نماز و روزه در ادیان گذشته چگونه بوده است؟

خبر عجیب

شفقنا- با کمی مطالعه در تاریخ ادیان و مذاهب و نیز آیات و روایات منقول از معصوم (علیه السلام) معلوم می شود که قدیمی ترین عبادت در تمام ادیان جاهلی نماز است. در مورد ریشه تاریخی دعا، داستان از امام صادق علیه السلام نقل شده است: الکافی، ج 3، ص 264; «الصلوة آخرین وصیت و امر انبیا بود» و از این روایت معلوم می شود که تمام یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر با نماز آشنا و مستحب بوده اند.

به گزارش شفقنا، در پرسشی از علما در مقاله ای درباره نماز در ادیان گذشته آمده است: برخی از آیات و روایاتی که نشان از عبادت پیامبران شریعت و پیروان آنها دارد، به شرح زیر است:

دعای حضرت آدم علیه السلام:
در کتاب ادریس (علیه السلام) آمده است که خداوند در روز اول اقامت حضرت آدم (ع) بر روی زمین نماز عصر و عصر را که جمعاً 50 رکعت بود بر پیامبر واجب کرد. آدم (mn). مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۱۹۶.

دعای حضرت نوح (علیه السلام):
کشتی نوح (ع) دارای پنجره‌ها و سوراخ‌هایی بود که نور خورشید از آن‌ها به داخل منعکس می‌شد و زمان نماز را مشخص می‌کرد. مجلسی، بحارالانوار، ج 11، ص 333 ..

دعای حضرت ابراهیم (ع):
هنگامی که ابراهیم همسر و فرزند خود را در کنار کعبه جدید قرار داد، دعا کرد و به خدای متعال گفت: خدای من، خانواده ام را در زمین بایر نزدیک خانه تو گذاشته ام تا نماز بخوانم. پس دل مردم را در هوای آنها قرار دهید. ابراهیم (14)، آیه 37.

دعای حضرت موسی علیه السلام:
هنگامی که حضرت موسی (ع) به کوه آمد و پیام دریافت کرد، خداوند به او فرمود: من خدای یگانه هستم. پس برای من سجده کن و به دعا ادامه بده. طه 20، آیه 14..

حضرت عیسی علیه السلام:
او در گهواره به امر خدا چنین گفت: من بنده خدایی هستم که کتاب آسمان را بر من نازل کرد و مرا پیامبر قرار داد و هر جا بودم برکت داد و تا زنده بودم نماز می خواندم و زکات می دادم. توصیه شده. مریم (19)، آیه 29 ..
علاوه بر پیامبران اولوالعزم، آیات و داستانهای متعددی درباره دعای پیامبران از جمله شیث (علیه السلام)، ادریس (علیه السلام)، یونیس (علیه السلام)، صالح (ع)، اسماعیل (علیه السلام)، اسحاق، آمده است. (س)، یعقوب (س)، لوط (س)، شعیب (س)، داوود (ع)، زکریا (س)، ایوب (س) و … گفته شده است که همه آنها به نظر می‌رسد وجود نماز در تمام ادیان جاهلی و شریعت. برای اطلاعات بیشتر به کتاب سیمای نماز، حسین انصاریان، فصل دعا در آیینه سیره انبیا و امت ها مراجعه کنید.

  روسیه: شهرک سازی اسرائیل غیرقانونی است

در مورد کیفیت و نحوه نماز در ادیان مسیحی و یهودی و سایر ادیان آسمانی جاهلی باید گفت: آنچه بر اساس تاریخ ادیان و آیات و روایات غیر قابل انکار است این است که نماز در همه ادیان به عنوان عبادت وجود داشته و دارد. متناسب با تحول دین تکامل یافته و این تحول در دین مبین اسلام – و نیز ابعاد دیگر این آموزه ها مانند قوانین و احکام اجتماعی – متناسب با انسان بالغ عصر خاتمی به اوج خود رسیده است. صد و پنجاه پرسش از نماز، مجتبی کلباسی، انتشارات سرویس دعا، نهم، 1388، ص 114. اکنون در برخی از ادیان موجود جهان – مانند یهودیت – به صورت دعا وجود دارد و مشکلی هم ندارد. زیرا با وجود تحریفاتی که در این ادیان وجود دارد، دستورات و احکام کنونی آنها نمی تواند بیانگر کیفیت عبادت کنندگان پیامبران گذشته باشد.

اما گرسنگی:
در مورد این که ماه رمضان در امت های گذشته به همین نام «رمضان» خوانده می شود، پاسخ مثبت قطعی وجود ندارد، برخی می گویند: «رمضان» نامی است که اسلام برای این ماه گذاشته است و به قول دیگری (که). محبوب تر است) ، که از جهل نامیده می شود.[۱] ابن درید می گوید: وقتی می خواستند نام ماه ها را از قول قدیم او منتقل کنند، این ماه ها را در زمان هایی که آن ماه در آن زمان اتفاق می افتاد، نام می بردند، مثلاً ماه رمضان مصادف بود با گرمای شدید نامیدن. به همین نام (یعنی رمضان).[۲]
اما با این حساب، اولاً: این انتقال اسامی قبل از اسلام بوده است و ثانیاً: افرادی از دوران جاهلیت در ماه او حج می کردند.[۳] و نام او را می دانستند و سوم: ماه های حرام را نیز می دانستند[۴] و چهارم: در قرآن به ماه رمضان نیز اشاره شده است[۵] که معمولاً مردم باید با آن آشنا باشند تا به آن اشاره کنند، همه این شواهد نشان می دهد که ماه رمضان قبل از اسلام نیز به همین نام خوانده می شود.
او در مورد روزه در ادیان گذشته در فرهنگ کتاب مقدس می‌گوید: به طور کلی، در همه زمان‌ها در میان هر قبیله و هر قوم و مذهبی، در هنگام فرارسیدن مصیبت و کار غیرمنتظره، رایج بود… یهودیان اغلب زمانی که روزه داشتند، روزه می‌گرفتند. فرصتی برای ابراز عجز و خضوع در پیشگاه خداوند برای اعتراف به گناهان و با روزه و توبه رضایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم.[۶]
از عبارت «الذین قبل از شما» – در آیه شریفه:[۷] ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه برای شما نوشته شده است، چنانکه بر پیشینیان شما نوشته شده است که تقوا داشته باشند – گفتند مردمان گذشته دین داشتند. البته نه همه آنها و هم قرآن کریم تصریح نکرده است که این امتها چه کسانی هستند که از ظاهر عبارت: و انجیل در دست یهود و نصارا دلیلی بر لزوم روزه ندارد. برای این دو قوم فقط در این دو کتاب عباراتی وجود دارد که پست را می ستاید و آن را عالی می داند. اما خود یهودیان و مسیحیان را می بینیم که تا این موقع از سال به اشکال مختلف روزه می گیرند یا از خوردن گوشت یا شیر خودداری می کنند و یا اصلاً از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند.
طبق روایات، روزه ماه رمضان برای اقوام قبلی واجب نبوده و فقط پیامبران آنها در ماه رمضان روزه می گرفتند. حفص به امام صادق (ع) می‌گوید که فرمود: «خداوند روزه ماه رمضان را بر قوم پیشین واجب نکرده است». سپس راوی معنای آیه شریفه «ای مؤمنان! حضرت فرمودند: روزه ماه مبارک رمضان فقط بر پیامبران واجب است و فقط امت اسلام از همه پیروان توحید بالاترند و در انجام این فریضه با سایر پیامبران برابری می کنند.[۸]
قرآن کریم نیز داستان روزه زکریا و داستان روزه حضرت مریم را ذکر کرده است. غیر از قرآن، مسئله روزه را قبایل غیرمذهبی نیز بیان کرده اند، همانطور که مصریان باستان، یونانیان باستان، رومیان و حتی سرخپوستان بت پرست تا به امروز گفته اند. روزه گرفت و برای خود روزه گرفت و وسیله نزدیک شدن به روزه از جمله مواردی است که فطرت انسان حکم می کند.[۹]
شاخص ها:
[۱]. کبیر مدنی، سید علیخان، ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین، محقق و مصحح: حسینی امینی، محسن، ج 6، ص 10-11، دفتر انتشارات اسلامی، کم، چاپ اول، 1409ق.
[۲]. به نقل از: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 7، ص 161، دار صادر، بیروت، 1414ق.
[۳]. باکارا، 189.
[۴]. باکارا، 217.
[۵]. باکارا، 185.
[۶]. مصطفوی، حسن، تفسیر روشن، ج 2، ص 372، مرکز نشر کتاب، تهران، 1380ش.
[۷] باکارا، 183.
[۸]. شیخ صدوق، فضایل الثلاثه، محقق و مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 124، کتابفروشی داوری، کم، 1396ش.
[۹] طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 2، ص 7 و 8، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374ش.

  انتخابات فدراسیون طراحی شده است

دیدگاهتان را بنویسید