مهاجر: جهاد تبیینی یعنی اینکه مردم باور کنند که دین کار تخصصی می خواهد

WhatsApp Image 2022 05 21 at 10.19.44 AM خبر عجیب

شفقنا- رئیس موسسه مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: تبیین جهاد شمشیر زدن نیست. جهاد تبین یعنی ما به مردم معتقدیم که دین کار تخصصی می خواهد.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین مهاجرین در نهمین اجلاسیه هشتمین دوره کرسی های آزاد اندیشی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی حضرت امام خمینی (ره) و مؤسسه آموزش و پرورش گفت: بررسی انقلاب مهر در قم برای آینده انقلاب اسلامی از نظر سیاسی، اخلاقی و فرهنگی احتمالات متعددی وجود دارد. ما به عنوان وفاداران به نظام و انقلاب می‌خواهیم شگفت‌انگیزترین و زیباترین پیشرفت‌ها و پیشرفت‌ها در این نظام رخ دهد و در این نظام رخ دهد که معمولاً در آینده‌شناسی به آن «آینده مطلوب» می‌گویند. این یعنی آینده ای که ما می خواهیم و دوستش داریم.

وی گفت: اگر بخواهیم به آینده مطلوب برسیم دلایل چیست؟ چه شرایطی را باید فراهم کنیم؟ چه کار باید بکنیم؟ برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید.

استاد و پژوهشگر فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه افزود: اکنون فرض ما این است که در آینده پدیده ای به نام سفر انقلاب اسلامی رخ دهد. برای او چه کنیم؟ چگونه باید زمینه را برای رسیدن به این حقیقت فراهم کنیم، این حقیقت را چگونه باید محقق کرد، چه مقدماتی را باید انجام داد و امروز مشکل چیست؟

وی ادامه داد: با مطالعه روندها و رویدادهای بزرگ و مشکلات، چالش ها و مشکلات و گرفتاری ها به سمت آینده می رویم. چیزی به نام آینده از بهشت ​​نخواهد آمد. ما باید برنامه ریزی کنیم، باید سیاست گذاری کنیم، باید سناریو بنویسیم، باید شرایطی را برای آینده مطلوب ایجاد کنیم.

مهاجرنیا افزود: برای تحقیقات آینده با مثلثی روبرو هستیم. مثلثی که اضلاعش «گذشته، حال و آینده» است، اگر بخواهیم آینده را بسازیم، از همان گذشته و حال می گذرد.

او گفت: «وقتی به آینده نگاه می کنیم، با تعدادی از الزامات، الزامات و نیازها مواجه می شویم. در پایان، آینده ما را به حرکت، حرکت، برنامه ریزی و از دست ندادن شرایط دعوت می کند. آماده باش. اینها در واقع عواقبی است که آینده برای ما خواهد داشت. او با زبان بی زبانی به ما می گوید اگر آینده را می خواهید باید برای انقلاب برنامه ریزی کنید.

رئیس موسسه انقلاب اسلامی طلوع مهر افزود: در حال حاضر با چالش ها، مشکلات و معضلاتی مواجه هستیم. مثلاً یک روز بداخلاقی در راس بود یا یک روز سیاست معمولاً در روزهای انتخابات که ممکن است سیاست در راس باشد، اما الان اقتصاد در راس است، بنابراین ما در مشکل تاریخی هستیم. او هیچ تعارفی ندارد. گردن خیلی سختی است که اگر برنامه ریزی نکنیم و اینجا گیر نکنیم همه چیز را از دست می دهیم.

  بی سابقه ترین بودجه عمرانی / وام دولت قبل تسویه شد

وی سپس گفت: برای حل مشکلات و چالش هایی که با آن روبرو هستیم، فکر برون رفت از این وضعیت و برنامه ریزی بر عهده همه ماست، جاهایی باید کارهای منفی انجام دهیم و جاهایی باید انجام دهیم. کار مثبت «به خصوص الان که کارها در دست دنیای مجازی است که اغلب جامعه را هدایت می کند و ما فقط بازیگر و بازیگر هستیم.

