دلالان تحریک جدیدی در بازار خودرو آغاز می کنند/ آقای وزیر صنعت به قول خود عمل کنید!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در هفته های اخیر موج جدیدی به وجود آمده است افزایش قیمت خودرو در بازار که نشان از فرصت طلبی دلالان در شرایط کشور دارد، به عبارتی با وجود اینکه خودروسازان گزارش هایی از افزایش تولید منتشر کرده اند، اما همچنان شاهد روند افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هستیم که می تواند نباشد واقعیت های صنعتی و اقتصادی کشور باید متناسب باشد چرا که از یک سو قیمت ارز در هفته های اخیر روند نزولی داشته و از سوی دیگر عرضه خودروسازان در بازار افزایش یافته است. پس دلیل ماشین گران قیمت در بازار آزاد نیست و اگر چند ماه پیش تصمیم افزایش قیمت خودرو به قیمت کارخانه صادر شده به دلیل افزایش قیمت کالاهاست که تاثیری بر قیمت خودرو در بازار آزاد ندارد.

این نماینده مجلس به خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر متولی قیمت گذاری خودرو بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. لغو شده است و از سوی دیگر شورای رقابت دیگر نقشی در قیمت گذاری خودرو ندارد، بنابراین وزیر صنعت، معدن و تجارت باید خودش پاسخگوی مشکلات قیمت خودرو باشد.

الله وردی دهگانی با بیان اینکه مشکل قیمت گذاری خودرو در سال های اخیر وجود داشته و هرگز به شرایط ایده آل نرسیده است، افزود: البته دست مافیای خودرو در بازار پنهان است و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت در نوسان است.

سرگردان در بازار خودرو

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ابهامات موجود در اقتصاد ایران گیج کننده است بازار خودرو از سوی دیگر تورم در اقتصاد کشور به ویژه در ماه های ابتدایی سال هم اکنون با افزایش قیمت ها در بازار آزاد خودرو منعکس شده است.

  22 فرش رنگی در بزرگراه های محله 3 پایتخت فرش شد

فرید زاوه با بیان اینکه دلالان معتقدند با تداوم تورم فاصله قیمت خودرو در بازار آزاد تا کارخانه افزایش می یابد، افزود: در شرایط کنونی تنها راه حل جلوگیری از این موضوع است. افزایش قیمت خودرو یعنی قیمت گذاری دستوری باید به طور کامل حذف شود زیرا هر تصمیمی که در مرکز تنظیم بازار اتخاذ شود باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد نمی شود و از سوی دیگر در بازارهای ایران مصرف کننده غایب است و مصرف کنندگان در خرید تصمیم گیری می کنند. اولویت ندارد و به همین دلیل کالاهای مناسب متناسب با تقاضای مردم به بازار عرضه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تیراژ رو به رشد خودروها نمی تواند تورم را در بازار خودرو کنترل کند، تصریح کرد: تورم در ایران به دلیل حجم نقدینگی و تورم در پایه پولی است، بنابراین بحث عرضه بیشتر خودرو به نوعی در بازار خودرو منعکس خواهد شد. بازار. ارزش پول ثابت ماند و تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافت و به عبارتی تقاضا در بازار خودرو موثر بود.

به گزارش خبرنگار موج نیوز، قطعه سازان خودرو در حال حاضر ادعای 15 تریلیون تن فولاد از خودروسازان دارند و این کمبود سرمایه در بخش تولید باعث می شود تا سیاست های افزایش تیراژ خودروسازان ناموفق باشد زیرا زیان انباشته خودروسازان باعث تولید فعلی هر یک از آنها می شود. خودرو منجر به ضرر خواهد شد، بنابراین آنها قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نخواهند بود و این در واقع تولید را کاهش می دهد. از طرفی قطعه سازان مجبورند برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به سیستم بانکی مراجعه کنند و استقراض از بانک ها به دلیل سود بالایی که از مشتریان دریافت می کنند منجر به افزایش سربار تولید و در نهایت قیمت قطعات و خودرو در بازار می شود. کشور گران می شود و مصرف کننده مجبور به خرید با قیمت بسیار بالاتری می شود، بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر چه خودروسازان زیان بیشتری انباشته کنند، هزینه های تولید نیز بیشتر می شود و این هزینه ها به مصرف کننده منتقل می شود. هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از بازار خودرو ناراضی هستند.

  عدالت در توزیع یارانه ها محور رشد اقتصادی کشور است

دیدگاهتان را بنویسید