شرق نوشت: «بنزین برای همه» یا بودجه برای دولت؟

خبر عجیب

شفقنا- روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «بنزین برای همه» یا بودجه دولتی؟ به شرح زیر است:

جزئیات طرح یارانه بنزین و ابهامات آن «بنزین برای همه» یا بودجه دولت؟

مردم ممکن است این طرح را برای افزایش قیمت بنزین یا زمینه سازی برای افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرند، در صورتی که افزایش قیمت بنزین اصلا در بودجه 1401 نباشد. سخنرانی فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در 16 دی و یک هفته پس از اجرای این طرح ارائه شد که گویا در نشست اقتصادی سران سه صنعت به تصویب رسیده است. این طرح بر اساس اطلاعات موجود حتی برای رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز کمی مبهم است که گفت: «این طرح صرفاً یک ایده ناقص است و از وزیر نفت خواستیم هفته آینده برای شفاف سازی و توضیح به مجلس بیاید». به خواست خدا. ” بحث پروژه «بنزین برای همه» که به طور رسمی از اول دی ماه آغاز شد، خاطرات تلخ آبان ماه سال 98 را برای بسیاری یادآوری کرد. از آن زمان، دستکاری بنزین و قیمت بسیار حساس شده است و دولت جدید در این مورد بسیار محتاط است. به همین دلیل سخنگوی دولت روز سه شنبه به جمع مسئولانی پیوست که یک هفته است از لغو گرانی بنزین خبر می دهند. علی بهادری جهرمی در نشست خبری با بیان اینکه خبر افزایش قیمت بنزین مربوط به طرح آزمایشی پرداخت یارانه بنزین در دو جزیره کیش و کشم بوده و ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: این افزایش قیمت بنزین در دو جزیره کیش و کشم انجام می شود. وی همچنین دولت حسن روحانی را به تمسخر گرفت و آن را دولتی «امنیتی» توصیف کرد و تلویحاً به وقایع آبان 98 اشاره کرد و گفت: دولت جدید جزو اخبار تلخ صبح جمعه نیست؛ «زیرا دولت مردم است نه امنیت. اما توضیحات جواد اوجی وزیر نفت درباره این موضوع بسیار کلی بود. وزیر نفت نیز افزایش قیمت را رد کرد و روز دوشنبه در تشریح این طرح گفت: برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و مصمم هستیم یارانه ای را که به خودروهای مردمی که این طرح را اجرا می کنند، ارائه کنیم. پایه آزمون در جزایر کیش و کشم “خواهد بود.” رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در پاسخ پس از ارزیابی این طرح به عنوان یک ایده که آن نیز ناقص بود، گفت: این طرح به ۱۴۰۰ نمی رسد و برای همه مردم کیش و کشم اجرایی نشده است. پیش از این، فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، روز 29 آذرماه گفته بود که از آنجایی که درآمدها در این مناطق (کیش و کشم) متفاوت است، «شاید مطلوب» باشد که طرح افزایش قیمت بنزین به صورت آزمایشی در این مناطق اجرا شود. وی بدون اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: “بی اطلاعی و سوء مدیریت در آبان 98 دیگر تکرار نمی شود” و مدلی که در آبان 98 رخ داد “اشتباه انجام شد” که افزایش جدی داشت بلافاصله قیمت بنزین تکذیب شد. سخنگوی دولت گفت: به جای خودرو فقط سهمیه بنزین به مالک اختصاص داده شود، وی همچنین گفت: قیمت بنزین در کیش و کشم برابر با قیمت عادی است. نرخ 1500 حجم برای بنزین سهمیه ای و 3000 حجم برای بنزین آزاد “و تفاوتی” با نرخ فعلی ارز نخواهد داشت.
سازمان منطقه آزاد Cultural ish-tma Social کیش اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد. حسین شمسی نوراد درباره اظهارات فریدون عباسی درباره اجرای طرح «پایلوت» افزایش قیمت بنزین در کیش، گفت: معتقدم این نماینده مجلس از جزئیات طرح توزیع بنزین براساس کد ملی اطلاع کامل ندارد. و کشم عدم آشنایی نمایندگان مجلس با این طرح اطلاعاتی را به دیگران از این طرح می دهد.