مهاجرنیا افزود: یک تعبیر رهبری داشتند که می خواهم در این جلسه درباره آن صحبت کنم و آن تعبیر «جنگ داستان و جهاد تبیین» است. این دو عنوان دو مقوله زیبا و بسیار مورد نیاز هستند. در این بحث جهاد ما واقعاً بین داستان های جنگ گیر کرده ایم. شما یک لحظه به این دنیای مجازی نگاه کنید و این پیام ها را مرور کنید تا ببینید چه قرائت ها و داستان هایی از انقلاب و دین و خدا و پیامبر ارائه می شود. از هر جهت تعبیر می شود.

وی افزود: در میان این داستان ها برخی می گویند انقلاب دیگر ممکن نیست، اسلام دیگر توان ندارد. اسلام قدرتمند نیست. اسلام ناتوان است. در واقع برخی مشروعیت اسلام را زیر سوال می برند. مشروعیت انقلاب زیر سوال رفته است. نظام ولایت فقیه زیر سوال است. آنها توانایی اسلام، اقتدار اسلام و حقانیت دین را زیر سوال می برند. اینها چیزهایی است که واقعاً سم مهلک انقلاب است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حتی برخی از اعتقادات ما، بخشی از جهان بینی ما، نوع نگاه ما به هستی، خدا، دین زیر سوال می رود. خواندن ما توسط دین تغییر می کند. یک روز گفتیم همه چیز خداست. نصرت الله. حالا شما ببینید در جامعه در این وضعیت اقتصادی چه برداشتی از خدا و دین و پیامبر و برخی جهان بینی ها و باورهای تحریف شده است.

وی افزود: امام راحیل مردم را از طریق فقه بسیج نمی کند، بلکه با اعتقادات آنها را بسیج می کند. عقاید آنها را تقویت کرد، بعدها به آنها فقه آموخت و فقه وارد عرصه شد. ابتدا باید با ایمان دینی وارد شویم. جنگ روایت ها از همین الان شروع می شود. به باورها حمله می کند و خوب پیش می رود.

مهاجریه گفت: اکنون به جای سلطه، «جهان وطنی» در حال مدرن شدن است. یعنی مقایسه می کنیم که چگونه هستیم، آفریقا چگونه است، اروپا چگونه است. یعنی خودمان را با کشورها مقایسه می کنیم و در واقع «جهان بینی» ما تبدیل به «جهانی گرایی» شده است.

  تهرانی ها بیش از نیم میلیون نسخه کتاب خریده اند

وی افزود: هم اکنون قرائت ها و داستان هایی از دین وجود دارد که بین اصل دین و برداشت های دینی دیگران و مراجع و بزرگان شک و شبهه ایجاد کرده است و آن شبهه خطرناک است.

استاد فلسفه سیاسی گفت: درست است که دین توانایی حضور در همه عرصه ها و غوطه ور شدن در واقعیت های زندگی را دارد، اما زمانی که در عرصه عمومی بیرون آمد و دست و پای مردم بود. توده ها و هیچ کس جواب نداد، بدون شک هیچکس حواسش را پرت نکرد، بدانید که دشمن این جنگ داستان ها را یک طرفه خواهد برد.

وی سپس گفت: ما باید رابطه خود را با دین، با اسلام، با نظام حل کنیم، به عنوان یک شبهه، سوال و عاملی تاثیرگذار برای تحقیقات آینده است. ما می خواهیم یک فیلمنامه بنویسیم، یعنی می خواهیم این مشکلات را حل کنیم. فیلمنامه از بهشت ​​نازل نمی شود یا نسخه ای می نویسیم که این قرص دود شود. ما باید این مشکلات را حل کنیم و اگر این داستان ها را اصلاح نکنیم، آینده را نابود می کند.

محجرد افزود: حتی برخی به مرد فعال و داستانی انقلاب اسلامی شک می کنند. وقتی با خوانش روزافزون انقلاب اسلامی، انسانی که خالق و در واقع آینده ساز است را از دست می دهیم، آینده را با چه چیزی می خواهیم بسازیم؟ با چه نیرویی؟ با چه امکاناتی؟ این مرد باید آینده را «بدون ما» تغییر دهد. اگر نتوانیم از این خوانش دفاع کنیم، عملا قافیه را در جنگ داستان باخته ایم.

