمهور به قم 156 پروژه در حوزه های مختلف مصوب شد که ظرف دو سال اجرایی شود که 88 درصد آن مصوبات زیربنایی و 12 درصد دیگر مصوبات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری کوم گفت: نمی توان زمان مشخصی برای راه اندازی خط مترو در کوم اعلام کرد. چون استان منابع و امکاناتی برای ایجاد ندارد.

سوالی که ذهن هر شهروندی را درگیر می کند این است که در طول 10 سال بودجه اختصاص یافته برای مترو کوم چه گذشت؟

دیدگاهتان را بنویسید