مدرس حوزه: برای گسترش مکتب تشیع باید پیام آن استخراج و به جهانیان عرضه شود

خبر عجیب

شفقنا- استاد حوزه علمیه گفت: ما برای مکتب خود زنده ایم نه برای سیاست و حکومت. و برای گسترش این مکتب باید پیام آن استخراج و به جهانیان عرضه شود و هرگز ناامید نخواهد شد.

به گزارش شفقنا، استاد عبداللهیان در اولین نشست (هر ماه با الحیات) با عنوان طریقه تفسیر الحیات اظهار داشت: الحیات بنا به دلایلی مجهول ماند. یک جنبه به دلیل حجاب و دوران معاصر است. دلیل دیگر خود نویسندگان الحیات هستند که علاقه ای به ارائه خود و الحیات نداشتند و آن را تا آخر عمر به تعویق انداختند.

وی افزود: در الحیات ابتدا موضوعی مطرح می شود; آیات زیر آورده شده است؛ در ادامه آیات و داستان ها آمده و در پایان باب مقصد یا اهداف تفسیری ذکر شده است. این کتاب ظهور این کتاب تفسیر نیست، بلکه واقعیت آن تفسیر است.

این کارشناس قرآنی گفت: این اثر از نظر آیات و داستان تفسیری مؤثر است. در این اثر بر خلاف سایر آثار مؤثر، به حقایق آیه توجه شده و تأویل، تأثیر صدق آیات است، نه کلام او. یعنی از داستان ها برای توضیح میزان این واقعیت در زندگی انسان استفاده می شود. بنابراین، داستان هایی که در پی آیات می آید، تفسیر یک اثر است و کار تفسیر یک اثر، آشکار ساختن حقیقت آیات است.

وی ادامه داد: «علاوه بر این، اهداف این مجموعه در پایان هر فصل ذکر شده است.» از این نظر، تفسیر در رابطه با مقاصد و مقاصد آیات است. یعنی هدف و هدف آیات تفسیر می شود. زندگی منبع ماندگاری از اهداف و مقاصد در طول تاریخ بوده است. هدف آیات و هدف سوره را هیچکس نمی تواند بیان کند.

  وزارت خارجه آمریکا از ایجاد دفتری در فضای مجازی خبر داد

عبداللهیان گفت: در ابتدای هر فصل یک مسئله مطرح شده است. به این معنا، تفسیر موضوعی است. تفاوت این اثر با تفاسیر موضوعی این است که مضامین آن برگرفته از زندگی انسان است. بنابراین در الحیات جنبه های تفسیری می بینیم.

وی گفت: نظر مرحوم علامه حکیمی این بود که از پیام ایشان در مورد ائمه و قرآن بیشتر دریافت کنیم. در بیشتر مراسم ها فضایل بیان می شود و پیام ائمه به ما نادیده گرفته می شود.

استاد حوزه گفت: امام رضا می فرمایند: اگر مردم بفهمند پیام ما به آنها چیست، به ما اقتدا می کنند. بخشی از جهان توسط مردم با پیام هایشان تسخیر شده است. تا اینکه هیچ فضیلتی نداشتند. آنچه می تواند زندگی را سازماندهی کند و مردم را جذب کند، پیام های حیات بخش است. مثلاً باید دید امام صادق در این شرایط جامعه خود چه روش مدیریتی برای حمایت از جامعه داشتند. درد بزرگ استاد همیشه دلیل بی توجهی به این پیام ها بوده است.

وی گفت: رمز موفقیت در این برهه فراتر رفتن از سیره ائمه و آیات قرآن و رسیدن به پیام آنان است. اگر می خواهیم فرهنگ ما جامع باشد باید به این موضوع بپردازیم. بنابراین جلد نهم الحیات را که مخصوص حکومت است می توان به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی ارسال کرد. چون پیام های دین را به حکومت بیان می کند، از افتخارات تشیع شمرده می شود و برای هر چیزی که حقیقت ندارد و نامش حکومت اسلامی است، خط بطلان است.

عبداللهیان گفت: تاکنون نظری در مورد قرآن کریم نوشته نشده است. زیرا تفاسیری که تا کنون نوشته شده به شأن نزول آیات پرداخته است و تفسیر الفاظ آیات است، اما مربوط به غرض نیست. ایشان دو تعبیر کردند: یکی اثر مرحوم آقا میرزا جواد آقا تهرانی در تفسیر مصباح الهدی و دیگری که قابل مقایسه نیست الحیات است. الحیات یک کار و هدف جمعی است.

  رئیس جمهور: در دولت سیزدهم اشتباه گذشته در تفکیک نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اصلاح شد.

گفت: استاد فرمودند باید پیام را برسانیم. مثل اباذر. اگر نماینده اشتباه می کند، ما شاکی حق هستیم و باید وکالت مدرسه خود را داشته باشیم. او گفت راز زنده بودن شیعیان این است که برای مکتب خود زنده هستند. یک بار احساس ناامیدی می کنم که هیچ کس بر اساس این مفاهیم عمل نمی کند. پذیرفته نیست. زیرا ما برای مکتب خود زنده ایم نه برای سیاست و حکومت و برای گسترش این مکتب باید پیام آن را استخراج کرد و به جهانیان عرضه کرد و هرگز نباید مایوس شد.

دیدگاهتان را بنویسید