جزئیات محتوای این طرح توسط مسئولان کمیاب است. وزیر نفت در این خصوص گفت: «در این راستا هر ایرانی با کد ملی، چه خودرو داشته باشد و چه نباشد، ماهانه 20 لیتر بنزین دریافت می‌کند که می‌تواند در تقاضای خود استفاده یا معامله شود». همین 20 لیتر به 15 لیتر در مدت کوتاهی پس از اعلام رسمی، طبیعی است که به کمی سردرگمی و عجله در اجرای این طرح اعتراف کنیم که در سخنان نماینده مجلس نیز منعکس شد و به ایلنا گفت: «یک اشتباه در محاسبه و تعیین سهمیه 20 لیتری و لزوم کاهش آن به 15 لیتر از جمله این ابهامات است.سهمیه خودروهای شخصی و عمومی) به 85 میلیون نفر تقسیم و سهمیه ماهیانه برای هر نفر تعیین و 20- اعلام شده است. فرآیند لیتر، در حالی که سهمیه به تنهایی باید باشد وعده سهمیه 20 لیتری ماهیانه برای هر نفر به معنای تعهد به افزایش سهمیه بنزین (برای افراد و وسایل نقلیه عمومی) است که برای دولت بار مالی و مشکل ساز خواهد بود. کمی مبهم بخشی از این ابهامات را می توان با یادآوری صحبت های رئیس منطقه آزاد کیش در روز اول دی ماه برطرف کرد. به گفته لواسانی، «سامانه ارسال رایگان بنزین برای افرادی که خودرو ندارند یا سهمیه اضافه دارند در نظر گرفته شده است و همه افراد می توانند این سامانه را روی گوشی خود نصب و استفاده کنند». وی گفت: تغییر قیمت انرژی نیاز به تصویب مجلس دارد و در بودجه 1401 چنین بحثی مطرح نیست. اما با توجه به نکات مبهم فراوان در این طرح، نمی توان به درستی پیامدهای این کار و شباهت ها و تفاوت های با حذف بخشی از یارانه بنزین را ارزیابی کرد. اولین سوال این است که دریافت کننده سهمیه بنزین می تواند بنزین خود را به چه قیمتی بفروشد؟ در پاسخ به این سوال گفته شد که قیمت فروش بنزین بر اساس عرضه و تقاضا و در واقع در بازار متشکل تعیین می شود. حتی اگر بپذیریم که درست است، باز هم ابهامات زیادی وجود دارد. مثلاً آیا افراد بدون خودرو می توانند بنزین خود را نه مصرف کنند و نه بفروشند و بازار عرضه را برای افزایش قیمت های بازار متشکل فرضی تنگ کنند؟ یا محدودیت زمانی برای مصرف بنزین وجود دارد؟ به گفته مسئولان هرکس بنزین خود را نفروشد به صورت خودکار آن را ریالی دریافت می کند. اما یک کارشناس انرژی می نویسد: «سهمیه بنزین اگر بتوان هر دو شرط را مبادله کرد و حفظ کرد، تبدیل به دارایی دیجیتال می شود و می تواند رویای ارز دیجیتال ملی را محقق کند. این به معنای یک ارز دیجیتال مبتنی بر کالاها (بنزین) و پذیرفته شده در تجارت فرامرزی با کشورهای منطقه است.» وی همچنین «سرمایه‌گذاری در خرید و حفظ سهمیه‌ها» را «سرمایه‌گذاری جذاب و مطمئن برای مردم» خواند. اما جدای از مسائل مربوط به سهمیه بندی، بخشی برای بقیه بنزین مورد نیاز ممکن است مهمتر باشد. در این راستا، داده‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که قابل اعتماد نیستند، اما اکنون فقط یک مرجع در دسترس است. به عنوان مثال، مهر نیوز مصرف روزانه بنزین ایران را 85 میلیون لیتر گزارش کرده است و بر اساس این طرح، اگر هر فرد 15 لیتر در ماه (روزانه نیم لیتر) بنزین دریافت کند، کل سهمیه بنزینی که دولت می دهد. روزانه به 83 میلیون ایرانی می رسد. تحویل میدم 41 میلیون لیتر. اما بقیه با هزینه حدود 44 میلیون لیتر در روز مشخص نیست. برخی پیشنهاد می کنند که FOB با قیمت خلیج فارس محاسبه می شود که قیمتی بالاتر از 20000 تن است. این خبر همچنان مطرح است اما مسئولان آن را تکذیب می کنند و می گویند افزایش قیمتی وجود ندارد. در این سطح از ابهام که موضوع برای رئیس کمیته انرژی روشن نیست چاره ای جز انتظار برای توضیحات بیشتر نیست.

  رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: در حال حاضر مشکلی در زمینه توزیع مرغ وجود ندارد

خبر قبلیدستیار وزیر امور خارجه: موضوع هسته ای یک موضوع ملی است

دیدگاهتان را بنویسید