وی افزود: گاهی برخی فکر می کنند که مثلا مشکل اقتصادی کوچک است، آن را حل می کنیم. آنها نمی دانند که این مشکل اقتصادی بر اعتقادات و زیرساخت های فکری مردم تأثیر می گذارد. بحث بر سر اقتصاد نیست. آیا این محصول تا یک سال دیگر ارزان تر می شود؟ مشکل این است که صد برابر قیمت این کالا به اعتقادات و دین و اعتقادات مردم ضربه می زنیم.

رئیس موسسه مطالعات انقلاب اسلامی گفت: کسانی که درگیر نظام و انقلاب هستند و به آینده نظام می اندیشند به آینده نگری و آینده نگری می اندیشند. این آینده نگری از اینجا و از طریق این فرآیندها می گذرد. این مسیری که شروع شده، این روندی که شروع شده، این روندی که شروع شده و رو به جلو است، باید جلوی آن را بگیریم و آن را از یک جا قطع کنیم و در آن پیشرفت کنیم و نبض آینده را بگیریم. وظیفه ای که بر عهده همه ماست، حوزه، همه حامیان، همه کسانی که در این عرصه هستند، همه باید به سهم خود وارد این عرصه شوند.

  بستری شدن 19 بیمار جدید مبتلا به عروق کرونر در منطقه کاشان / فوت 3 بیمار

وی سپس افزود: یک داستان در جامعه این است که خود ما اخلاق، دین، رساله و … را می فهمیم. یعنی همان تعبیری که به دنیای غرب آمد، گفتند: «درک دین را دمکراتیک کنید، کاملا بفهمند». چرا باید درک دین در اختیار یک گروه خاص باشد؟ چرا این تفسیر قرآن و رساله در توضیح سؤالات مختص گروه خاصی است؟ آنها را عمومی کنید تا همه متوجه شوند. ظاهر این کلمه بسیار جذاب، دموکراتیک، زیبا و کنایه آمیز است. اما حقیقت این است که اگر بخواهید گلی بکارید، نمی توانید بدون نظر کارشناس کشاورزی، گلی بکارید، مگر اینکه ممکن باشد; آیا بدون تجربه و بدون تربیت و نظر مرجع به دین و مکتب الهی عمل می کنید؟ اما این شبهه ای است که برای علنی شدن فهم دین و اینکه هرکس خودش دیندار باشد مطرح می شود.

این مهاجر گفت: برخی می گویند من دیگر مرجعیت دین را قبول ندارم. به هر حال دوست دارم واجبات دینی ام را انجام دهم. این در واقع «جنگ روایات» است. این را باید جهاد تبیین کرد. جهاد تبیینی شمشیر زدن نیست. جهاد تبین یعنی ما به مردم معتقدیم که دین کار تخصصی می خواهد.

وی افزود: ما با بیرون، غرب، مدرنیته و مدرنیته جنگ کتابخوانی داریم و جنگ قرائت درونی هم داریم و اینجا باید این جهاد تبیین را در هر دو حوزه انجام دهیم. اگر جنگی باشد نیاز به جهاد دارد. اگر جنگ یک داستان است، باید توضیح داده شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: اکنون می خواهیم آینده را مطرح کنیم، باید جهاد تبیین را تقویت کنیم. داستان اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و اسلام متحجر باید تقویت شود. این جهاد در جامعه ضعیف است، یارانش کم هستند. برخی عملاً جنگ را رها کرده اند و آن را پشت صحنه رها کرده اند، اما با داستان های خود آینده ما را می سازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی امروز پنج روایت مختلف اعم از سنتی، اصولگرا، سنت گرایانه، موعود و مدرن به جنگ روایت اصیل انقلاب اسلامی یعنی روایت اسلام ناب رفته است. در شرایطی است که نیاز به کمک دارد، فریاد «آیا تو از ناصر تا یوسف هستی» امروز اسلام ناب است، این دقیقاً جنگ قصه است، امروز وظیفه ما کمک به انقلاب اسلامی است و این حقیقت جهاد است.

دیدگاهتان را بنویسید