اختفای عمل در سخنرانی مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی

اللَّه العظمی سیداحمد حسینی شبیری زنجانیره خبر عجیب

شفقنا- مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب اربعینیت خود درباره پنهان کاری و پرهیز از گفتن به دیگران می نویسد:

عن المفید فی کتاب الاختصاص، عَنِ الْعَالِمِ ع أَنَّهُ قَالَ: «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَهِ لَهُ سَبْعُونَ ضِعْفاً وَ الْمُذِیعُ لَهُ وَاحِدٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَهِ مَغْفُورٌ لَهَا وَ الْمُذِیعُ لَهَا مَخْذُولٌ».اختصاص/۱۶۲

یعنی حضرت (یعنی دنیا در تعبیر راویان حضرت رضا (علیه السلام) است) فرمود: «وَ الَّذِی عَلَیْهُ مَعْلَهُ مَعْلَهُ مَنْ أَعْلَهُ».

از حديث شريف به دست مى آيد كه اطاعت و گناه در هر دو مطلوب است، چون بزرگ و پنهان است. اما در اطاعت وقتی مهر اخلاص بر آن مُهر شد، آشکار شدن و بیان آن، مهر اخلاص را از آن می زداید و موجب فساد و تباهی می شود، اما در گناه، آشکار شدن آن موجب شجاعت دیگران و ضعف ایمان می شود. يعنى پنهان كردن عمل در طاعت، ثواب آن را زياد مى كند و در گناه، باب مغفرت را بر صاحبش مى گشايد; زیرا در نافرمانی که حجاب شرم را پاره می کند، در حجاب او پرده دیگری بر عمل او کشیده می شود. به این ترتیب او مستحق بخشش است.

بارى، اهميت كتمان كردن و دور نگه داشتن آن از جريان زبان، حصار كردن بر ستون اخلاص است كه از شر نفاق محفوظ است; ولى اين در غير واجبات است و در واجبات مطلوب است كه عمل آفتابى باشد; مثل نمازی که در مسجد و با مسجد است، اذان آن بلند گفته می شود، اما ثواب مسجد و مربا در گرو اخلاص است که به معنای اطاعت امر الهی است وگرنه بلا است که یا ثواب جماعت و در مسجد بر دستش آب می ریزند یا اصل نماز را در دستش می پیچند و از او دعای دیگری می خواهند یا علاوه بر نماز او را مجازات می کنند. خلاصه یکی از این بلاها سرش میاد!

  به گفته وزیر امور خارجه ایران شرط پیشرفت سریع در مذاکرات است

چهل؛ صفحه 83 (اربعین اول، ح 29)

خبر قبلیاین مراسم در چهلمین روز درگذشت همسر استاد مهریزی برگزار می شود

دیدگاهتان را بنویسید