روزنامه نگاری جدید؛ آنچه برای ادامه در دنیای امروز باید بدانید

خبر عجیب

شفقنا رسانه_خبرنگاری امروز با گذشته بسیار متفاوت است. در گذشته بیشتر اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را از روزنامه های محلی که هر روز صبح منتشر می شد دریافت می کردید. اگر به روزنامه های صبح دسترسی ندارید به اخبار عصر مراجعه کنید. به آن چند روزنامه سراسری اضافه کنید و تمام. امروزه تنها اتکا به یک منبع برای دریافت اخبار و اطلاعات روزانه بی اثر به نظر می رسد. گویی چیزی نشنیده ایم و نشنیده ایم. بله، روزنامه ها مدام منتشر می شوند، اما ما دیگر نمی توانیم تمام روز منتظر اخبار باشیم. ما فقط می توانیم چند ثانیه صبر کنیم!

روزنامه شرق نوشت: فعلاً به جای اینکه فردا مثل گذشته در جریان قرار بگیریم، اخبار را الان یا به محض وقوع دنبال می کنیم و دریافت می کنیم. در واقع با ظهور اینترنت و راه اندازی پایگاه های خبری 24 ساعته، اخبار را از منابع متعدد و مستقیم و با یک انگشت دریافت می کنیم. روزنامه نگاری در واکنش به سرعت انتشار اخبار به شدت تغییر کرده است. به جای صرف وقت برای تحقیق در مورد حقایق، سعی می کنیم بدون توجه به صحت موضوع، اولین منبعی باشیم که موضوع را منتشر می کند. این اغلب منجر به انتشار اطلاعات نادرست و در نهایت خشم و سردرگمی می شود. انتشار اطلاعات نادرست که در گذشته گناه محسوب می شد دیگر اهمیتی ندارد و فقط در اولویت است! بیایید ببینیم روزنامه نگاری امروز چیست و مردم چگونه آن را تغییر می دهند.
روزنامه نگاری با مجموعه ای از فعالیت ها مانند جمع آوری، بررسی، ایجاد و در نهایت ارائه اخبار و اطلاعات تعیین می شود. روزنامه نگاری نیز محصول این فعالیت هاست. روزنامه نگاری محصول هر سرمقاله ای است که می خوانید، محصول هر ایستگاه خبری که تماشا می کنید یا محصول هر مقاله ای است که آنلاین تماشا می کنید. روزنامه نگاری به معنای اولویت دادن به منافع عمومی در درجه اول و استفاده از روش های خاص برای جمع آوری و بررسی اطلاعات است. به عبارت دیگر روزنامه نگاری باید به نفع مردم باشد و خبرنگار باید مرتباً آنچه را که گزارش می کند بررسی کند و مطمئن باشد. یکی دیگر از جنبه های تأثیر اینترنت و افزایش حجم داده های موجود در دست ما، ظهور روزنامه نگاری مبتنی بر داده (تولید محتوا) است. روزنامه‌نگاری داده‌محور استفاده از جزئیات خرد برای کشف و توصیف و در نهایت ارائه محتوای بهتر برای موضوعات است.
داده ها می توانند ابزار داستان سرایی یا منبعی باشند که داستان بر اساس آن روایت می شود. می تواند هر دو در یک زمان باشد. هم نمودارها، صفحات گسترده و اینفوگرافیک ها و هم روزنامه نگاری مبتنی بر داده ها اهمیت پیدا کرده اند، زیرا در دنیای امروز هر کسی که صاحب یک گوشی هوشمند باشد و یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی باز کند، می تواند روزنامه نگار محسوب شود! منابع متعددی اطلاعاتی را در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و ویدیوها درست زمانی که اتفاقی می افتد ارائه می دهند. اطلاعاتی که گاه وزن اضافی تلقی می شود و فضا را سردرگم می کند و حتی گاهی حقیقت را پنهان می کند. هدف روزنامه نگاری مبتنی بر داده ایجاد فضایی برای ارائه یک رویداد و همچنین برای توصیف آن رویداد به گونه ای است که به واقعیت نزدیکتر باشد.
