نشست ادبی شب های بخارا و یاد نیما یوشیج در ساری

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، استادان علی دهباشی، اسداله عمادی، بیژن هنری کار، منصورعلی عسگری، دکتر سیده بتول آقامیری و دکتر گفران بدخشانی در همایش ادبی 627 شب در بخارا حضور داشتند. یادی از نیما یوشیج در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رئیس هیئت مدیره خانه هنرمندان ساری با خیرمقدم به برگزاری چنین جلسه ای و تشکر از حضور استاد علی دهباشی و سایر اساتید و مهمانان، به اهمیت و نقش شعر و ادب پرداخت. در توسعه فرهنگی

عبدالرضا اتحاد با اشاره به اقدامات برخی کشورها برای مصادره نام شاعران ایرانی، آمادگی خانه را برای حفاظت از مالکیت معنوی شاعران نامدار ایران قدردانی کرد و افزود: برنامه ریزی هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است و با وزارت امور خارجه اقداماتی را انجام داده ایم. لینک Lead به یک برنامه خاص.

لزوم توجه به ابعاد ادبی و شخصی نیما

بیژن هنری کار به عنوان اولین سخنران این نشست به نامه های نیما به امیر پازواری اشاره کرد و نظر این دو شاعر را بر همین اساس دانست.

اهمیت روی آوردن به دیگران جنبه های ادبی و شخصی نیما موضوع دیگر استاد هنر بود.

نگاهی نو به نیما برای درک بهتر اشعار

دکتر سیده بتول آقامیری مسئول انجمن شعر و ادب خانه هنرمندان ساری به ارائه انجمن شعر و ادب و برنامه های اجرایی انجمن، شعرخوانی نیما و شعر نظامی پرداخت.

وی با تأکید بر نگاهی نو به نیما با تکیه بر آثار اخیری چون «تعریف» و «تفسیر»، این کتاب را منبعی مهم برای درک بهتر اشعار نیما خواند.

  انهدام باند بزرگ قمار و شرط بندی آنلاین با گردش مالی بیش از 1100 میلیارد تن

آیا او نگران مردم بود؟

در سومین قسمت برنامه منصورعلی عسگری محقق و دانشمند نیما پیام شراگیم فرزند نیما را قرائت کرد.

این پژوهشگر شعرهای متعددی از مجموعه اشعار روحا که زبان طبری بود را درباره نیما طبری و مطالعه روها خواند.

علی عسگری از اهمیت زبان طبری و دغدغه های نیما در دفتر روجا و تلاش نیما برای نوشتن دستور زبان طبری صحبت کرد و گفت: نیما دغدغه مردم را داشت.

شعرهای نیما صدای امید دارد

استاد اسداله عمادی سخنران دیگر نشست ادبی شبانه در بخارا او با بازخوانی مدرنیسم در شعر نیما از شباهت نگاه نیما با شاعران گذشته و از تلاش شاعر بزرگ برای ایجاد سبکی نو در شعر می گوید.

او شعر نیما را از لحاظ زبانی و معنایی توصیف می کند و از سه جریان در شعر علی اسفندیاری می گوید.

ادبیات روایی، جریان نمادگرایی و جریان شعرهای چندصدایی نیما از جمله موضوعات مطرح شده در این سخنران بود.

اسدلا عمادی گفت: شعر نیما صدای امید دارد.

ضرورت تحقیق در اشعار نیما

همچنین در پایان این برنامه استاد علی دهباشی با تشکر از برنامه شب های بخارا برای میزبانی و تجلیل از نیما گفت: این برنامه در 627 جلسه به بررسی آثار و شخصیت شاعران ایرانی و غیرایرانی پرداخت.

وی افزود: نیما و عناصر شعری در نیما نیاز به تحقیق دارد.

این نویسنده و پژوهشگر ادبی به بررسی شعر نیما پرداخت و با تاکید بر اینکه در صحبت های مدرسان برنامه نگاهی نو و تامل برانگیز به نیما دارد.

وی با اشاره به اهمیت مردم در شعر و ادبیات گفت: آیا نیما در زمانی وارد عرصه شعر شد که ایران در حال ورود به عرصه جدیدی در زندگی اجتماعی خود بود و بنابراین شعر او مناسب آن دوران است.

  پروژه گازرسانی به 16 روستا و 109 واحد صنعتی در ایلام افتتاح می شود

دهباشی افزود: اگر نیما نیما شود; نه تنها در مورد نوآوری بود، بلکه شعر او خلاصه ای از تمام اشعار دوره های قبل او است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: سرودن شعری که در آن زمان معنا داشته باشد و صدها سال جاری باشد مهم است و این امر با نگاه به چشم و زبان شاعر محقق می شود.

شعرخوانی دکتر گفران بدخشانی از بدخشان افغانستان برنامه پایانی این نشست بود.

باید بگویم؛ در این محفل ادبی دو برنامه با موسیقی پاپ و موسیقی محلی بر اساس اشعار نیما توسط اساتید زاهدی و عالمی و گروه هنری آنها اجرا شد.

همچنین در پایان به اساتید و مدرسین برنامه و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اهدای لوح از طرف خانه هنرمندان ساری به پاس همراهی و همراهی آنان در اجرای این برنامه تقدیر شد. تشکر و بشقاب هنری

دیدگاهتان را بنویسید