شفقنا رسانه- امروزه فناوری بلاک چین نه تنها برای مصرف کنندگان ارزهای دیجیتال و بانک های دیجیتال ناآشنا نیست، بلکه به سرعت در بین گیمرها در حال گسترش است. در این راستا، کاربردهای زیادی در این صنعت به ویژه در بخش مدیریت زنجیره تامین ایجاد شده است که از طریق آن فناوری بلاک چین می تواند مشکلات زندگی خانگی مانند تهیه مواد غذایی با کیفیت بالا یا جلوگیری از خرید داروهای تقلبی را بهبود بخشد.
با این حال، ضریب نفوذ بلاک چین در سطح خانوار بسیار پایین است و استفاده روزانه از آن توجه کافی را از سوی توسعه دهندگان بلاک چین به خود جلب نکرده است. کوین تلگراف اکنون در حال بررسی سرعت پیشرفت بلاک چین و تأثیر آن بر زندگی بشر تا به امروز است.
کریستوف، سایمون گنتز و استفان تول، که اولین سازمان کوتاهمدت غیرمتمرکز مستقل (DAO) خود را در سال 2016 تأسیس کردند، فناوری Slock.it را در همان سال به عنوان “اولین تحقق فیزیکی فناوری بلاک چین” رونمایی کردند. فناوری Slock.it دستگاه هایی مانند قفل و سیستم های پرداخت آنلاین (loT) را به روشی ایمن و غیرمستقیم به هم متصل می کند که می تواند برای مواردی مانند اجاره اشیا و اموال مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری در سال 2019 از وب سایت رسمی بلاک چین خریداری شد و تا به امروز به ارائه خدمات خود ادامه می دهد.
تعامل دستگاه های اینترنت اشیا برای بهبود زندگی در خانه امروز یک چالش بزرگ است. زیرا ممکن است اکوسیستم های Amazon Alexa، Apple HomeKit، Google Assistant و Samsung SmartThings با هیچ یک از دستگاه های هوشمند موجود در خانه کار نکنند. انجمن استانداردهای ارتباطی در تلاش است تا یک پروتکل اتصال مبتنی بر بلاک چین به نام Matter را راه اندازی کند تا مدیریت فناوری خانه هوشمند را بهبود بخشد. انتظار می رود فناوری Matter پس از دو سال تاخیر در سال جاری عرضه شود.
انرژی سبز حوزه دیگری است که بلاک چین می تواند برای خروج از خانه ها از طریق راه حل های بزرگ به آن تکیه کند. یکی از فناوریهای انرژی سبز، زنجیره بلوکی مبتنی بر ابر (Whygrene) است که به مصرفکنندگان اجازه میدهد «نیروگاههای مجازی» خود را برای تجارت مبتنی بر انرژی بسازند. با این حال، این پروژه در حال حاضر در مرحله آزمایشی است. Whygrene Technology با شرکت های برق و صاحبان پنل های خورشیدی، باتری ها و وسایل نقلیه الکتریکی کار می کند. این شرکت با خدمات جدیدی که ارائه می دهد توانسته است اعتماد مشتریان خود را جلب کند. اینها شامل مصرف کنندگانی می شود که برق خود را از طریق برنامه Whygrene دریافت می کنند. زیرا می توانند خودروهای برقی خود را در ساعات کم روز که قیمت انرژی کمتری دارند شارژ کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان با تکیه بر این فناوری، انرژی اضافی ذخیره شده را دور می ریزند و در ساعات اوج مصرف و زمانی که قیمت ها بالاتر است، مجدداً به شرکت برق می فروشند. پاتریک فلپس به کوینتلگراف گفت: رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی این پتانسیل را دارند که از Whygrene نه تنها برای پوشش هزینه شارژ مجدد وسایل نقلیه خود، بلکه حتی برای کسب سود استفاده کنند.
نرم افزار Whygrene همچنین می تواند با نیازهای کاربران مانند گرمایش و سرمایش خانه که معمولاً بزرگترین نیاز انرژی خانوار است، سازگار شود. این سیستم از یک باتری خانگی برای گرم کردن یا خنک کردن خانه درست قبل از بازگشت ساکنان از محل کار یا مدرسه استفاده می کند. به گفته فلپس، با بهبود فناوری باتری، ویژگی های آنلاین جدیدی کشف می شود و می توان از آنها در سرگرمی های مجازی استفاده کرد.
پلتفرمهای استریم مبتنی بر بلاک چین میتوانند مزایای زیادی نسبت به فناوری Web2 داشته باشند، به خصوص در موسیقی. از جمله مزیت های این پلتفرم ها می توان به مدل اقتصادی جدید پخش زنده Web3 اشاره کرد که هزینه های فناوری را سودآورتر می کند. جالب است بدانید که کنترل محصولات Web3 برای بازارهای خاص سازگارتر است، زیرا پخش رویدادهای کوچک امکان پذیرتر است. اگرچه شرکتهای بزرگ درگیر هستند، اما به نظر نمیرسد تا کنون Web3 تهدید کوچکی برای سیاست کابل و یوتیوب باشد.
برخلاف Matter که استفاده از فناوری را در خانه ساده میکند و Whygrene که به کاربران اجازه میدهد برنامهای را انتخاب کنند که با یک ابزار کار میکند، سرگرمی مبتنی بر بلاک چین نیازمند تسلط بر فناوری است، مانند پرداخت با ارز دیجیتال یا استفاده از NFT. . OliveXT یک شرکت سلامت و تناسب اندام دیجیتال و یکی از سازندگان بازی Animoca Brands است که با استفاده از گیمیفیکیشن و واقعیت افزوده با تشویق افراد به ورزش درآمدزایی می کند. به عنوان مثال، داستان Dustland Runner OliveX در ویرانه های شهری روایت می شود که سرنوشت جهان به قهرمان داستان بستگی دارد که برای تحویل بسته ای از صحنه ای جهنمی عبور می کند. در دنیای واقعی، بازیکنان با گوشی های هوشمند در دست و هدفون در گوش می دوند. همچنین یک بازی به نام Dustland Rider در Metavari برای دوچرخه سواران تناسب اندام وجود دارد.
کیت رومیان، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل OliveX، به Quintel Telegraph گفت: «ما بسیار هیجانزده هستیم که Dustland Runner iOS خود را راهاندازی کنیم. در نهایت میتوانیم قدرت و پتانسیل بازی خود را نشان دهیم و مردم را به تفریح و فعال ماندن تشویق کنیم.» برخلاف بسیاری از رقبای خود، این بازی برای شروع نیازی به سرمایه گذاری در NFT ندارد، اما در نهایت بازیکنان باید حداقل یکی از NFT های Kettlemine خود را داشته باشند تا شروع به کسب درآمد کنند. لازم به ذکر است که تا می 2022، Kettlemine NTF در Animoca OpenSea با میانگین قیمت 0.0014 اتر (ETH) کمی کمتر از 4 دلار است. این شرکت به Quintel Telegraph گفت که جزئیات سیستم درآمدی آن به زودی اعلام خواهد شد و در نهایت با وجود علاقهمندان به تناسب اندام که در دنیای ارزهای دیجیتال غرق شدهاند، او گفت: روحیه همکاری ایجاد کنید. چون یک خانه معمولی را به خانه ای راحت تبدیل می کند.