آرمان ملی نوشت: آیا همه مافیای خودرو را می کشند؟

خبر عجیب

شفقنا- روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان مافیای خودرو همه را می کشد؟ به شرح زیر است:

کمیته مشترک در نشست دیروز خود با واردات 50 هزار خودروی شاسی بلند و 10 هزار خودروی شاسی بلند به کشور موافقت کرد. در واقع موضوع آزادسازی واردات خودرو که در مجلس دهم مطرح شده بود در نهایت در کمیسیون صنعت مجلس یازدهم به تصویب رسید اما با مخالفت هیات امنا در خصوص مبدأ واردات ارز به مجلس بازگردانده شد. این میزگرد در نهایت پس از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام که آزادسازی واردات خودرو را مغایر با اقتصاد پایدار و حمایت از تولید داخلی اعلام کرده بود، لغو شد، اما این پایان ماجرا نبود. آنها با اعتقاد به اینکه انحصار فعلی بازار خودرو تنها منجر به رانت های هنگفت برای دلالان و مافیاهای خودرو شده است و سیاست های اصلاحی دولت تاکنون شکست خورده است، مصمم به واردات خودرو در سال آینده هستند. رویکرد جدیدی که به نظر می رسد با موافقت نسبی وزیر صمت همراه باشد. کارشناسان معتقدند الحاق بندهایی به لایحه بودجه حق نمایندگان مجلس است و با توجه به شباهت این مصوبه با طرح کمیسیون صنعت که پیش از این به تصویب هیات امنا رسیده بود، غیرموجه اعلام شد. منابع 60 هزار میلیارد تنی برای توسعه حمل‌ونقل در این خصوص گفت: میزان عوارض واردات بر دوش دولت است و 60 هزار میلیارد تن از این محل برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و توسعه جاده‌ای هزینه می‌شود. وی افزود: بر اساس این مصوبه به دولت اجازه داده می شود تا تامین مالی شبکه ریلی کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطارهای عادی، برقی، سریع السیر، شهری و پروژه های نیمه تمام کامل در راه آهن، راه سازی و توسعه را تامین کند. با اولویت مناطق فقیرنشین و روستایی و بهسازی نقاط حادثه خیز جاده ای و ارتقای مدیریت ناوگان ترانزیتی بر واردات خودرو مطابق با سیاست های کلان جمهوری اسلامی از ارز غیر صادراتی (صرفاً یا غیر صادراتی) اعمال تحت نظارت. کمیسیون تلفیق بودجه 1401 کل کشور اعلام کرد: این کار نیز توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1401 با 50 هزار خودرو و 10 هزار دستگاه معدن و ماشین آلات راهسازی، کامیون، اتوبوس انجام شد. خارج و داخل شهر، تریلر، تریلر یخچال دار، واگن و واگن یخچال دار برای کار با نرخ ورودی، o به تصویب هیأت وزیران، سقف درآمد این بخش 600 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. بلاتکلیفی در اجرای آزادسازی واردات اعضای کمیسیون تلفیق ضمن واردات 50 هزار خودرو در سال آینده، گفتند: پیش از این کمیسیون صنعت مجلس پس از چند بار رفت و برگشت شورای نگهبان و این کمیسیون، طرح آزادسازی واردات را تصویب کرده بود. شناختی که آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید اعلام کرد، به حالت تعلیق درآمد، موضوعی که ابهامات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: وقتی شورای مناسبت و شورای نگهبان تشخیص دادند که این لایحه خلاف منافع ملی است، چگونه کمیته تلفیق آن را تصویب کرد، وی ادامه داد: به دلیل مخالفت با منافع ملی است. واردات ارز مشکل دارد اما کمیته مشترک اعلام می کند که آن را تایید کرده است. آقایون اون شب چی شد؟ آیا مشکل ذخایر ارزی کشور حل شده است؟ به نظر من این یک بازی بیش نیست و البته برای برخی مزایایی دارد. دودفر تاکید می کند: تا زمانی که دولت به شدت در اقتصاد دخالت می کند و دستش در جیب مردم است، چنین مصوباتی به معنای تخریب بازار و استفاده از شرایط ایجاد شده برای تامین مالی دولت است! در واقع چنین مصوباتی یک بازی تجاری با بازار خودرو است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین می گوید: در سال های گذشته به طور متوسط ​​سالانه 50 تا 90 هزار خودرو وارد کشور می شد و اکنون 4 سال است که تقاضای تجمعی وجود دارد و این تصمیم نه تنها قطعی است و به نظر من نخواهد بود. در صورت استفاده از 50000 خودرو، تعداد آن محدود است و تاثیر قابل توجهی در بازار نخواهد داشت. واردات خودرو با ابزار قانون بودجه در واقع طرحی برای آزادسازی واردات خودرو است، این در حالی است که کارشناسان یکی از مهم ترین دلایل سردرگمی و بی کیفیتی تولیدات داخلی را انحصار بازار می دانند، هرچند 1997. برای تولیدکنندگان داخلی و البته کاهش تقاضای ارز، اما تنها نتیجه آن مافیای خودرو، به ویژه تولیدکنندگان چینی است که با خلاء و بازاری که تنوع و کیفیت را می طلبد، ایجاد شده است. از سوی دیگر عدم تعادل عرضه و تقاضا شرایط فعلی بازار را به وجود آورده است به طوری که شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه بیش از دو برابر شده و سیاست اصلاح قیمت ها و افزایش تولید دولت تاکنون نتایج موفقیت آمیزی را به همراه داشته است. شاید واردات خودرو به این رانت خاتمه دهد، اما اینکه واردات خودرو در سال آینده با وجود مخالفت با مونتاژ تشخیصی چگونه اتفاق خواهد افتاد، سوالی است که مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با آرمان ملی گفت: اضافه شدن بندهای مورد نیاز نمایندگی ها به لایحه بودجه در خصوص حقوق قانونی نمایندگان مجلس که به نظر می رسد راهی برای رسیدن به تمایل آنها برای واردات خودرو باشد. وی افزود: کمیسیون تلفیق متشکل از نمایندگان همه کمیته هاست و به احتمال زیاد کمیته شعب در نظر دارد طرح واردات خودرو را در قالب قانون بودجه اجرا کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا جلسه تشخیصی می تواند در این زمینه اعتراض کند، گفت: جلسه در این زمینه تعهدی ندارد و اگر نظر هیات امنا ارائه شود دلیلی برای ورود به جلسه تشخیص وجود ندارد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مسلم است که تقویت همکاری های اقتصادی با کشورهای دنیا ممکن است به انحصار در عرصه های مختلف پایان دهد و در صنعت خودروسازی مردم بیشترین آسیب را از انحصار دیده اند.

  سازمان ملل: 95 درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند

خبر قبلیپنتاگون ویدئویی از حمله هوایی مرگبار در کابل منتشر کرده است

دیدگاهتان را بنویسید