اطلاعات نوشت: خودروسازان را مسئولیت پذیر کنید

خبر عجیب

شفقنا- روزنامه اطلاعات در یادداشتی با عنوان «خودروسازان را مسئول کنید» به قلم سیدعلی دوستی موسوی نوشت:

تصادف دلخراش جاده بهبهان – خوزستان که در آن 60 خودرو به صورت زنجیره ای با هم برخورد کردند و هیچ یک از خودروها باز نشد، بحث های بایگانی درباره ایمنی و فناوری خودروهای داخلی را از آرشیو حذف کرد.
این بار نیز پلیس، سازمان استاندارد و نمایندگان مجلس با وقاحت خودروسازان را به ایرادات جدی در کیفیت، ایمنی و البته قیمت محصولاتشان متهم کرده اند.

به گفته آنها، خودروسازان پول خودروهای مدرن و مدرن خارجی را از مصرف کننده می گیرند و خودرویی را به او عرضه می کنند که چند دهه عمر فناوری دارد، موتور، بدنه، تجهیزات ایمنی و رفاهی مربوطه و حداقل برای استفاده معمولی نیست. هیچ کدام وجود ندارد. جالب اینجاست که به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ایربگ آسان است، برخی خودروهای بومی در صورت چرخش سریع می توانند بچرخند!

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به نوع کار خودروی صفر کیلومتر خود اشاره کرد که پنج روز پس از مصرف پیدا و برای خدمات پس از فروش ارسال شده و حداقل 14 ایراد جدی پیدا کرده است. با این حال، خودروسازان مقید به این انتقادات نیستند. یعنی اگر عذرخواهی نکنند و قول رفع ایراداتی که نمی‌کنند بدهکارند. به عنوان مثال معاون یکی از دو غول خودروسازی در واکنش به باز نشدن ایربگ خودروهای اورژانس بهبهان گفت که این مربوط به سازنده ایربگ است نه خودروساز! اما جواب نداد که در آن کارخانه عریض و طویل هیچ کنترل کیفی وجود ندارد که قطعات سالم را از ناسالم متمایز کند؟ یکی از کارمندان اتحادیه خودروسازان در اظهارنظری دیگر مدعی شده که کیسه هوای خودروهای اورژانس بهبهان به دلیل اصابت به خودرو از پشت باز نشده است! در حالی که ظاهراً از پشت به ماشین برخورد می کرد، از جلو به ماشین برخورد کرد، بنابراین ایربگ باید باز شود.

  بیل مکانیکی و مورا در وین ملاقات می کنند

این گونه استدلال ها که قدرت تحلیلی مخاطب را به سخره می گیرد، در مواجهه با چنین حوادث هولناکی مطرح می شود که واقعا جای تاسف دارد.

بنابراین به نظر می رسد حادثه بهبهان فرصت مناسبی برای به چالش کشیدن خودروسازان و طرح این سوال قدیمی است که از چه پشتوانه ای برخوردارند که تا این حد قابل اعتماد و مخالف هرگونه اصلاحی هستند؟ چقدر رانت در این صنعت وجود دارد که هیچکس توان پرداخت آن را ندارد؟ این قدرت لابی گری و نفوذ از کجا می آید؟ در نهایت تا زمانی که سوء استفاده از عنوان مقدس تولید ملی در صنعت خودروسازی و حمایت از رانت خواری در این صنعت که پلت فرم های فراموش شده و بی کیفیت چینی را مونتاژ می کند، متوقف نشود و البته واردات خودرو نیز از آن مستثنی نیست. مردم آرامش را نخواهند دید. در این راستا وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید از حمایت های بی مورد و مطالبه رانت خودروسازان دست بردارند و این واقعیت بدیهی را بپذیرند که هر اتفاقی که در صنعت خودروسازی کشور می افتد قطعا تولید ملی نیست. نیاز دارد. حمایت، اما دقیقاً تولید رانت است که به نفع افراد و گروه های سایه است و تا زمانی که این پایه اصلاح نشود، ساختمان صنعت خودرو ایران به سمت ثریا متمایل می شود و مردم خسارت را مستقیماً پرداخت می کنند.

خبر قبلیکیهان نوشت: «تکی زاده جدید» در زمان وین و واشنگتن؟!

دیدگاهتان را بنویسید