یک نمونه عالی از روزنامه نگاری مبتنی بر داده، داستان ناپدید شدن حیوانات در تاریخ جهان است که توسط Propublika منتشر شده است. استفاده از داده های مطالعات بیولوژیکی اخیر نشان می دهد که سرعت فعلی انقراض حیوانات با سرعت انقراض جمعیت دایناسورها در 65 میلیون سال پیش که منجر به انقراض آنها شد، رقابت می کند. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید شلاق زدن به اسب مرده خطری بیهوده است که زمان را تلف می کند. صفحات باز یا اخبار دیجیتال همه چیز را تغییر داده است. البته رویکرد ما در استفاده از داده ها متفاوت است.
در گذشته، داده های ما به طور منظم در قالب کتاب، روزنامه و مستند ارائه می شد. به حدی که وقتی این داده ها به ما داده شد، فکر کردیم این است و دیگر هیچ. اما در قالب خواندن اخبار دیجیتال امروز و صفحات باز، اخباری که نیاز دارید اغلب موجود زنده ای است که نفس می کشد، اکنون تغییر می کند و کامل تر می شود. در واقع، پست وبلاگی که به تازگی خوانده اید را می توان چندین بار تغییر، ویرایش و دوباره کار کرد. در این نوع روزنامه نگاری، افراد در واقع هر زمان و هر کجا که بخواهند به اخبار یا اطلاعات دسترسی دارند. آنها مجبور نیستند برای خرید کتاب یا روزنامه به کتابفروشی بروند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که دستان خود را در جیب خود بگذارند، گوشی های خود را درآورند و از گوگل بخواهند که برای آنها محتوا جستجو کند. آنها با یک جستجوی ساده اطلاعات زیادی به دست می آورند. امروزه خبرنگاران با چالش های زیادی روبرو هستند. آنها دیگر در زمینه عقل خود متخصص نیستند. مخاطبان آنها ممکن است باهوش تر و آگاه تر از آنها باشند. بنابراین اگر به آنها گوش ندهند، برایشان کار نکنند، با آنها ارتباط برقرار نکنند و آنچه را که می خواهند به آنها ندهند، خبرنگاران را رها می کنند و به جای دیگری می روند. معلوم می شود که انتخاب برای آنها عالی است. بنابراین موضوع اخبار جعلی به یک سناریوی رایج تبدیل شده است.
امروزه روزنامه نگاری با اینترنت و گوشی های هوشمند، ایستگاه های خبری 24 ساعته و رسانه های اجتماعی چیزی را از دست داده است. هر چند ما روز به روز بیشتر در معرض انواع اخبار قرار می گیریم و در واقع خبرگزاری ها نیروهایی دارند که شبانه روز کار می کنند و بدون توجه به آب و هوا و یا حتی با آگاهی بیشتر از اتفاقات، اخبار را در اختیار ما قرار می دهند. و انتخاب بی پایانی برای دریافت اخبار پیشرفت ما وجود دارد، اما این انتخاب وجود ندارد. پاسخ ساده است؛ زمان. زمان چیزی است که روزنامه نگاران دیگر آن را در کنار خود نمی بینند. آنها باید اولین باشند. آنها باید سریع باشند. آنها دیگر زمانی برای غرق شدن در داستان های خود ندارند. آنها دیگر زمانی برای مطالعه و عمیق تر شدن داستان های خود ندارند. آنها فقط نقل قول هایی از متخصصان می آورند و داستان های خود را می نویسند. روزنامه نگاری تحقیقی هنری است که کم کم در حال از بین رفتن است. یکی از مهم ترین دلایل این امر بی پولی است. انجام یک پروژه تحقیقاتی مناسب به زمان و هزینه نیاز دارد. در واقع درآمد تبلیغاتی حاصل از روزنامه نگاری تحقیقی بسیار کم و حتی کمتر از هزینه تولید آن است. به همین دلیل است که روزانه 5 تا 10 پست وبلاگ جایگزین روزنامه نگاری تحقیقی شده است. رویدادی که هرگز به اندازه یک مقاله علمی هزینه ندارد.

  شروع ذخیره سازی در یک شرکت گاز در استان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید