معاون رگولاتوری: شکایات مصرف کنندگان از بدتر شدن کیفیت اینترنت باید بر اساس شاخص های کمی باشد

خبر عجیب

شفقنا رسانه_اگرچه در کمتر از ۲ ماه شاهد سه قطعی اینترنت بین المللی بودیم که منجر به افت مکرر کیفیت اینترنت شد، اما رگولاتوری معتقد است چنین قطعی هایی طبیعی است. معاون رگولاتوری در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: شکایات مصرف کنندگان از بدتر شدن کیفیت اینترنت باید بر اساس شاخص های کمی و دقیق بیان شود تا قابل قبول و منسجم باشد.

مدت هاست که اینترنت به هم ریخته است و گره های آن را نمی توان به راحتی باز کرد و حتی گاهی اوقات گره های جدیدی به آن اضافه کرد. اگرچه مصرف کنندگان ماه ها از کاهش کیفیت اینترنت و قطعی آن شکایت داشتند، اما ارائه راه حل های کوتاه مدت که موجب تسکین فوری آن می شود غیرممکن شده است و وزارت ارتباطات نیز با وعده های سه ساله، مصرف کنندگان را تشویق کرده است. در این شرایط و در حالی که کیفیت اینترنت مطلوب نیست، هر از چند گاهی در مسیرهای عرضه اینترنت بین المللی وقفه هایی ایجاد می شود که رتبه 142 استفاده از اینترنت در جهان را به خود اختصاص داده است که در رتبه 142 قرار دارد.

اما مجید حقی، معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افت کیفیت اخیر اینترنت گفت: تنها در صورتی می توانیم این شکایات را بپذیریم که شکایات دقیق و مستند و با معیارهای کمی باشد. وی قطعی‌های اخیر در کشور را طبیعی می‌داند و تاکید می‌کند که اگر کاربران شکایتی داشتند در سامانه 195 مطرح کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا ثبت شکایت در این سامانه موثر است یا خیر، گفت: بیش از 60 مورد درصد کاربرانی که از کیفیت اینترنت و یا خدمات اعضای آن شکایت کرده اند و در سامانه 195 شکایت خود را ثبت کرده اند از نظارت و بررسی این سامانه راضی هستند.

آیا تکرار خاصی از روابط طبیعی است؟

اخیراً در کمتر از دو ماه، مصرف کنندگان شاهد سه اختلال بزرگ در کابل های اینترنت بین المللی بوده اند که هر کدام 300 تا 1000 گیگابیت بر ثانیه اینترنت بین المللی کشور را برای مدتی قطع کرده است. اگرچه وقوع سه وقفه در کمتر از دو ماه کمی عجیب به نظر می رسد، اما مدیران جامعه زیرساخت و ارتباطات نظارتی معتقدند چنین وقفه هایی طبیعی است و در هر کشور دیگری ممکن است رخ دهد. مجید حقی، معاون پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره علت تکرار این وقفه ها گفت: به جای مهلت دو ماهه، برای مدت دو سال وی افزود: این قطعی ها بیشتر منشاء خارجی دارند و قابل کنترل نیستند، اما معمولا شرکت زیرساخت در حال بررسی راهکارهای جایگزین برای مدیریت وقوع این خاموشی ها است.

  حمله هوایی و موشکی اسرائیل به حومه دمشق/ 6 نظامی سوری کشته و زخمی شدند

حاجی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی چنین رویدادهایی برای هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست، گفت: این تعریف جزء ذات هر شبکه ارتباطی است و نمی‌توان منکر قطع‌های احتمالی شد.

وی با تایید اینکه اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت برای کنترل اثرات منفی این قطعی ها کافی نبوده و کیفیت ارتباطات شبکه تحت تاثیر قرار می گیرد، گفت: گاهی ابعاد حادثه با اقدامات انجام شده و اثرات منفی آن همخوانی ندارد. بیش از حد انتظار، ما معمولاً سعی می کنیم در چنین مواردی سریع عمل کنیم و ظرفیت از دست رفته شبکه را از طریق دیگر مسیرهای جایگزین بازیابی کنیم.

لزوم جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی

اما مشکل اینترنت در ایران به همین جا ختم نمی شود و مشکلات اساسی تری منجر به توقف توسعه این بخش و آلودگی شبکه ارتباطی کشور در پاسخ به نیاز مصرف کنندگان شده است.

در ابتدای توسعه اینترنت در ایران، بیشتر زیرساخت های اینترنت ثابت در اختیار شرکت مخابرات بود و با خصوصی سازی این شرکت، بسیاری از دارایی های ملی (مس و زیرساخت لیست میل) به این شرکت واگذار شد. سایر ارائه دهندگان، روند توسعه زیرساخت اینترنت ثابت عملا متوقف شده و وضعیت به جایی رسیده است که مصرف کنندگان ترجیح می دهند از اینترنت همراه استفاده کنند و با ادامه این روند و مهاجرت کاربران به شبکه تلفن همراه، در عمل هر دو موبایل. ISP ها و ارائه دهندگان خدمات اینترنت ثابت با مشکل مواجه شدند.

در تمام این سال‌ها، دولت‌های مختلف همواره تلاش کرده‌اند تا با شکستن انحصار موجود، مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی را در توسعه اینترنت و زیرساخت‌های آن جلب کنند. اما مشاهدات و نتایج نشان می دهد که این برنامه ها آنچنان که باید کارآمد نیست و با توجه به برخی سیاست های موجود و ضعف های قانونی، آثار انحصار شرکت مخابرات همچنان شبکه های ارتباطی ثابت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. در دوره جدید، وزارت ارتباطات از بدو تاسیس تاکنون بارها از لزوم مشارکت بخش خصوصی و انحصار زدایی زیرساخت‌های ارتباطات ثابت کشور صحبت کرده است، اما مشخص نیست که آیا مدیران ارتباطات از این دوره مسیر مدیران قبلی را دنبال خواهند کرد یا باز. . دریافت خواهند شد.

  افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت داروهای گیاهی در کشور

مجید حقی در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره برنامه وزارت ارتباطات برای ایجاد تغییراتی در این حوزه در این مدت، گفت: می‌توان گفت همه مشارکت‌کنندگان فعال در ارائه خدمات ارتباطی به استثنای بخش خصوصی و در تمام این سال‌ها راهبرد رگولاتوری تسهیل ارتباط این شرکت‌ها با سازمان‌های مختلف دولتی و شهرداری‌ها بوده است و هر جا که برای حل مشکلی نیاز به رگولاتوری دولتی باشد، رگولاتوری حضور داشته و اقدام کرده است.

علیرغم اظهارات معاون وزیر پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تاکید بر تلاش های رگولاتوری برای حل و فصل اختلافات شرکت های مختلف در بخش خصوصی و دولتی، بارها شاهد شکایت ارائه دهندگان خدمات ارتباطات ثابت از عدم همکاری شهرداری و مخابرات بوده ایم. شرکت ها (و هم اکنون با توجه به دارایی های زیرساختی خود از قدرت قابل توجهی در شبکه ارتباطی کشور برخوردارند)، دلیل عدم اجرای پروژه های عمرانی آنها حل نشدن اختلاف با این بخش ها است. اخیرا مدیرعامل شاتل با تاکید بر اینکه به دلیل سنگ اندازی های مختلف و همکاری نکردن شهرداری ها در نصب و ارائه خدمات مورد نظر موفق به خرید تجهیزات سرویس VDSL شده اند، چند سالی است که اقدام به خرید تجهیزات سرویس VDSL کرده اند.

حقی در پاسخ به این شکایات گفت: در عمل رگولاتوری تنها یکی از طرفین چنین مشکلاتی است و تلاش ما به معنای حل نهایی موضوع نیست. وی خاطرنشان کرد: چنین موضوعاتی باید ملاحظات و نگرانی های طرف های مقابل را نیز در این تحول مدنظر قرار دهد و این امری نیست که به سرعت حل شود و این تلاش ها باید برای همیشه ادامه داشته باشد. معاون وزیر ارتباطات و امور رگولاتوری در پاسخ به این اطمینان از مثمر ثمر بودن تلاش های وزارت ارتباطات و رگولاتوری با تاکید بر ماموریت، گفت: بدون شک تعامل خود را با همه طرف های درگیر برای رسیدن به این هدف به بالاترین سطح افزایش خواهیم داد. وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در این دوره گفت: دستیابی به این هدف جز با تلاش حداکثری برای ایجاد همکاری های سازنده بین همه طرف ها محقق نمی شود. حاجی بیان می کند که تلاش می کنیم با ایجاد شرایطی که سازمان ها از این همکاری ها بهره مند شوند، مشارکت آنها را در این پروژه ها تضمین کنیم. اما اگر سازمانی در برابر همکاری مقاومت کند، بدون شک الزامات قانونی برای حل مشکل وجود خواهد داشت. وی تاکید کرد: نقشه راه سازمان نظارتی و وزارتخانه در دوره جدید شبکه ملی اطلاعات است که تمام اسناد، الزامات و اولویت ها به وضوح ارائه شده و شرکت ها می توانند به آنها توجه کنند.

  تقویت همکاری های مشترک برای توسعه اشتغال، ترویج تجارت و تولید و صادرات

مشکلات اینترنت تنها به وقفه محدود نمی شود

افت کیفیت ماه هاست که به ویژه در ساعات اوج مصرف شبکه اینترنت کشور تکرار می شود و بسیاری این وقفه ها و تاخیرهای شبکه را عمدی می دانند. محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک در گفت و گو با سیتنا، با رد شایعات مبنی بر اینکه رکود فعلی کشور به دلیل قطع عمدی است، گفت: منطق دسترسی به اینترنت به فاصله سرور و وضعیت فعلی مربوط می شود. صرفاً به دلیل تأخیر عمدی خدمات اینترنتی. وی می گوید: بسیاری از مشکلاتی که شرکت های فعال در حوزه اینترنت ثابت (FCP) را در سرویس دهی مناسب در شرایط فعلی فلج کرده است مربوط به مشکلات سیم مسی، دوری از مرکز و نگهداری نادرست خطوط توسط مخابرات است. شرکت. از سوی دیگر، شرکت‌های FCP باید خدمات خود را برای اطمینان از کیفیت قابل قبول توسعه دهند. اما این تحولات مستلزم تامین تجهیزات و جذب سرمایه گذاری جدید است که اساسا فرآیندی زمان بر است و نمی تواند به سرعت مشکلات ناشی از افزایش مصرف را پوشش دهد.

با این حال، ظن قطع عمدی حداقل در بخشی از اینترنت وجود دارد. اگرچه هیچ نهادی به صراحت با اینستاگرام مخالفت نمی کند و این شبکه اجتماعی به عنوان تلگرام فیلتر نشده است، اما کیفیت دسترسی کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی چندان خوب نیست و کاربران دائماً با کندی این پلتفرم را تماشا می کنند. نتایج روزانه ارائه شده توسط آروان رادار (که ابزاری برای نظارت بر کیفیت اینترنت کشور در چندین پلتفرم پرمصرف است) نشان می دهد که اینترنت کشور در اینستاگرام دائماً مختل می شود که به نظر نمی رسد طبیعی و موقتی باشد. قطع. زیرا خطوط صورتی رنگ که نشانه قطعی این شبکه اجتماعی است در هر ساعت از شبانه روز و در شبکه سرویس دهندگان مختلف قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید