واعظ: شاعر حوزوی می تواند منادی تحول مثبت اجتماعی باشد

خبر عجیب

شفقنا- رئیس سرویس تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر شاعر حوزه علمیه بر نظام معرفتی، ارزشی و زیبایی شناختی که برخاسته از بطن و متن دین و معارف اهل بیت (ع) است تکیه کند. ) و قرآن وارد عرصه زندگی و واقعیت می شود «این می تواند منادی ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ایجاد تحول مثبت اجتماعی باشد.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر خوزه (اشراک) که به همت معاونت فضای مجازی، هنری و رسانه سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، گفت: صدمین سالگرد غدیر خم. احیاء ما دوباره در حوزه علمیه قم هستیم که امروز حوزه علمیه کوم مرکز سمینارهای سراسر جهان شیعه است.

* حوزه علمیه قم مرهون زحمات آیت الله حائری و شاگردان ایشان است

وی گفت: حوزه علمیه کوم مرهون مجاهدت آن بزرگان و طلاب برجسته ای چون امام خمینی (ره) و آیت الله گلپایگانی (ره) و آیت الله اراکی (ره) و بسیاری از بزرگانی است که در کلاس ایشان و به برکت ایشان رشد کردند. نزدیکی به حضرت معصومه (علیه السلام) این صلوات نصیبش شد.

* تفاوت بعد هنری منطقه قبل و بعد از انقلاب

رئیس اداره تبلیغات اسلامی حوزه علمیه کوم گفت: حوزه علمیه امروز ما نسبت به حوزه گذشته، ویژگی های ویژه ای پیدا کرده است. دهه‌های گذشته، به‌ویژه دهه‌های پس از انقلاب، نسبت به دهه‌های قبل از انقلاب».

وی تصریح کرد: یکی از این ویژگی ها بحث تاکید و تقویت جنبه هنری حوزه است؛ در این میان باید گفت که حوزه های علمیه در این حوزه نقش بسزایی دارند. برخی از جنبه‌های هنری مانند شعر و ادبیات قرن‌هاست که در عرصه‌های ما رواج داشته است، اما اکنون دیگر هنرها مانند هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی و انواع هنرها در این حوزه دیده می‌شود و فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. گرفته شده است.

  عادلانه بودن توزیع آب قطعا رسیدگی خواهد شد

واعظی با اشاره به امکانات مختلف شعر و زبان شعر گفت: زبان شعر دارای قالب های متعددی است و می تواند صرفاً پرمخاطب، آهنگین، زیبایی کلامی و مرتبط با ساخت زبانی باشد، کما اینکه شعر می تواند تماماً عنصر باشد. «تخیل خیالی و خیالی است، بی ارتباط با واقعیت، زیرا می تواند بر واقعیت متمرکز شود و در واقع خوانشی زیباشناختی و خیالی از واقعیت باشد.

وی بیان می کند: بخش اساسی شعر آیینی به وقایع تاریخی، مقولات مذهبی، وقایع و حقایق مذهبی می پردازد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وقتی زبان شعر به واقعیت می نگرد و به عرصه زندگی و واقعیت های آن نزدیک می شود، قصه گویی و گزارشگری عاقلانه تر از واقعیت نیست. بنابراین، پیشنهادهای شاعرانه در واقع پیشنهادهای خبری مانند اظهارات واقعی است.«آنها نگاه علمی نیستند، زیرا اگر زبان شعر، زبان گزارش خشک و برهنه باشد، لطافتی ندارد و زبان علم می شود، پس هرگز. پیش از این، حتی زمانی که کل مقوله دانش به حکمت علمی و نظری تقسیم می شد، شعر را شاخه ای از حکمت عملی یا نظری نمی دانست، زیرا جنبه صنعتی شعر فرم است و شعر را نمی توان زبان واقعیت حکایتی دانست. .

وی بیان کرد: وقتی شعر بر رویدادها و اتفاقات متمرکز می شود، زیبایی خوانی صورت می گیرد که در این صورت ممکن است تصور شود که زبان شعر خواندن و گفتن است، پس این یک امر کاملاً ذهنی است مانند بیان سلیقه و علایق.

واعظی بیان می کند: زبان شعر در عین اینکه روایتی زیباشناختی است، صرفاً سلیقه ای نیست، زیرا اساساً مقوله زیبایی چیزی است که در ذهن داریم و شیء خارجی نیست که بدان نیاز داشته باشیم. «به گونه ای که همه می خواهند اعتراف کنند.

  محمدرضا بهشتی: دکتر فیرحی در تحصیل به برنامه خاصی رسیده بود

وی افزود: زیبایی و زشتی مقوله‌هایی نیستند که مانند یک چیز واقعی باشند به گونه‌ای که همه آن را تشخیص دهند و تصدیق کنند؛ زیبا دیدن چیزها به دنیای درون، شبکه باورها، نظام ارزشی و نظام زیبایی‌شناختی ما برمی‌گردد. و این همان چیزی است که صحنه، واقعه و آنچه اتفاق افتاده را زیبا می کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حضرت زینب کبری(س) در مورد عاشورا فرمودند: «ما نظاره گر الا جمیله» و نفرمودند «ما الا جمیله»؛ «ما الا جمیله». یعنی من آن را زیبا می بینم و ابن زیاد و دیگرانی که در نظام ارزشی و بینش و شبکه اعتقادی و علایق خود برای شهادت و بندگی و توحید و بندگی و عشق به خدا و عشق در پیشگاه خدا ارزشی قائل نیستند. به شهادت احترام نمی گذارند آنها می دانند.

وی گفت: اگر تار و پود باورها، علایق، گرایش ها، بینش ها و این نظام ارزشی و زیبایی شناختی که در درون انسان است، دارای مشروعیت، حقیقت و عینیت باشد، زیبایی شناسی واقعیات و عرصه زندگی و حوادث، درجه ای از عینیت است. ” قانونی خواهد بود.

واعظی گفت: اگر این مبنا را بپذیریم که دیدن زیبایی و زشتی تابعی از محتوای شبکه باورها، ارزش ها، نظام ارزشی و نظام نگرش است و محتوای این باورها و نظام ارزشی درست و نادرست است و اینکه محتوا محافظ و غیرقابل دفاع است. حفاظت است، بینش زیبا از نوعی عینیت و مشروعیت برخوردار است و این مشروعیت زیباشناختی محو این حقیقت معرفتی و این نظام ارزشی است.

وی افزود: «زیرا» من از شعر حکمت هستم، معتقدم گاهی شعر مضمون حکمت و محتوای مستقیم معرفت را می یابد که تبدیل به حکمت می شود، اما گاهی حتی خوانش خیالی و زیبایی شناسانه از واقعیت، حماسه جنگ و واقعیت تاریخ اسلام است، «این از شعر حکمت است»، زیرا پشتوانه بینش و ارزش حقیقت و صداقت است که به انسان نگاه می‌کند و این بینش‌های زیبایی‌شناختی را به انسان می‌دهد، حکیمانه و هاکانی است و دیدگاه. از هاکانی، شناخت هاکانی و نگاه به ارزش هاکانی، حامل بینشی از هاکانی است، حتی اگر روایتی از واقعیت، قرائتی و روایتی زیباشناختی باشد.

  انجام آزمایش کارشناسان رسمی قوه قضائیه الزامی بود

* شاعر خواهد توانست ذائقه فرهنگی و حرکت اجتماعی را تغییر دهد

استاد حوزه علمیه کوم گفت: اگر شاعر با این نگاه وارد عرصه واقعیت ها و زندگی شود و با نگاه زیبایی شناسانه برخاسته از نگاه توحیدی و اسلام به درد افراد و حوادثی که در جامعه رخ می دهد و واقعیت هایی که جامعه را احاطه کرده است توجه کند. نظام ارزشی شعر قادر خواهد بود ذائقه فرهنگی و حرکت اجتماعی را تغییر دهد.

وی بیان کرد: اگر شاعر حوزوی با تکیه بر این نظام معرفتی، نظام ارزشی و منظومه زیبایی شناختی که برخاسته از بطن و متن دین و معارف مکتب اهل بیت(ع) و قرآن است، وارد شود. در قلمرو زندگی و واقعیت، می تواند پیشگویی کننده ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی و کاشت بذر امید، ایمان، شفقت، عزت و معنویت در جامعه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید